Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 1476 ggr
C-L-N
2012-10-08 21:21

Kira väntar bebisar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter mycket besvär och lång väntan har min Kira äntligen blivit dräktig. De väntas anlända den 23 november:)

Mamma - Älskvärdas Bitte

Pappa - Vågade lockars Cloud

Annons:
nakenkatt
2012-10-09 10:59
#1

lycka till med din blivande kull,spännande.

Leffe
2012-10-09 11:42
Eine
2012-10-09 13:13
#3

Lycka till! Har du stamnamn? Var bor du?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

C-L-N
2012-10-09 13:17
#4

Tack så mycket allihopa :) Ska bli jättekul! Nej jag har inget stamnamn än, jag sitter och funderar men det är inte lätt :) Jag bor i Malmö

Eine
2012-10-09 13:21
#5

Oj ,själv bor jag i Uppsala. Du kan väl skriva en liten presentation av dig ?Alltid roligt med nya människor och uppfödare här.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

C-L-N
2012-10-15 01:14
#6

Okej, ja det är en bit till uppsala :) jaa jag heter Louise och jag är 25 år bor i Malmö då. Har två st cornish rex honor som är snart fyra år båda två. Jag har länge velat föda upp kattungar men har haft lite problem med att hitta rätt avelshane och sen har inte parningarna tagit på min andra hona. Så det har varit lite jobbiga tider då jag blivit besviken många gånger. Men nuu så provade jag med min andra hona och det gick bra:) Enda kruxet är att hon är B-blod så jag måste stödmata ungarna det första dygnet. Har läst en del om det och det verkar vara väldigt tvetydiga åsikter om hur lång tid man ska låta det gå, vissa säger 16h, 24h och 48h. Sen att det tom kan va farligt att stödmata eftersom ungarna kan lätt dö om de får i sig luft i magen.

Men om ni har några tips så får ni jättegärna komma med dom:) Tex teknik på hur man stödmatar. Eller tips på hur man gör en tröja till henne som hon kan använda första dygnet? Nån god mat som dräktiga katter gillar extra mycket kanske? Har märkt att hon har blivit lite flummig.. Istället för att leka går hon runt och luktar på saker och är allmänt borta med vinden :)

En annan sak är att min andra hona delar ut smällar lite här o var så fort Kira kommer i närheten. Stackars Kira, inte nog med att hon är dräktig då ska hon bli mobbad också:(

Annons:
LenaWi
2012-10-15 08:41
#7

Lycka till med dräktigheten och hoppas att det går bra med stödmatningen.

OBS bara! Nästa gång du parar en B-blods hona med en A-blods hanne så måste du ansöka om tillstånd genom Jordbruksverket. Gå in på Sverak´s hemsida och läs om B och A-blods parning.

Eine
2012-10-15 14:35
#8

Oj ,men du vet att man inte får göra den typen av parning? det strider mot JBVs regler. Om jag var som du skulle jag omgående skriva till dem och ansöka om dispens ..Lycka till.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

C-L-N
2012-10-16 01:15
#9

Tack! Men Va? Nej det hade jag ingen aning om. Är det ngn ny regel eller? Hoppas det inte påverkar något. Ska kolla upp det, tack för tipset

[Wiveka]
2012-10-16 14:17
#10

Japp, Ny regelFlört från i år

C-L-N
2012-12-18 14:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Efter ett traumatiskt kejsarsnitt kom till slut vår lilla bebis. Hon är nu tre veckor imorgon:)

Eine
2012-12-18 14:42
#12

Grattis till lillan! Hur gick det med dipensen då?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

C-L-N
2012-12-18 14:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tack:) Jo det gick bra. Lagen är ju relativt ny så det var inga problem. Däremot matningen var lite svår i början när man va rädd att göra fel, men det har gått bra, jag stödmatar henne fortfarande eftersom mamma tyvärr inte har tillräckligt med mjölk. Tror dock att det är dags att övergå till tuggbar mat snart för hon tuggar mer än va hon suger på flaskan och mina fingrar :)

Annons:
[Wiveka]
2012-12-18 16:13
#14

Vilken sötnosKyss är hon chokladsköldpadda??

Eine
2012-12-18 18:02
#15

Låt henne suga så ökar mjölken Och ge mamman blötmat,någon sort som hon älskar.Det är ju fint om lillan får i sig lite av mammans mjölk med antikroppar och annat nyttigt.Glad

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Ulricah
2012-12-18 20:51
#16

#15 Just antikroppar får hon bara i sig under första dygnet sen sluter sig tarmväggarna så att hon inte kan ta upp dem längre, men mammas mjölk är ju ändå alltid bäst Glad

Frajdah88
2012-12-18 21:25
#17

Super fin! Grattis! :)

Med vänlig hälsning, Fridah & S*Weminas Spiccato "Nisse"

C-L-N
2012-12-19 03:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#14Tack! ja enligt vad jag förstår så är hon det :)

#15#16 Ja hon suger fortfarande från mamma faktiskt så nåt får hon nog i sig men inte tillräckligt. Jag ger mamma välling, blötmat, köttfärs, kyckling, leverpastej, tonfisk och ost när jag själv äter det så hon borde få i sig tillräckligt med näring. Jag testade i början och lät det gå flera dagar där jag stödmata extremt lite för att få igång mjölkproduktionen men då skrek hon jättemkt. Kira blev stressad och sprang runt med bebisen o la henne i mitt knä varje gång hon skrek och jamade till mig att jag skulle "fixa problemet". Nästa gång får det nog bli med en B-blods hane, kanske underlättar om mjölktrampandet kommer igång direkt efter förlossningen?

#17 Tack:) jag är jätteglad för henne, min lilla guldklimp

jeenova
2012-12-19 16:14
#19

Jättesöt liten tjej :) grattis!

Eine
2012-12-19 16:49
#20

Fina tjejerna!! Kyss Den lilla hönan behåller du väl?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
AnneAlva
2012-12-20 08:31
#21

Vilken litenmysfamlj.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

C-L-N
2012-12-28 00:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Tack alla :) Ja hon stannar definitivt inom familjen, min första egenuppfödda lilla bebis :) hon växer så det knakar, hennes ben och öron mestadels dock, de är totalt oproportionella resterande delar av kroppen hehe:P har inget nytaget foto på datan än men kan lägga upp en bild ändå :)

Upp till toppen
Annons: