Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 554 ggr
emelie__88
2012-11-08 07:34

Rasinformation

Hejsan! Jag är nyfiken på denna ras då jag tycker de verkar vara riktigt trevliga katter och skulle vilja veta mer om rasen, om den kan passa mig. :)

mentalitet, temprament?

allergivänlig eller ej?

Vad har ni som äger dessa för ändamål med katten? Finns det stor etablerad uppfödning i Sverige av dessa, alltså är det svårt att hitta bra uppfödare?

tacksam för svar! :)

Annons:
Eine
2012-11-08 09:59
#1

Hej

Bättre att söka på Nordiska Rexringen eller googla på rasenFlört. Vi kan aldrig berätta allt…Den är inte allergivänlig för alla,den är självständig och tillitsfull om den behandlas rätt. Lekfull och busig är bara förnamnet. Gillar sällskap av alla slag.Ändamålet är olika,det kan vara sällskapskatt,utställningskatt eller avelskatt. Det finns en uppsjö av uppfödare,de flesta med egna avelsmål/målsättning. Priserna varierar stort, hälsan likaså(även om många av oss testar kontinuerligt mot FELV/FIV,HCM etc. Men  nej,det är inte svårt att hitta bra uppfödare,du får fråga det du vill veta.De flesta har epost så du kan skicka frågor till oss.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

noir
2012-11-08 10:22
#2

Du tar upp allergi frågan som många andre (jag själv var intresserad av denna fråga länge)
Vill ta död på ryktet, den är lika allergivänlig som vilken annan ras som helst egentligen. Det beror på vad man har för allergi så jag tål den men inte min kompis även fast vi båda har diagnoserad kattallergi.
Är du eller någon du bryr dig mycket om allergisk. Sök upp det kattraser du är intresserad av och börja allergitesta.

Annars tycker jag du fått bra information av Eine

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

[Wiveka]
2012-11-08 13:04
#3

här hittar du Nordiska rexringen

Gittan
2012-11-10 05:39
#4

Här hittar du en artikel om Cornish Rex här i forumet som jag hittade genom att titta i tråden som ligger nästan överst "Artiklar A-Ö" så enkelt var det och jag är fortfarande kvar på den här sajten.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Holtan
2012-11-10 20:01
#5

Cornish är ju underbara. De kräver tid och tålamod, är egensinniga, sällskapssjuka, nyfikna, uppmärksamma, smarta, lekfulla, orginella. Ja de finns många ord för att beskriva dem. Ingen cornish är den andra lik.

Kontakta uppfödare eller någon av alla oss som har cornish och fråga snällt om du får hällsa på :) Träffa katterna och skaffa en egen uppfattning om de är något för dig. Att bara läsa räcker nog inte, de bästa är att få träffa dem på riktigt :) Och hoppas att du blir lika kär som oss andra i våra krulltottar :D

Jag tål cornish bättre än andra katter, samtidigt är de fler raser jag tål bättre än andra också. Jag tror mycket på att de är individer man tål, inte bara raser. Men av vad jag har hört och personer som testat sin allergi hos mig säger många att de tål cornish rätt bra. Men samtidigt så tål jag även ragdoll rätt så bra medans maine coon knappt går alls, bengal är värst för min del. Så de är verkligen värt att testa olika raser för att se vad som är bäst för Dig. :)

Lycka till med ditt letande :D

Holtan
2012-11-10 20:07
#6

Juste, jag har ställt ut min kisse en gång, men jag tror att jag tycker de är roligare än vad hon gör så de har tyvärr inte blivit fler gånger.
Nu har hon även fått en bränskada på tassen så jag vet inte om de räknas som ett skönhetsfel och om hon då inte får ställas ut. Hur som älskar jag henne och hon är mitt bästa sällskap :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: