Annons:
Etikettkattmat-sand-och-tillbehör-böcker
Läst 1677 ggr
babylarva
11/29/12, 1:12 AM

Foderhjälp

Hej,

Nu skulle jag behöva lite hjälp av er angående foder till lilla damen här hemma, Tetris alltså. Jag undanbeder mig spydiga kommentarer och översittarfasoner, jag är inte ute efter att bli uppläxad utan behöver få höra lite tankar om situationen och hur den kanske skulle kunna lösas.

Jag har utfodrat båda katterna med Acana grasslands fram till i somras, då Blinky fick urinvägsproblem och vi istället började utfodra med Bozita blötmat som huvudfoder och torrfodret till 1/3. Då främst Tetris är en hetsätare av rang så har de ingen fri tillgång på någon mat alls utan får den uppdelad på 3 tillfällen/dag.

För ett tag sedan började dock Tetris få fruktansvärd diarré, och trots att hon gick på en Diarsanyl-kur så vägrade det bli bra och vi testade då att börja ge henne mer torrfoder igen. Jag vet inte om det är logiskt alls, men *poff* sa det och så var hon bra i magen och nu äter hon uteslutande Acana.

Något vi också märkt är att hon dricker ohyggligt mycket bättre när hon äter torrfoder, och pälsen är så himla fin (när hon åt Bozita drack hon knappt något alls och pälsen var alldeles raggig och sträv). Jag vet att detta går emot vad de flesta brukar säga, men jag kan bara gå på vad jag ser hos min katt.

Som jag nämnde är Tetris en jäkla hetsätare, och det är här vi kommer till vårt problem: vad kan vi göra åt saken? Som det är nu får hon lite mindre än 0,25 dl torrfoder 3 gånger om dagen, men hon är kanske lite mager just nu. Problemet är bara att om vi ger henne mer mat så kräks hon upp allt, förmodligen för att hon kastar i sig det. Jag skojar inte när jag säger att det bara tar några sekunder för henne att få i sig maten (hon tuggar den knappt), och sedan ger hon sig på Blinky som äter sin blötmat mycket långsammare.

För att detta inte ska bli ännu längre och rörigare: vad tänker ni om det här?
Jag tänker att hon kanske skulle hetsa mindre om hon fick ett foder som var lite mindre energirikt, som man kan ge en större mängd av så att hon har mer att tugga på och så att hon känner att hon får "mer" mat? Eller något med större foderkulor, som hon MÅSTE tugga ordentligt? Hon är i övrigt extremt matfixerad och skriker argt på oss varje gång det närmar sig matdags.

Som ni märker blir det här kanske lite rörigt (och väldigt långt), men jag hoppas att ni förstår mitt problem? Jag får en känsla av att hon upplever att hon får alldeles för lite mat, fast att hon rent energimässigt får det hon ska ha. Är jag helt ute och cyklar?

Och vad skulle ni rekommendera för foder? Jag tycker egentligen att Acana är superbra och skulle inte byta bort det om det inte vore för att jag tycker så synd om min lilla skrotkatt, det är så jobbigt att se henne så "hungrig" jämt.

Tack på förhand!

Sandra och Tetris

Annons:
babylarva
11/29/12, 1:15 AM
#1

Nämnas ska också att vi testat att ge henne lite blötmat nu, utöver torrfodret, men då fick hon attackdiarré direkt. Kan det röra sig om någon allergi? Bozita innehåller väl inga konstigheter så jag vill inte tro det, men vad vet jag egentligen. :)

MrsCecilia
11/29/12, 6:36 AM
#2

Min Robban hetsäter oxå, så jag vet precis vad du menar.

Har du provat såna där hetsätningsmatskålar? Det är en djupare skål med lite torn i. Det gör att de måste kämpa mer för maten.

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

Ulricah
11/29/12, 7:48 AM
#3

Jag tänkte också på en annan matskål. Hjälper inte den #2 föreslår så har jag sett en som är övertäckt, ung. som om den vore upp och ner vänd och har hål som katten måste peta ut maten genom.

Äter hon under en längre tid känner hon sig också lite mättare.

noir
11/29/12, 10:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har en aktiveringskula (Catmosphere) här hemma som båda katterna får trixa med när vi ska åka iväg eller om det är dags för mat och det har de tråkigt.
Heltplötsligt har det något att göra + få sin måltid.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

A_KickEm
11/29/12, 12:05 PM
#5

Jag har hört om många som blir dåliga av Bozita blötfoder. Det har bl a nyligen diskuterats på perserforumet.

En variant att pröva kan ju vara ett torrfoder med mycket vattenlösliga fibrer (psyllium) som RC Light 40. Det ger en mycket bra mättnad och man kan ge mer till en som inte är överviktig. Fungerar även på känsliga magar till skillnad från foder med olösliga fibrer som retar tarmen.

Jag har en katt som är glupsk och väldigt känlig i magen - har provat det mesta men RC Liht 40 är definitivt outstanding. Han är NÖJD, överäter inte och är kanonbra i magen. Till det ger jag FÄRSK mat som komplement och det har han aldrig några probklem med. Konseverad blötmat som t ex Bozita tål han inte alls.

AnneAlva
11/29/12, 12:29 PM
#6

På den här länken hittar du lite olika varianter på matskålar som får katten att äta långsammare och samtidigt bli aktiverad som föreslagits ovan.

http://www.zoomarknad.se/product-dlist.asp?catid=17531

Egentligen tycker jag ett proteinrikt foder som Acana borde ge en bra mättnad, men det skadar ju inte att prova ett annat för att se om det blir någon skillnad.

Prova att ge färsk mat, köttfärs, kyckling etc. och se om det har samma effekt som bozitan. Troligtvis tål hon den maten bättre än blötmat som är processad precis som #5 skrev. Dessutom borde även rå mat ge en bättre mättnadskänsla.

Lycka till!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Annons:
flis
11/29/12, 12:45 PM
#7

Jag har köpt en stor foderlabyrint som gör att det tar tid att äta. Fungerar jättebra. Finns på Brommazoo.se.

babylarva
11/29/12, 10:26 PM
#8

Tack för alla tips! Jag har funderat på en sån där matskål, så då blir det en tur till Bromma Zoo. :)

#5 RC alltså? Jag är så himla skeptisk till deras foder, men har ju å andra sidan hört om katter som det funkar jättebra på. Och vad gäller färsk mat - hur vet man hur mycket man ska ge av det (om man t.ex. ger som komplement)? Jag har verkligen inte tid och möjlighet att pyssla med BARF, även om det självklart hade varit det ultimata.

A_KickEm
11/29/12, 11:34 PM
#9

#8 Oavsett vad man har för principiella invändningar på RC så funkar det på känsliga magar. Det som ofta INTE funkar på känsliga magar är de torrfoder som ser bäst ut när man läser innehållsförteckningen.

Torrfoder (och konserver) kan inte jämföras med färsk mat som ju är det enda naturliga. Jag tror det är så att de "naturliga" torrfodren och särskilt proteinerna blir för svårsmälta för många katter efter den process som råvarorna går igenom - medan de  superprocessade, tillrättalagda RC-fodren  faktiskt är så lättsmälta att de funkar på känsliga magar. Detta har visat sig i massvis med foderdiskussioner både på olika forum och i privata diskussion som jag varit involverad i på både på hund och katt.

"Förr i världen" skulle jag aldrig ha rekommenderat ett RC-foder men idag har jag sett så många bli bättre i sina diarremagar av det så nu går det för sig. Det viktigaste med ett foder är ju trots allt att katten dels ska vilja äta det och dels må bra. spelar ingen roll hur bra ett foder ser ut "på pappret" om katten inte äter eller blir dålig av det.

Du kan ge så mycket färsk mat du vill bara du ger ett mineraltillskott i proportion till mängden (om det blir mycket varje dag) t ex Standardts "Laga Mat". Med färsk mat menar jag kött och fisk eventuellt kokt ägg om dom gillar det - inte ris, pasta och potatis. Är det fråga om smakbitar så behövs inget tillskott.

[Wiveka]
11/30/12, 6:58 AM
#10

#9 det enda foder min äldsta cornish inte tålde var RC….enligt veterinär för mycket "aska" i fodret.

Tur att det funkar för digFlört

A_KickEm
11/30/12, 12:09 PM
#11

#10

"Aska" är helt enkelt ett mått på hur mycket mineraler det totalt finns i fodret - inte en mysko tillsats som många tror inkl veterinärer. Osannolikt att mineralerna ställer till problem med magen.

Diarre/lös mage orskas av att katten inte tål någon av ingredienserna - kan vara överkänslighet/allergi mot ett protein eller att fodret inte har tillräckligt hög smältbarhet för katten -  det är högst individuellt. Osmältbara fibrer som t ex i foder med fullkornsprodukter är en klassisk orsak till dålig mage. Jag tror också att många kan reagera på det stora innehållet av diverse grönsaker i vissa foder som ju är precis lika onaturliga som spannmål.

Ytterligare en faktor kan (tror jag) vara den förvandling i råvarornas molekylstruktur som själva tillverkningsprocessen ställer till med

RC har ju så förtvivlat många olika foder med olika sammansättning - en del "onaturligare" än andra med mycket varierande fiberinnehåll - så jag tror inte man kan dra alla över en kam. En katt som tål ett RCfoder kanske inte tål ett annat osv. Just Light 40 har visat sig fungera väldigt bra här hemma och en del av förklaringen KAN vara det höga innehåller av psyllium som ju är lösliga fibrer och en traditionell tarmreglerare. Normalt skulle jag ALDRIG ge ett foder med sådant fiberinnehåll (som ju kan förekomma i lightfoder av andra fabrikat)

babylarva
11/30/12, 1:24 PM
#12

#9 Tack för att du förklarar - givetvis är kattens välmående en mycket bättre indikation på vad som funkar eller inte. Jag misstänker att Tetris har svårt för att smälta maten som du säger och ska ge RC en chans. Om hon mår bättre utav det så är ju det vad som är viktigast, inte det som står på innehållsförteckningen.

Tack för hjälpen, jag berättar hur det går! :)

A_KickEm
11/30/12, 2:02 PM
#13

Vill förtydliga det sista jag skrev - "Normalt skulle jag ALDRIG ge ett foder med sådant fiberinnehåll (som ju kan förekomma i lightfoder av andra fabrikat)"

Jag syftar där på MÄNGDEN fibrer - inte typ av fibrer.

#12 Vi vill givetvis veta hur det går! Håller tummarna för att du ska hitta rätt därute i foderdjungeln!

Annons:
Eine
11/30/12, 5:20 PM
#14

Det är verkligen svårt med kattmat,nu när nästan alla köper färdigt. Och ju mer jag lär mig desto mer illa mår jag. I torrfoder finns kolhydrater /socker som är cancerframkallande.I blötmat finns t ex konserveringsmedel som många reagerar på. I färskt kött finns än det ena än det andra. SUCK !

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

A_KickEm
12/1/12, 3:32 PM
#15

#14….inte bara kattmat som är svårtCool

babylarva
12/1/12, 4:21 PM
#16

#15 Håller helt med, det är inte helt lätt till oss tvåfotingar heller. :(

Eine
12/1/12, 4:53 PM
#17

#15 #16 Jag vet!Det är inte alls lätt när vi lagar allt mindre från grunden,allt besprutas,lax från Norge åker till Asein Förvånadoch vänder innan den når oss. Listan är oändlig.TystOch till sist måste ju iaf jag köpa billigt många gånger ,och blundar för det som är bättre val,miljövänligt ,fair trade….Gråter

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

babylarva
12/14/12, 5:03 PM
#18

Hej igen! Så var det dags för en liten uppdatering om hur det går. :)

Jag beställde hem RC light 40 som jag fick tips om, och vi märker redan skillnad! Dels så kan vi ju nu ge Tetris mer volym av maten (utan att energin ökar) och även så ska det ju vara mer lättsmält - vilket resulterat i att hon inte har kräkts en endaste gång, trots den ökade mängden!

Hon äter inte lika hysteriskt snabbt längre och vi upplever inte heller att hon är lika hysterisk inför matdags, hon sitter ibland helt tyst på bordet och väntar medan maten läggs upp - något som INTE hänt tidigare (då hängde hon i princip med käkarna runt matburken).

Lustigt nog så har pälsen även börjat se bättre ut (vet inte om det är en slump, dock) och hon ser inte lika tanig ut.

Jag återkommer om det skulle finnas anledning, men annars är jag mycket tacksam för tipset om det här fodret och så himla glad över att min lilla apa redan tycks må bättre! :D

A_KickEm
12/15/12, 6:15 PM
#19

jag tycker också att Light 40 haft positivt effekt på pälsen - men vete 17 varförTungan ute

Kul att det gått bra så långt! Nu håller vi tumarna för att det fortsätter så!

Upp till toppen
Annons: