Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 828 ggr
Avots
11/10/12, 10:40 AM

Problem med mina katters vikt

Det där med vikt…..
Mina alla katter har gått upp i vikt under det senaste året, tyvärr i omvänt förhållande till behovet… (tyvärr var jag lite dålig att väga dem och upptäckte inte vikt uppgången så fort)

Blaui har ökat 0,6 kg till sin redan lite väl runda kropp
Tindra har ökat lite drygt 0,4 kg …. inte det heller något som hon eller jag önskat.
Cello har ökat knappt 0,2 kg famför allt till min glädje men säkert även till hans.
Detta troligen beroende på foderbytet  förra hösten…
Nu för knappt en månad sedan så har jag bytt tillbaka till ursprungsfodret, inte något jag egentligen ville men vikten talar ju sitt tydliga språk….
Efter dagens vägning kan jag rapportera att även om alla gått ner i vikt så är det återingen i fel prorportioner.
Cello den lille magre har förlorat ALLLT han gick upp!!!
Tindra har minskat 01,kg av de 0,4 hon gått upp även Blaui har minskat 0,1 kg av hans halvkilos uppgång….. Nu hoppas jag att de båda inte allt för smala fortsätter ner och att lilla spinken Cello slutar att gå ner….
HUR GÖR MAN?
(Tyvärr kan jag meddela att mattes vikt under året har följt BlauisObestämd)

Annons:
kissan78
11/10/12, 12:52 PM
#1

Jag skulle fortsätta med det fodret som ger viktnedgång på dem två som behöver och sticka till den sista något annat mellan varven som gör att den går upp istället.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Eine
11/11/12, 11:52 AM
#2

Vet inte vad du använder,men jag ger enbart blötfoder och BARF till de runda,och de andra får också det plus ett köttrikt kex..(torrfoder alltså) Har nästan aldrig en katt som är för tjock,så jag har inte så stor erfarenhet på det området. Att jag själv äter för mycket kex visar min kropp tydligt och klart TystSkrattandeKanske ska börja med blötmat för egen del..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MrsCecilia
11/11/12, 12:08 PM
#3

Jag tycker oxå det är svårt, framförallt när vi har specialmat som måste stå framme då Robban inte får hetsäta för hans lever. (plockar vi bort mat eller portionerar ut så hetsäter han)

Bara blötfoder funkar inte då en yttepytteburk kostar 21 kr. Då skulle vi bli ruinerade.

Jag tror alla gått upp av den här maten tyvärr. Om nån har bra lösning så säg gärna till!

Vet inte hur länge vi ska hålla på med den här maten, men skulle vara skönt att gå över till bozita igen då det är bätte för Stiinas tänder.

Svårt!

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

Avots
11/11/12, 2:04 PM
#4

Efter att ha ätit på orijen + blötfoder porta 21 i 10 månader gick de alla upp. Veterinären rekomenderade enbart blörfoder maju. Ingen av katterna gillar maju framför allt inte Cello. Har testat ett par tre andra foder efter orijen, men ett par vile de övehuvudtaget inte äta av och nature (tror jag det hette) hets åt de av.

Nu har jag (mot mina principer) gått till baka till royal canin torrfoder, just nu får de inget blötfoder…

Har ni något tips?

Det är svårt att sticka till lille Cello något extra eftersom han inte är så matglad. Han gillar dock rått kött en minibit får han i sig, men det är svårt att hitta sådant han gillar Det skall ju var färskt. Har fryst in småbitar och gett honom men det gillar han inte.

Blötfoder kastar sig Blaui över.. och äter upp det mesta….

Jag skall hålla dagens kost i en månad till och se vad det gör på vikten. Jag hoppas att Cello slutat gå ner och att andra fortsätter..

MrsCecilia
11/11/12, 5:32 PM
#5

#4 Har du provat bozita? Mina gillar inte heller maju (förutom den med hjärta) men bozitan äter de glatt!

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

[Wiveka]
11/11/12, 7:24 PM
#6

Pussi i påse gillas bäst här hemma eller Porta 21 kyckling när det gäller blötfoder.

Annars Hill's kyckling

Annons:
AnneAlva
11/14/12, 4:21 PM
#7

Har du någon plats dit Cello men inte Blaui och Tindra kommer upp? Isf kan du ställa en "fri tillgång"-skål där och portionera ut maten till de övriga.

Vi har också nyligen köpt en speciell matskål som också sktiverar och motverkar både hetsätning och uttråkningsätning. Har inte märkt så mycket på vikterna ännu, men sånt tar ju tid och vi är jättenöjda med matskålen. Det märks att katterna äter mindre portioner och inte får i sig lika mycket mat under en dag.

Här är en länk, jag kan varmt rekommendera den!

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=0&prodid=14159&ref=%2Fproduct-dlist%2Easp%3Fsearch%3Dtiger

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Avots
11/15/12, 6:21 PM
#8

Tack för alla råd!

Jag har testat bozita, med halvdant resultat men skall göra ett nytt försök. Pussi funkar inte för Blauis lite känsliga mage.

Tyvärr kommer alla katter upp överallt, Blaui har kanske lite problem med de högsta ställen men med mat där upp så skulle han nog inte tveka och kanske riskera ett fall…. Jag kanske får ta fram buren jag hade mat i då vilde var liten där har jag en dörr med litet hål… skall leta och se om jag hittar den…

Matskålen verkar lite intressant….

Skall testa vidare…

Eine
11/15/12, 7:07 PM
#9

Stor transportbox med mat ställd längst in,är ett smart sätt när man ska utfodra speciellt.Men då får man ju släppa ut och släppa in.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: