Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 500 ggr
MagicPaws
11/1/12, 1:41 PM

Chip på hane??

Jag undrar hur många som provat att chipa sina hanar för att få dem som kastrater under en tid.
Lennart Nilsfors säger att chipen alltid håller 2-3 år medan vissa påstår 6-9 månader och ja allt där emellan.

Så nu undrar jag hur många som provat detta på sina hanar och när de har kunnat para honor och producerat ungar! Eftersom vissa hanar kan para tidigare men utan att lyckats producera ungar då det varit för tidigt.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Annons:
Strawberrygirl
11/1/12, 1:45 PM
#1

Vi chippade Melwin i slutet på mars förra året. I början av sommaren i år började han visa tecken på att han var på gång att bli fertil igen, sedan i augusti så beter han sig som han är fertil med rop och pissande, kulorna har också vuxit igen och han har gått ner all vikt han lagt på sig under tiden han varit chippad.

Han har parat 2 honor hittills, den ena blev inte dräktig, den andra bör vi kunna se i nästa vecka om hon är dräktig. Håll tummarna! = )

Strawberrygirl
11/1/12, 1:51 PM
#2

Enligt tillverkaren bör man räkna med att det håller i 2 år på katt.

Eine
11/1/12, 1:53 PM
#3

Jag har ännu inte vågat då det händer att katterna blir sterila efteråt. En tid eller för alltid.Visst,det kanske går bra 9 ggr av 10,men jag vill inte råka ha den 10:e. har hört av ett par andra som chippat och det har gått bra.Är väldigt tveksam till det själv.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MagicPaws
11/1/12, 1:56 PM
#4

Strawberrygirl: Skriv sen gärna om det lyckades.

Enligt Lennart Nilsfors så när hanen beteer sig som fertil men inte lyckas producera ungar betyder det oftast att det bara är för tidigt och att medicinen fortfarande är aktiv.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Eine
11/1/12, 1:59 PM
#5

#4 Oftast ja.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Strawberrygirl
11/1/12, 2:07 PM
#6

#4 Ja det är ju så tankarna går kring Melwin, men det blir som sagt spännande att se om honan är dräktig. Den första honan har han parat tidigare, innan han chippades och inte heller den gången blev det några kattungar, kanske är de två helt enkelt inte kompatibla. Nu väntar vi i alla fall på hallontuttar på en hona som haft kull tidigare så det bör ju ge lite mer fingervisning om hur läget är. = )

Annons:
kissan78
11/1/12, 3:46 PM
#7

Har två hanar i min ägo som är/varit chippade. Ena har bara varit det i ett halvår ungefär så det är för tidigt att säga nåt om han mer än att han är ännu mysigare då än innan. Den andra hanen blev "fertil" en period innan chipet nog helt gått ur kroppen men nu råkar han vara riktigt fertil igen, ser så ut under (o runt) magen på min prinsessa. Då jag övertagit honom efter chippet blev satt i honom så vet jag inte riktigt hur länge sen det blev satt men gissar att det nog gått 1,5 år iaf, kan nog va närmre 2 år med.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

A_KickEm
11/1/12, 6:01 PM
#8

jag har en CRXhane ssom chippdes i maj 2011 - hn ser fertil ut nu men man vet ju aldrig. Har tänkt att han ska få dejta min egen hona snart.

Enligt min vet kan man se på snorren om hanen är fertil igen - hullingarna tillbakabildas nämligen under den period han inte är fertil men kommer tillbaka när han blir fertil igen.

MagicPaws
11/24/12, 7:24 PM
#9

#8 Jo jag vet de där om hullingarna men vet inte om jag vill pilla på pojkens snorre för att känna/se… och han visar den inte så ofta när jag är hos fodervärden heller men bara vänta ett år och sen se

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

RacerDonnans
11/24/12, 8:07 PM
#10

Har en som efter chip i 1 år och 4 månader gjort en hona dräktig. När jag chippade resonerade jag dock så att blir han fertil igen så blir han, men just nu kan jag inte hålla honom fertil så det är chp eller kastrering som gäller. För oss blev det ju då ett plus.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Upp till toppen
Annons: