Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1051 ggr
mika21
2012-12-10 22:18

Kissar i sängen

Jag blir förtvivlad :( vet inte vad vi gör för fel?

Våran kattunge kissar återkommande gånger i sängen….allt är bra sålänge vi får henne att kissa på lådan innan, men om vi glömmer och hon släpps in i sovrummet så är det kört :/ detta har pågått ända sen vi fick hem henne. Våran första katt var likadan, men hon slutade efter ca 2 gånger….när vi haft sovrummet stängt om dagarna.

Finns det någon som har varit med om detta? Vad kan vi göra?

Annons:
jeenova
2012-12-10 22:32
#1

Hur många kattlådor har ni? Ha en annars i sovrummet ifall skrutten inte hinner till den originella..

mika21
2012-12-10 22:38
#2

Vi har en….nu satte vi ut en till med anna sand….men det känns som att hon "vill" in dit och kissa :(

jeenova
2012-12-10 22:46
#3

Kan inte komma på så mycket mer än att lägga ut en till toalett åt henne… hoppas någon kan svara!

crazcat
2012-12-11 03:04
#4

Prova ett lakan med plast på ena sidan, lägg plastsidan uppåt som ett överkast. Har du tur gillar inte kisse det nya underlaget och låter bli.

Och hur gammal är hon? Är hon bara barnet eller börjar hon bli så stor att det kanske är löp som spökar?

MrsCecilia
2012-12-11 05:53
#5

Annars kan hon ha uinvägsinfektion. Det hade vår katt, ha gjorde precis likadant..

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

MonicaLagerquist
2012-12-11 08:40
#6

Fler lådor gärna stora lådor.

Klumbildande fin sand.

Mycket sand i lådorna,minst 10 cm gärna mer.

Om ni har låda med tak plocka bort taket.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
mika21
2012-12-11 10:41
#7

Hon är 4 månader. Och nu så har vi en låda med tak och en utan. Annars har hon inga problem som helst att gå på lådan. Därför känns det mer som någon slags trots eller något…

MonicaLagerquist
2012-12-11 11:02
#8

Vad har ni i lådan?

Har ni duntäcken i sängen?

Katter kissar oftast inte fel på trots utan för att de anser att sanden eller lådan är fel.Eller att den står på fel ställe.har du hittat till Kattstatus.se?
Där finns bra tips på hur man gör med katter som kissar på fel ställe.

http://www.kattstatus.se/sida19.html

Stolt ägare till fem La permer

mika21
2012-12-11 13:53
#9

Vi har pellets. Men inget hon verkar besväras av. Inga duntäcken. Ja, har kollat lite. Men det är alltid 100 olika orsaker och teorier om vad problemet kan vara. Hur ska man veta?? Hon sköter som sagt sina toabesök jätte bra när sovrummet är stängt samt när man sätter henne på lådan före läggdags. För kissandet har endast hänt kvällstid.

MonicaLagerquist
2012-12-11 14:14
#10

Köp en säck finkornig klumpbildande kattsand så skulle jag tro att problemet är löst.

Stolt ägare till fem La permer

Eine
2012-12-11 15:08
#11

Ta sand i st f pellets. (som Monica skriver) En så gammal kattunge ska inte ha bekymmer med att kissa på lådan! Det brukar skötas perfekt,utan stora åthävor från 5-6 veckor.Det måste finnas någon annan anledningObestämd.vad säger uppfödaren?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Leffe
2012-12-11 15:15
#12

Prova att ha en liten nattlampa tänd

AnnaS
2012-12-11 17:28
#13

Katter är ökendjur och det sitter i generna att de vill kissa i mjuk sand. Vissa accepterar pellets men långt ifrån alla, så prova med olika lådor och testa med olika sandsorter i och välj den sand katten föredrar.

Annons:
mika21
2012-12-11 18:00
#14

men hon verkar verkligen inte ha problem med pellets….hon går på lådan varje dag, och hoppar tom i där och bara går runt ibland. så jag tror som Eine, att det är någon annan anledning. Uppfödaren har aldrig varit med om detta så hon kunde tyvärr inte ge några råd.

Nattlampa tror jag heller inte är problemet. Hon går upp på nätterna från sängen och gör sina behov,äter osv utan problem. det är som sagt mot kvällen när hon inte kissat och hon lyckas komma in i sovrumet som det händer :/

jeenova
2012-12-11 18:04
#15

Bästa tipset är nog att ha en öppen låda med vanligt sand i, antingen i sovrummet eller hallen.. prova det och se ifall det är bara det hon vill ha!

mika21
2012-12-11 18:08
#16

Ja….får testa. Tack för alla tips och råd :)

jeenova
2012-12-11 18:19
#17

Uppdatera gärna hur det gick!

mika21
2012-12-11 18:32
#18

Absolut :)

Rosenwyns
2012-12-12 09:05
#19

Det e jag som e hennes uppfödare å jag har gett samma råd som ni härinne…. framförallt flera lådor… Glad

Hoppas verkligen att hon slutar, jag har aldrig hört talas om detta beteende innan (jo på vuxen å då e d ju oftast ngt som d inte gillar så d visar sitt missnöje med kissandet) men inte på kattunge…Obestämd

Så d e ju toppen om ngn med mer erfarenhet av detta kan ge råd!!

Kram på dig Mikaela!Kyss

Spotless
2012-12-12 17:26
#20

Jag tror absolut att det är pelletsen hon inte gillar. Det spelar ingen roll att hon går i pelletslådorna ibland, får hon chansen att kissa där hon tycker att det är "mysigare" så tar hon den ju. Just att hon hoppar i lådan och "går runt" som du skriver utan att göra något tyder också på att hon inte är helt nöjd med lådan och det som finns i den, hon håller sig hellre och hoppas hitta en för henne mer passande plats att kissa på. Du har fått många bra tips om flera lådor (utplacerade på olika ställen) och sand. Du bör, som många har föreslagit, även ha olika typer av lådor och olika typer av finkornig sand en tid för att se vad hon föredrar.

Annons:
Rosenwyns
2012-12-12 17:36
#21

Ja härhemma kör vi ju endast med EVER CLEAN…. Köp hem det e du gullig så får vi se om hon blir nöjd igen!! Glad

mika21
2012-12-12 18:32
#22

Som sagt…har 2 st lådor nu. Ska hälla sand i ena och se hur det går.

Dock så är det lite jobbigt eftersom min andra katt fick sån hosta när vi hade sand senast, men vi gör ett nytt försök. En sand och en pellets. Fler lådor än så med olika stora sandkorn känns inte aktuellt…skulle inte finnas någon plats att gå på.

mika21
2012-12-12 18:50
#23

Marie: Haha min klippa! Känns ibland som mina sms går varma till din lur ;P

mika21
2012-12-12 18:53
#24

Och som Marie sa, fler lådor och byte av sand osv har hon redan tipsat om. Ville bara fråga om det kanske kunde vara något annat….har läst en massa om "trots" "missnöje" med annat än lådan osv.. tänkte om någon varit med om något liknande…

Rosenwyns
2012-12-12 19:07
#25

Du vet att du får/ska höra av dig hur mycket du vill vännenKyss

Ulricah
2012-12-12 19:11
#26

Har du en katt som är känslig för damm så köp hellre extrem classic, dammar mycket mindre än ever clean.

mika21
2012-12-12 19:14
#27

Aha, jag får kolla upp den me =) tack

Annons:
mika21
2012-12-12 20:55
#28

Det var tydligen extreme classic som vi hade köpt hem….så då testar vi med den först då =)

Dolleminas
2012-12-12 21:02
#29

Har kört Extreme i flera år och den dammar betydligt mindre, både en katt och dottern reagerade starkt på Ever Clean..

Dragonrebell
2012-12-12 21:24
#30

#29 Kan bara hålla med:-)

Ulle
2012-12-14 09:20
#31

En av våra katter 2 år gammal fick för sig att börja kissa i min mans säng i somras. Troligen någon form av missnöje. Han ville väl ha matte för sig själv…Skrattande

Hur som helst, min man är målare så vi fick ett fint överkast i form av täckplast som målare använder. Det använde vi sedan hela sommaren och en bra bit in på hösten. Katterna gillar verkligen inte plasten!

Sedan ett tag tillbaka har det funkat utan plasten och katten verkar ha fattat att man kissar i lådan och inte i husses säng. Men det tog ett tag!

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

mika21
2012-12-14 12:33
#32

Ah låter lite som här…. Hon kissar bara på killens sida! Mycket konstigt

AnneAlva
2012-12-14 13:34
#33

Även om man tvättar sängkläderna efter varje kissning så kan det vara svårt att få ut lukten. Använd något som PissOff eller liknande innan ni tvättar för att eliminera så mycket av lukt och bakterier som möjligt.

Precis som Ulle skrev är ett alternativ att sätta plast över sängen när ni inte är där. Eftersom kisset lägger sig ovanpå plasten och rinner mot tassarna blir katten väldigt ovillig att kissa där. Dels eftersom de själva får kiss på tassarna och dels för att det inte går att täcka över ordentligt (så att rovdjuren inte hittar dem… Glad )

En annan sak man kan prova är att ställa ut matskålar i sängen. Katter brukar inte vilja kissa där de äter.

Lycka till!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

mika21
2012-12-14 17:53
#34

Har hällt på asolsprit….läste att det skulle ta bort lukten…men aa, dom går ändå runt o sniffar till o från….man blir så sjukt nojjig ;/

Jo jag läste det där om mat i sängen….men att ligga och rulla i kattfoder är nog inte min tanke om en trevlig natt ;)

Annons:
flis
2012-12-14 18:01
#35

Jag har använt ättikssprit tillsammans med tvättmedel i maskinen, det tar bort kisslukten. Doften av ättikssprit försvinner fort när tvätten är torr.

Eine
2012-12-14 20:00
#36

mika 21, Vanish ! Har pratat med andra erfarna uppfödare. det fungerar och tar bort lukt vid tvätt 60 grader..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

noir
2012-12-15 10:44
#37

Mika21. Jag har haft en katt som kissade i sängen (just på sambons sida också) Hinner inte berätta allt nu. Men det som var min älskade Dobbys problem var stress. Han måde inte bra av sin flytt och sen komma till mig som redan hade två katter som han skulle lära känna.
Han omplacerades då jag tappade energin  (jag sov inte, kunde inte äta och grät varje dag + hade en svårt sjuk katt hemma som jag for till strömsholm med veckovis) Han fick flytta till ett underbart hem och där fick han hjälpen som jag hade missat! Får ångest över att jag inte tänkt tanken att katter också kan bli stressade och må dåligt psykist precis som vi människor. Han är idag kissfri och bor med andra katter och lösningen för Dobby var veterinärbesök och få antideppresivt under en period. (tror det var 1-2 månander ungefär + upp och ner trappning i dos) Han är alltså idag helt kissa fel-fri och mår bra, bor med andra katter och äter ingen medicin alls längre.
Värt att kolla upp om du har testat med att byta sand.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

mika21
2012-12-15 16:23
#38

Eine….ja vanish använder vi:) det är madrassen som är lite svårare att tvätta

mika21
2012-12-15 16:26
#39

noir: Depression är jag ytterst tveksam på, eftersom hon är en väldigt glad kattunge :) men tack för att du delade med dig av dina erfarenheter….

Tycker det är bra att fler upplyser andra om att djur faktiskt också kan ha sådana problem, som faktiskt "går" att lösa på ett bra sätt :)

Eine
2012-12-15 17:18
#40

#38 Scent stop,det blöter jag dynor /madrasser med vid behov. Kan köpas på nätet och är  väl värt sina slantar..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

noir
2012-12-15 18:11
#41

#39 Skulle aldrig gissat på att min Dobby var deprimerad heller, inte tjejen som tog över honom heller. Det var veterinären på djursjukhuset i göteborg som tyckte att man skulle testa.

Katter visar sällan smärta och annat som gör de svagare. Ser man att en katt har ont är mår dåligt så har det oftast gått väldigt långt.

Var jag du skulle jag ta med katten till veterinär för att utesluta UVI och fråga kring antideppresivt.
Berättar bara vad som funkar för katten jag hade som kissade i sängen.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Annons:
mika21
2012-12-16 09:21
#42

#41 Vi har ringt och pratat med veterinär och hon föreslog att vi först skulle testa med det som andra har föreslagit, en till låda, tömma den ofta osv….så vi provar det först och ser vad som händer :)

Rexjen
2012-12-17 17:21
#43

#42 Vi har en katt som kissade på fel ställe, ibland flera gånger per vecka. Ofta var det i vår säng. Vi testade allt, fler lådor, olika sorters strö, aktivering, gos osv. Ja, vi var helt rådlösa. Då talade jag med en uppföade som sa att det kunde vara stressblåsa. Vi testade med Cystphan och besvären var borta på ungefär en vecka. Nu kissar hon i lådan (vi använder pellets) och både vi och katt är glada.

Upp till toppen
Annons: