Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 509 ggr
Superfly
12/18/12, 2:07 PM

Vänja katterna vid varandra

Hej!
I fredags tog vi hem ytterligare en CRX - en omplaceringsherre. I vår lägenhet bor redan en CRX-dam. Ingen av katterna är någon ungdom, Flyan är 10 och nytillskottet Gibson är 12.

Det har varit en hel del väsande och fräsande, morrande och blängande, men inga regelrätta slagsmål. Tre gånger sedan Gibson kom har de flugit på varandra under tjutande, men bara boxat i luften och låtit mycket. Inte så mycket som en skråma på någon av dem.
Vi är noga med att en av oss alltid är hemma med katterna så här i början, håller koll på att båda äter och går på sin låda och det gör de.
De håller sig gärna i varsin ända av lägenheten, även om båda nu börjat visa nyfikenhet och vilja att "erövra" resten av lägenheten också. Båda tycker det är spännande att lukta på mina händer och kläder när jag varit hos "den andra katten". Det sniffas och smakas på både tyg och hud, men när de möts fräser det och båda lubbar tillbaka till sin ända av bostaden..

Till saken hör att Flyan kom till mig efter en traumatisk upplevelse med den egna flocken. Hon har nu bott hos mig i 5 år och fått en bättre attityd till andra katter, men jag vill inte att hon ska återuppleva det jobbiga.
Gibson är van vid att bo i flock och är betydligt tålmodigare än vår dam.

Vi förstår såklart att det måste få ta sin tid, och har, även om det var några år sedan, varit i den här situationen förut. Det finns inget egentligt problem (ännu?).
Ändå vill jag vända mig till den stora kunskap som finns i gruppen och höra hur och om vi kan hjälpa dem att komma vidare?
Bör vi låta katterna sköta jobbet själva eller ömsint putta dem i riktning mot en vänskap? Hur har det sett ut hos er, i liknande situationer?

Annons:
[Wiveka]
12/18/12, 4:11 PM
#1

Har du provat Feliway i elurtagen??

Finns hos veterinärer och välsorterad djuraffärer. Är ett lugnande feromon…

Annars gör ni rätt tycker jagGlad

Superfly
12/18/12, 4:28 PM
#2

Hej!
Tack, det låter betryggande :)
Vi vill gärna prova utan Felliway eftersom Flyan har reagerat konstigt på det tidigare. Hon blir närmast apatisk och deprimerad.

Eine
12/18/12, 6:03 PM
#3

Låt dem göra upp själva. Har inte blodvite redan uppstått så fixar de detta med att bli kompisar.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Lec72]
12/18/12, 6:48 PM
#4

Jag håller med dem ovan, det är ganska stor skillnad på katter som vill "döda" varandra och katters "vanliga" sätt att hantera en ny kamrat i hemmet.

Bara låta det vara som det är nu så kommer det säker gå bra snart :-)

Superfly
12/18/12, 7:04 PM
#5

Tack så hjärtans!
Som jag kände på mig, alltså :)

Upp till toppen
Annons: