Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 567 ggr
jenny80
1/29/13, 11:12 PM

Tindra är en bitch

Så nu har vi skaffat en vän till Tindra.

En långhårig oriental på 1 år. Kastrerad hane.

Tindra borde ju inte ha några problem med det eftersom de inte har något att bråka om.

Tindra har problem.

Hon fräser och fräser och morrar och gör utfall. De slåss inte för den andra katten är låg och springer och gömmer sig.

Nu har vi haft den andra katten i 4 dagar och Tindra är fortfarande precis lika arg.

Problemet som jag tror är att hon är överbeskyddande mot oss människor. Pjotor (nya katten) får inte komma i närheten av oss innan hon är på honom.

Vad ska man göra? Hon är ju ensam närr hon är ensam, det märks på henne. Men hon vill inte ha nån annan katt i vårt liv heller verkar det som.

Kan jag ta kommando på något sätt, visa att den nya katten visst är välkommen? Jag försöker att rikta så mycket uppmärksamhet som möjligt till Tindra så hon inte känner sig utanför, klappar henne först och Pjotor sen till exempel.

Har ni fler förslag?

Det här Feliway kan det vara något att prova tror ni?

Annons:
jeenova
1/29/13, 11:54 PM
#1

Jag hade ju lite catfight i början av min lilla kille och hans kullsyster som inte hade sett varandra på en månad! Och de bråkade väl i 1,5-2 veckor och sedan var det lugnt. De sov, putsade och lekte med varandra.
Detta är ju lite något katter måste få göra upp själva, se till bara att klorna är klippta och försöka bjuda in den nya katten till gemensam matstund och lekstunder. Det har visat sig vara effektivt för mig. 

Så länge inget blodvite uppstår så är det inte en så stor fara. Den första tiden är det bra att någon har koll på dem och låt alltid de få ha stora utrymmen att få fly undan till eller hålla sig på avstånd ifrån varandra.

Är någon/båda kastrerade? Det kan lugna djuret väldigt mycket av att bli kastrerad. Speciellt om du inte har något avelsintresse.

nakenkatt
1/30/13, 10:08 AM
#2

ja du kan testa feliway,det gjorde jag då jag introducerade min sphynx för tre år sedan.vart biten två gånger av en rexhona och fick sys.Vart faktiskt bättre då de rek feliway hos veterinären.Så det är nog värt ett försök.Det är jättejobbigt när det blir så,man känner sig maktlös och förtvivlad på samma gång,man vill ju så väl när man skaffar en kompis.Det kan ta tid,idag är det sphynxen som är herre i huset.

mika21
1/30/13, 6:40 PM
#3

Min äldsta var också världens bitch i fleeera dagar när en till katt kom in i familjen. Hon tog det stegvis och nu gör dom det mesta ihop :) ge det tid….när man har en självutnämnd "sessa" i hemmet så kan det ta lite extra tid ;)

noir
1/31/13, 10:32 AM
#4

De måste få göra upp om vem som bestämmer. Minns inte hur många dagar som Zaffie var arg på Sookie som då var 12v.
Sen när sookies bror flyttade in några månander senare så var det både två sur puppor bra länge innan Dobby vart ok märkt.
Här hemma kan vi ha lite små tjaffs från och till fortfarande. Sookie bits och försöker ta över Zaffies favorit platser. Då har vi någon gång gått in och flyttat på sookie som bara bits och försöker få bort Zaffie som låg där först. Annars tycker jag personligen att man inte ska gå imellan när de ska lära känna varandra. låt det ta en vecka eller två.

Hur äter de mat?
Vi såg till så alla katter åt mat tillsamans. Ställde ut matskålarna en bit ifrån varandra på golvet och för varje mat tillfälle flytta vi dom något närmare varandra, inte för mycket.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

AlexH
1/31/13, 10:34 AM
#5

det kan ta veckor , till och men månader innan det är helt fridfullt och fungerande hemma..

ge dem mera tid.. vill du inte ha dem lösa ihop när du inte är hemma så sätt upp en nätdörr till ett rum, så får de vara på varsin sida när du är borta från hemmet.. då ser de varandra men kan inte bråkas utan uppsikt så att säga..

lycka till

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Upp till toppen
Annons: