Annons:
Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1106 ggr
Wand
2012-12-28 14:05

Kombinera foder - vad, hur?

Jag skulle vilja ha tips på bra och hyfsat billiga kattfoder, både torrfoder och blötmatdå jag planerar att kombinera. Min bror jobbar på slakteri och jag kommer ge min Winky lite färskt kött varje dag kombinerat med fri tillgång till torrfoder och eventuellt någon blötmat. Kan det vara en bra idé att lägga upp hennes kost så här eller bör jag tänka om? Finns det kanskerisk för att hon blir en tjocksmock….? ;) Anledningen till att jag vill variera och inte bara barf'a rakt igenom är dels för att hon är uppfödd på torrfoder så just nu känns det som en dålig idé att bara rakt av ge henne rent protein, och sedan är jag inte världens rrikaste människa så jag vågar inte påbörja något som jag i slutändan kommer tvingas avsluta pga min ekonomi. För tillfället så får hon whiskas torrfoder då sambon ger det till sina katter, men jag vill gärna snarast möjligt ändra på detta då jag helst undviker såpass näringsfattig mat… Så, kort och gott - jag skulle vilja ha tips och råd! Jag och Winky besöker min mor på obestämd tid så det känns bra att börja avbryta vanan med whiskas nu när hon kommer vara utan katter i hemmet som äter annan mat. Tack på förhand!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Fridaaaa
2012-12-28 14:08
#1

Mjaus mjukmat är kanon. Torrfoder från matbutiker = skit :)
Tyvärr kostar bra torrfoder en del.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wand
2012-12-28 14:13
#2

Ja, helst skulle jag ge henne acana, men det är tyvärr helt utanför min ekonomi. Därför vill jag helt enkelt finna ett torrfoder för så lite pengar som möjligt med så lite kolhydrater som möjligt, även om torrfoder i överlag gärna skulle uteslutas. Mjau' är bra alltså? De kostar ju inte så fasligt mycket och räcker troligen rätt bra till min lillplutt om hon får det kombinerat med annat. Då vet jag vad jag kan kika efter i blötmatsväg i alla fall! Har de några torrfoder på Granngorden som är hyfsade? Där brukar de finnas rätt billigt i stora påsar så jag handlar gärna där om jag kan.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Fridaaaa
2012-12-28 14:17
#3

#2 Jag har acana till våra, det är väldigt drygt eftersom man inte behöver ge så mycket, så blir inte dyrare i längden än billighetsfodrena i t.ex matbutikerna eftersom de måste äta mer av det :)

Japp är dem :)

Har inte granngården här, så vågar jag inte svara på, däremot har vi lantmännen och där är huvudsak Royal canin vilket jag itne gillar. De har eukanuba med, ganska bra foder :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AlexH
2012-12-28 16:29
#4

de dyra bra fodrerna som ex. Applaws, Acana, Taste of the wild, är drygare än de spannmålsrika fodrerna som du finner i matnbutikerna..

Jag köpte nu applaws 7,5 kg säck för 399 sek.. Jag har 5 katter så det fodret räcker nog en månad eller så.. har du bara en att så räcker det längre..

Du kan även kolla in www.zooplus.com eller www.animail.se och beställa hem.. de kan ha lägre priser än i butik.. och då kan man köpa flera och ha på lager hemma det blir billigare i längden..

enda blötfoder som jag köper i matbutik är Mjau, och då endast konserverna för de innehåller inte så mycket gele och sås som tetrapacken.. Jag skulle inte ge mjau torrfoder eller annat torrfoder från matbutiken till katten..

Vissa kör även Bozita.. men mina katter vägrar äta det..

Lycka till

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Wand
2012-12-30 18:40
#5

Tack för alla svar! Jag tänkte bara uppdatera lite snabbt med att jag bestämt mig för att det får bli Orijen kombinerat med rena proteinkällor - dvs rester från slakteriet. Kött, hjärta, lever och sådant. Då min plastbror som sagt jobbar på slakteriet här i närheten så får jag oftast en väldigt bra "deal" (han brukade förr ge oss märgben och annat mums till våra tidigare hundar) och sedan har jag många bekanta som är ute och jagar under jaktsäsongerna, så det får bli så helt enkelt. 

Orijen är ju t.o.m dyrare än acana, men jag insåg att det antagligen är mer lönt att lägga pengar på det dyra och bra fodret. Då jag bara har en katt så lär det väl inte gå åt många kilon i månaden misstänker jag (och lite halvt hoppas…). Oskyldig

Om det över huvudtaget blir något blötfoder eller ej återstår att se, det känns så mjäkigt när man kollar innehållsförteckningen på alla burkar i affärerna när de består av 85% vatten. Hahaha. Rynkar på näsan

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Fridaaaa
2012-12-30 18:41
#6

#5 Nej till en katt går det ju inte åt mycket torrfoder direkt, speciellt inte av de bra :D

Mjaus består mestadels av kött :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
MonicaLagerquist
2012-12-30 19:06
#7

#5 Vad tror du vattenhalten i kött år?

Stolt ägare till fem La permer

A_KickEm
2012-12-31 11:21
#8

#5

Blötmaten har tre stora fördelar jämfört med torrfoder.

1. Det finns sorter utan spannmål eller andra onödiga kolhydrater

2. Den innehåller vatten i naturlig mängd för en katt

3. Råvaran är inte lika hårt processad

Hade jag i princip gratis tillgång till rester från ett slakteri skulle jag aldrig köpa kommersiella foder. Du är en riktig lyckost!

Eine
2012-12-31 12:06
#9

#8 håller med i allt. Vill tillägga att svenskt foder är att föredra.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Wand
2013-01-10 12:49
#10

#8 Jo, blötmaten föredrar jag absolut framför torrfodret! Det är dock skönt att veta att de har tillskott att äta, framför allt tills man lyckas få fram en lagom dagsranson av blötfoder som de håller sig mätta av. 

Nu har det varit svårt med slakteriresterna och jag har så länge givit mjau på burk - mycket uppskattat av min tös, och hennes päls är betydligt finare än den varit innan, vilket tydligt visar att hon mår mycket bättre av det. 

En stor anledning till att jag inte helt vill barfa är också för just detta att jag inte vet om jag alltid kommer kunna få åt mig köttrester och dylikt, det är ju inte så skonsamt för hennes lilla mage att gå rent på barf och sedan helt plötsligt en dag tvingas äta något annat. Ger det då istället som komplettering till övrigt och hoppas på att det i alla fall kan dra ner på den sämre maten! 

Tackar alla för svar!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Upp till toppen
Annons: