Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 563 ggr
LiloN
11/1/12, 12:54 PM

Flera katter

Vi har ju börjat kika efter en kompis till Igor. Jag har fått för mig att det är lättare att få en kompiskatt när man är liten än när man är vuxen. Stämmer det oftast?

Sedan ser jag ibland att katter säljs pga osämja i flocken och det verkar ofta också vara kastrater. Är det vanligt?

Efter att för många år sedan haft en abessinier som avskydde andra katter vill jag ju gärna att Igor ska få en kompis innan han kommer på sådana tankar som att inte gilla katter…

Men när de är små (Igor är 17 v på lördag) borde det väl inte vara några problem?

Jag har en kompis som har 3 stycken Cornish i olika åldrar och hon säger att det inte varit problem en enda gång hon tillfört en katt hemma.

Annons:
noir
11/2/12, 12:36 PM
#1

har ingen jätte stor erfaranhet men hade en katt, Zaffie som är vuxen. Sen skaffa jag Sookie som kattunge och när hon bott hos oss 2-3 månander flytta hennes bror in hos oss. Det funka bra i början, sen böja Sookie vara elak mot honom och bet honom i svansen så vi fick åka och vartömma hans svans.

Min lilla erfaranhet jag har säger att det är bättre att vänta tills de är lite större så de kan visa vem som bestämer. Tror det var att Sookie och hennes bror fighta om vem av dom som skulle komma två i rang.

Men jag kan ha helt fel och det kan ha varit så här just med mina individer. Hoppas någon mer mer vana kan ge bättre svar.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Ulricah
11/2/12, 2:47 PM
#2

Jag tror det är enklare med kattungar, de är mer formbara.

Vår första katt hade varit hos oss en månad när den andra flyttade in så de var 16 resp. 12 v. Efter första veckans spott och fräs har de varit goda vänner Glad

Men varje katt är ju en egen person, vissa går bra ihop med en gång andra går inte alls, oavsett ålder.

noir
11/3/12, 10:18 AM
#3

#2 tror också det är individuellt. när dom började bli könsmogna var det problemen började här hemma.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

LiloN
11/3/12, 11:33 AM
#4

#3 Går det bra nu med dina katter? Igor är ju redan kastrerad. Och då kanske man ska tänka att man kastrerar nästa katt innan 6 månader?

#2 Jag blev jätteförvånad när jag läste att en liten kattungen på 16 v ohc 12 v fräste och hade sig… Jag trodde nog att det inte skulle vara större problem. Men superbra att vara beredd på att allt inte kanske går perfekt direkt.

noir
11/3/12, 11:52 AM
#5

#4 Nej, han måde så dåligt hos oss och Sookie slutade aldrig mobba honom. Så han har tyvärr flyttat men han har det jätte bra nu i sitt nya hem!

Det kommer låta 100 gånger mer än vad det egentligen är. Bästa är att presentera katterna direkt och låta dom vara, dom får "bråka" och du gör det du vanligtvis gör om dagarna. Så har jag alltid gjort när Zaffie träffar nya katter.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Ulricah
11/4/12, 7:21 PM
#6

#4 Jodå, det frästes, morrades och jagades en del men det var aldrig några riktigt allvarliga slagsmål. Men som Noir skriver, det bästa är att försöka att inte lyssna och låta dem göra upp själva så länge det inte blir blodvite.

Jag matade mina i var sin skål från början i var sin ände av köket och sen gradvis allt närmare varandra, och sen att man blandar lukterna genom att klappa på dem om vartannat. Men det kan ta tid, det får man vara beredd på.

Det finns flera trådar här på forumet som handlar om att sätta ihop katter där du kan få råd när det blir så dags. Eller fråga igen Glad

Lycka till med att hitta en till myskatt.

Annons:
LiloN
11/5/12, 1:40 PM
#7

Det låter så otroligt att kattungar beter sig så här också. Förvånad

Hoppas det ska gå bra när Igor får en kompis!

Upp till toppen
Annons: