Annons:
Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 2187 ggr
LiloN
10/16/12, 1:00 PM

Rå kyckling - fråga om salmonella

Jag har ju läst här och fått tips att ge rått till katten. Bland annat råa kycklingvingar. Men är det helt säkert att katter inte kan få salmonella av sådant? För salmonella kan de ju få? Hittade denna länk:

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Infektionssjukdomar/Salmonella/

Annons:
frontera1
10/16/12, 1:04 PM
#1

Gå in på BARF forumet och läs om det

nakenkatt
10/16/12, 1:08 PM
#2

har faktiskt aldrig tordas prova,har själv blivit inlagd på sjukhus för många år sedan efter att ha ätit ej färdig grillad kyckling.Håller mig till kattungesortimentet i kattbutiken.

MonicaLagerquist
10/16/12, 4:19 PM
#3

Mina katter äter rå kyckling fler gånger i veckan och har så gjort i flera år.Det är det som mina småkattungar börjar att äta när de är tre fyra veckor gamla.Jag ger bara mina katter svensk kyckling.

Stolt ägare till fem La permer

Ulricah
10/16/12, 5:43 PM
#4

Finns inte salmonella i svensk kyckling, vi har nolltolerans i Sverige numera. Dansk är däremot lite mer osäker.

Ulricah
10/16/12, 5:49 PM
#5

Salmonella hos vilda småfåglar är däremot mycket vanligt. Därför ska man inte ha fågelbord där de kan trampa omkring i maten, det ökar smittorisken.

Så katter som tar fåglar ute kan ju få salmonella.

Eine
10/17/12, 9:25 AM
#6

Om en katt får salmonella drabbas den inte alls lika hårt som vi människor drabbas. Katten har kortare tarmsystem bl annat. Jag ger ofta mina katter rå kyckling och det är smaskens Kyssoch ingen har än i denna dag blivit sjuk. Bara svensk kyckling serveras rå här,med ben förståsSkrattande

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
LiloN
10/17/12, 10:10 AM
#7

#4 Tyvärr så finns det salmonella även i svensk kyckling. Min man jobbar med färskvaror och med jämna mellanrum hittas salmonella. Däremot är målet att det inte ska finnas. Dessutom kan det ju finnas campylobacter som katter blir väldigt sjuka av…

Jag får fundera vidare. Jag tror inte risken är stor av rå kyckling för våra katter, men så klart ett beslut som jag måste fundera på. Tack för alla svar! Glad

noir
10/17/12, 10:20 AM
#8

Ger mina katter råkyckling och ingen sjukdom eller konstig avföring efteråt :)

Tänk på att köper du fryst så får du inte tina kycklingen i micro om det finns ben i. Låt det tina i kylen.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

LiloN
10/17/12, 10:23 AM
#9
nakenkatt
10/17/12, 11:01 AM
#10

#7 ja just så hette de bakterierna som jag fick i mig av kycklingen vi köpte här på coop.jag väntade min dotter detta var för 22 år sedan.Även hon fick detta och fick ligga kvar på sjukhus hon också efter att hon vart född.jag glömmer det aldrig det var fruktansvärt.och vilken start det vart för henne pga en grillad kyckling.FY.

Silvestris
10/19/12, 4:05 PM
#11

Mina katter har ätit rå kyckling i 10 år och jag har aldrig haft en sjuk katt. Jag bedömer att svensk kyckling är väldigt säker att ge.

Upp till toppen
Annons: