Annons:
Etikettatt-tänka-på-innan-katten-kommer
Läst 2478 ggr
[silkesnosen]
1/19/13, 1:01 PM

Vill veta lite om rasen.

Hej! Jag skriver för min mormor. Hon har under min uppväxt haft tre siameser, men senast har hon haft hund, en foxterrier. Min mormor älskar siamesens look, men jag vet att hon har känsliga luftrör, så kom jag att tänka på att cornish kanske skulle kunna vara rätt ras, så hur mycket fäller en cornish? Mormor är 90+, bor och sköter sig själv och känner att hon skulle vilja ha sällskap. Kan det, när det är dags finnas en eller två cornish, som kan vara inne på vintern, men kanske kan vara ute på lite på sommaren, då mormor ofta har öppet ut då? Mormor ser illa, så att gå ut i koppel är uteslutet. Skriv gärna era tankar och funderingar. MVH. M

Annons:
Mona22
1/19/13, 4:19 PM
#1

En cornish fäller väldigt lite. Endast lite "damm".

Bor hon bra till så kan de säkert vara ute med lite på sommaren. Inga bilar och sådant som är farligt för kissar.

Det ni bör tänka på är att ha någon "backup-plan". Efterssom hon inte är någon ungdom bör ni ordna så att någon kan ta över hennes katt vid hennes bortgång.

Annars är ju rexar otroligt sociala och vill vara med på allt så hon får världens bästa sällskap om hon köper sig cornishar.

Arcadia
1/19/13, 5:56 PM
#2

Precis min tanke, en av mina honor har precis flyttat till mamma och pappa som är 80+. Hon stormtrivs och det gör mor och far också, men min bror klipper klor och ser till att det finns kattsand och mat + är beredd att rycka in och bli permanent hem när det som förr eller senare drabbar oss alla inträffar även om vi inte vill eller kan planera för det.

Jag hör till dem som anser att vi även på ålderns höst har rätt till husdjur, men att det är självklart att man tänker till lite med back up planer.

Cornishar är ju så närhetstörstande att de alltid vill vara nära och med - det är precis vad mina föräldrar vill. Hon sover i sängen, sitter i knäet, hälsar på hemtjänstpersonalen och är allmänt lycklig över att alltid ha sällskap.

[silkesnosen]
1/19/13, 6:27 PM
#3

Tack, det låter ju väldigt bra. Just det där med håret och hon älskar ju det sociala, är ju hemma mest. Hon bor en bit bort från en större väg, även om de boende givetvis parkerar framför husen. Hon bor i en villa m trädgård. Mormor älskar trädgården och är får på sommaren, så av den anledningen bör ju katten vara lite street smart. Hennes siameser var utekatter. Jo, vi behöver definitivt tänka på att ha en plan. Hon är ju äldre, om än en glad och pigg sådan. Får se om det går att finna ngn lämplig och om hon kan tänka sig en annan ras, än sdiasmes. Jag vet att hon först vill hälsa på och träffa katten och vi är ren katt älskande släkt. Tack

[silkesnosen]
1/19/13, 6:29 PM
#4

Ber om ursäkt för felskrivningarna, mobil.

Arcadia
1/19/13, 7:20 PM
#5

Det där med utekatt… däremot… jag tycker inte om det… det är som att spela rysk roulette.. Mamma och pappas Cornish åtföljs med koppel och sele… och Mamma har inga problem att gå med henne i sele. Det är inte rasbundet alls.. det där om att vara street smart… det är ren skär tur om det går bra eller ej… så där är Cornishen varken bättre eller sämre än sågon annan kisse…

[silkesnosen]
1/19/13, 8:54 PM
#6

Den ska främst vara inne, men mormor vill kunna ha öppet på sommaren. Åsele blir svårt, då hon inte ser så bra, vilket gör att hon kan trassla in både sig och katt om ungt snabbt sker. Jag är uppvuxen med ute katt, ser inget fel m det så länge förutsättningarna är rätt, m både kattindivid och miljö.

Annons:
noir
1/20/13, 6:35 PM
#7

Hur menar du med öppet? är det en balkong dörr hon öppnar? Då är det lätt att näta in balkongen så både mormor och katt kan vädra.

Tycker inte att man ska släppa ut Cornishar på egen tass (tycker heller inte att man ska släppa ut någon katt på egen tass, läser man lagen kring djur, rätta mig om jag har fel, så gäller samma regler för katt som hund. dvs koppel och att de inte får ha sönder/skräpa ner på annans egendom)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Eine
1/20/13, 8:31 PM
#8

Jag har fött upp 2 Cornishar som söker nytt hem. En av dem är Djäknens Mohawk och han finns på NRrs hemsida. En genomsnäll katt…Kanske det är bekvämt och trevligt med en vuxen trygg katt för din mormor?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[inanna56]
1/21/13, 2:56 AM
#9

Ett tips är att bygga en inhägnad ute som katterna kan vara i. Det skulle jag själv ha gjort om jag hade egen trädgård, nu har jag nätad balkong istället och mina katter fullkomligt älskar balkongen på sommaren. Jag tror en inhägnad duger bra med lite saker i, med både sol och skugga, klätterträd osv. Tror inte det är en stor yta ute som är viktigt, katter är ju revirdjur och det är det som är viktigt att tänka på.

[silkesnosen]
1/21/13, 8:31 AM
#10

#7 Min mormor bor i större villa, med både entredörr, grovköksentre och terassdörrar, som hon springer i och lämnar öppet varma sommardagar, då hon dessutom ser illa, så är det bäst att en katt klarar att vandra runt i trädgården och i närmsta bostadsområdet lite på egen tass. Givetvis är det en fördel med en hemkär katt, mormor vill ju att den främst är inne. Hade det varit min katt och trädgård, så hade jag nog fixat med en inhängnad. Min mormor är av en annan generation.

#8 Jo, jag tror nog att en något äldre katt är lämplig, men som ändå har många friska år kvar, då jag ändå hoppas att mormor orkar med i iaf tio år till. Hon är ju förhållandevis frisk och kry. Jag vet att mormor främst vill ha en siames, men om du bor i närheten av Helsingborg, så kan hon ju hälsa på:) Jag tror ju personligen att cornish är idealisk, men får se. Ska försöka finna NR-sidan.

Tack för att tankar :)

[silkesnosen]
1/21/13, 9:18 AM
#11

#8 Kikade på killen. Han verkar underbar! Jag ska ta och skriva ut lite fakta om rasen och skicka till mormor:)

Eine
1/21/13, 12:59 PM
#12

#11 han är underbar! Vi bor ju runt Uppsala,men det finns bra kommunikationer! Den andra katten som behöver nytt hem bor också runt Uppsala. Båda katterna bor i sina resp. hem ännu.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[silkesnosen]
1/21/13, 5:44 PM
#13

#12 Det är tyvärr lite för långt bort för oss och mormor, men tack så hemskt mycket ändå!

Annons:
Upp till toppen
Annons: