Annons:
Etikettför-ev-allergiker
Läst 2087 ggr
alaura
2013-02-06 09:20

Kan barn utveckla allergi mot katt?

Har sett många inlägg att sonen/dottern, alltid runt 3 år, har utvecklat allergi mot katten o att de måste göra sig av med den. De ska ju va bra för barn att växa upp med katt för att de utvecklar ett försvar mot allergi. Och enligt min vän som är apotekare så kan barn inte bli allergiska.. Vet inte va hon prata om för ålder dock. Hur är de egentligen? Dåligt att utsätta ett spädbarn för tidigt? Vill ju att mina framtida barn inte ska bli allergiska. Vill inte behöva göra mig av m mina katter!!!

Annons:
Leffe
2013-02-06 11:36
#1

Alla kan utveckla allergi. Vet inte riktigt hur det fungerar, men har jag fattat det rätt så har kroppen motståndskraft mot olika ämnen. Normalt fungerar det bra, men det kan bli så att kroppen blir "mättad" och då kommer allergin

AlexH
2013-02-07 13:50
#2

jag har haft hund och katt innan jag fick barn.. har nu 1 hund och 5 katter.. ingen av mina barn har reagerat eller utvecklat allergier.. de är 6 och 8 år..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

MyTwiggs
2013-02-07 14:40
#3

Spädbarn är sällan allergiska, men visst kan barn utveckla allergier. Mina systrar blev allergiska tidigt i livet, kanske runt 7 år. De var allergiska mot pollen och vissa pälsdjur. 

Jag var aldrig allergisk som liten men har nu i vuxen ålder utvecklat allergi. Mina systrars allergier har mer eller mindre vuxit bort.

När jag var liten hade vi i princip alla tänkbara djur, katter, kaniner, marsvin, möss, hamstrar, chinchillor, gerbiler, getter, hästar kor… ja you name it.. förutom hundar. Vi utsattes för många olika pälsdjursallergener med andra ord. Jag är idag måttligt allergisk mot hund, annars helt befriad från pälsdjursallergi enligt senaste allergitestet.

Det här är inget vetenskapligt, men mina systrar som blev allergiska som små har inga allergier idag. Jag som inte var allergisk som liten har astma (pollenallergi). Vi har alla tre vuxit upp i samma hem och utsatts för samma allergener.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Eine
2013-02-07 15:17
#4

Tror inte att så många som sägs,utvecklar allergi vid 3 år..Min teori ,helt ovetenskaplig. är att man ledsnat på katten dessvärre,men det låter bättre att skylla på allergi. Ser ibland annonser på katter som är 6-7-8 år,vars ägare plötsligt utvecklat kattallergi. Jag är skeptisk  och tvivlar på sanningshalten där…

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Ulricah
2013-02-07 15:33
#5

Det finns forskning som visar att spädbarn som utsätts för allergener blir mer allergiska, det finns annan forskning som visar på det motsatta. Kort sagt man vet inte säkert.

Man kan utveckla allergier precis när som helst i livet. Det är vanligare att spädbarn blir allergiska mot livsmedel medan barn i 3-årsåldern utvecklar mer inandningsallergier (dit får vi nog räkna pälsdjur).

Upp till toppen
Annons: