Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 1139 ggr
mjau74
2012-09-14 08:43

Restriksjoner

Lurer på hva dere syns om å selge kattunger til avl med restriksjoner.

Når en har kjøpt og betalt en katt bør en da ikke få  bestemme selv hvor mange kull en vil ta etter denne katten. Eller er det en fin måte med restriksjoner å begrense overbruk av diverse linjer ?

Vil gjerne høre hva dere mener om dette.

Annons:
MonicaLagerquist
2012-09-14 09:08
#1

Vissa restriktioner kan jag gå med på vissa går helt bort.

Stolt ägare till fem La permer

mjau74
2012-09-14 09:39
#2

Jeg hadde villet synest at det hadde vært vanskelig at en måtte spørre oppdretter av avlskatten sin hvilke ho/hannkatt en skal få lov å pare han/henne med. " Ehh jeg må spørre oppdretter av katte MIN om du får bruke dine linjer på min katt"

Ville vel heller ikkke likt at jeg ikke selv fikk bestemme hvem jeg skulle selge kattunger til avl til selv.

Vil gjerne spørre oppdretter om råd og tips da :)

MyTwiggs
2012-09-14 11:56
#3

Jag säljer mina katter med restriktioner. Jag föredrar dock att sälja katterna kastrerade till sällskap, men då och då kan jag få en förfrågan som jag tycker verkar vettig, och då säljer jag kattungen med avelsrestriktioner.

Jag vet att alla gör olika. Jag sätter inga restriktioner på antalet kullar den aktuella katten får, men jag säljer inte till jättekatterier och alla kattens avkommor måste reggas i det stamnamn köparen har. På så vis begränsas också antalet kullar.

Den aktuella katten får inte lånas ut till avel, heller inte säljas/omplaceras okastrerad. Kattens avkommor måste säljas kastrerade, men med vissa undantag. Inget är hugget i sten. Vill man verkligen sälja en kattunge till avel och har en bra tanke med det så vill jag egentligen inte sätta stopp för det, om inte jag har goda skäl. Med andra ord, har man mitt godkännande så är det inga problem.

Jag säljer med avelsrestriktioner av några enkla anledningar. Det finns vissa katterier som jag inte vill dela mina katter med, katterier som säljer och sprider för vinden, eller katterier som jag vet inte tar hand om sina katter på något bra sätt.

Jag vill också för rasens skull att katter ur så många olika kombinationer som möjligt ska användas i avel. Om jag skulle sälja flera katter i en och samma kull till avel och ingen hade avelsrestriktioner så skulle det kunna generera väldigtmånga katter med liknande stamtavlor, och det skulle inte vara bra för rasens avelsbas (som visserligen ser ganska bra ut just nu).

Jag sätter inte restriktionerna för att vara snål, jag gör det för att jag tror att det är bra för rasen i det långa loppet, men som sagt, inget är hugget i sten från min sida.

Vill man köpa en katt av mig får man ta mina restriktioner. Om man backar på grund av restriktionerna förstår jag inte vad det är man vill göra med katten. Sälja allt till avel?

Vid sidan av avelsrestriktionerna säljer jag dessutom avelskatter med avelsgaranti. Det innebär att om man inte kan avla på katten på grund av en defekt eller sjukdom som katten visar sig ha haft och burit på från början, så får man en ny katt. Om olyckan vore framme och en avelskatt från mig utvecklar hjärtfel eller liknande, så ersätter jag med andra ord katten med en ny.

Jag tycker egentligen att det är märkligt att restriktioner är så upprörande för folk. Att jag sätter restriktioner på mina katter är ju ett val jag gjort, dvs. jag gör det jag vill göra med mina egna katter. Ingen är någonsin tvingad att köpa en katt från mig. Take it or leave it Skrattande

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

mjau74
2012-09-14 13:41
#4

#3 Jeg forstår veldig godt dine argumenter for å sette restriksjoner på katter du selger videre til avl Glad

Forhåpentligvis så går det nok oftest greit, og det skal sikker mye til før en oppdretter nekter en å  f.eks selge eit vakkert avkom av rasen videre til avl. Gjør en det har en sikkert gode grunner som du skriver ( vet at kjøper ikke har gode hensikter osv )

Er nok viktig å ha en god dialog med oppdretteren av avlkatten sin :)

AnnaS
2012-09-14 13:52
#5

Jag har inte restriktioner på mina katter jag säljer till avel, jag säljer till uppfödare som jag vet delar samma tankar som mig och då behöver jag inte sätta upp regler för hur de ska användas. Jag litar på att de gör sitt bästa för katten och rasen. Vid export så vill jag inte att avkommor på två generationer kommer tillbaka till Sverige, för det är bara onödigt. Nya upfödare däremot får räkna med att få mig på köpet Flört

Jag ser hellre att man har en dialog mellan köpare och uppfödare, att man kan prata med varandra istället för att sätta upp en massa regler och riktlinjer. Jag skulle inte köpa en katt med för många restriktioner, jag vill själv kunna t ex bestämma var mina uppfödningar med mitt stamnamn ska hamna. Jag skulle tycka det var mycket trist om personen som säljer en katt till mig inte har det förtroendet för mig som uppfödare att man vill sätta regler på ett papper. Dialogen kommer alltid att finnas ändå, vi vinner så mycket mer på att prata med varandra istället.

Jag tycker också ordet "restriktioner" är fel, jag skulle hellre säga "överenskommelse".

Eine
2012-09-14 19:41
#6

Köper aldrig mer en katt med restriktioner. Köpt katt är min! Jag lånar ut till ett fåtal andra uppfödare som delar mina värderingar och där personkemin stämmer.Brukar muntligt be att de inte säljer till vem som helst och att inte alla ungarna går vidare i avel om det är en stor kull  ,men det kan diskuteras även det. Om det är fyra ungar och alla får varsin kull ser jag bara positivt på det hela. För inte ens kullsyskon har exakt samma genuppsättning.För rasen bästa och fortlevnad ser jag gärna att många kombinationer görs.Det allra viktigaste för mig är inte att det måste vara supersnygga katter som går i avel,men prioriterar låg inavelsgrad och hälsa före utställningsmeriter.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
Mona22
2012-09-14 20:13
#7

Håller med #5 och 6.

Jag säljer kattungar utan restriktioner i de flesta fall. De jag haft har inte varit farliga. Första kullens avkommor fick inte säljas tillbaka till finland. Men det var bara pga att det fanns ganska många släktingar där.

Jag vill gärna inte ha massa restriktioner och jag skulle inte vilja köpa en katt jag inte själv får bestämma över utan måste fråga uppfödaren om lov. Känner lite som #6 Eine, jag har köpt katten och den är min . Vissa restriktioner kan jag dock gå med på.

De som köper till avel från mig har min fulla tillit att de gör det bästa för rasen.

nakenkatt
2012-09-14 20:54
#8

Håller med Eine och Mona fullt ut.

AnnaS
2012-09-14 21:14
#9

Måste bara förtydliga att jag självklart accepterar de restriktioner jag får om jag köper en katt eller lånar en hane, man måste ibland ta det "onda" med det goda Flört Så ingen tror att jag hårdnackat gör precis som jag vill och bryter avtal, vilket inte alls är något jag gör Glad

Eine
2012-09-14 21:26
#10

#9 det tror jag inte alls om dig.Hoppas ingen tror det om mig heller.Bryter överenskommelser gör jag inte. Men jag gör adrig mer sådana affärer.Det är över för min del.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

nakenkatt
2012-09-14 21:39
#11

jag har många gånger funderat på en sak.det förekommer ju restriktioner inom både hund och katt avel.man kan läsa mycket om det när det gäller sphynx tex det är mycket restrirtioner.Nu har jag två kastrater så jag har ej satt mig in i det så noga.har ingen tanke på att föda upp rasen.Det jag undrar över är hur juridiskt bindande det är med olika sorters kontrakt och avtal.Att man inte får göra så eller så,hur ställer det sig i en ev domstol om det skulle leda till ett åtal.Om folk skriver på ett köpekontrakt med restriktioner av något slag och så inte håller det,vad säger sveriges rikes lag?? vet någon av er som hållit på längre än jag med uppfödning,bara en tanke jag har.Gäller ett sådant köpekontrakt överhuvudtaget??

Eine
2012-09-14 22:10
#12

Ingen aning faktiskt. (Men jag bryter inga avtal vare sig de är skriftliga eller muntliga.) Det är en hederssak för mig. Antar att om intet vitesbelopp finns inskrivet så kan det vara svårt att få rätt i domstol.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Dolleminas
2012-09-14 22:13
#13

Jah har inga restrektioner på mina avkommor såvida inte alla är tänkt för vidare avel… (men det händer väldigt sällan att nån går vidare…)

#11 Det enda jag hört är att det inte spelar nån roll vad en katt eller hunduppfödare skriver för avtal(restriktioner) för när det gäller lagen så anses djuren vara en "vara" och då gäller det endast de vanliga köplagarna… är själv inte insatt i detta!!!

Annons:
nakenkatt
2012-09-14 22:18
#14

nej det skulle absolut inte jag heller göra,men jag kan tänka mig att det har hänt.Juridik är något jag tycker är lite intressant.just detta vad lagen säger om olika kontrakt vid olika köp.har själv aldrig råkat illa som tur är.Det gäller välatt läsa igenom så man vet vad det är man skriver under på och vad det betyder.

mjau74
2012-09-14 22:27
#15

Har en en hokatt og hannkatt en skal bruke i avl og begge har ulike slags restriksjoner kan det bli temmelig vanskeligt mener nå jeg.

Derfor kommer jeg kun til å ha katter som føles "rett " for meg.

AnnaS
2012-09-14 22:31
#16

Mellan två näringsidkare kan man ha restriktioner, vilket i det här fallet är uppfödare, för då är det köplagen som gäller. Mellan uppfödare och sällskapskattsköpare gäller konsumentköplagen och då gäller inga restriktioner.

mjau74
2012-09-14 22:35
#17

Kjøper en en hokatt og en hanne en har tenkt å bruke i avl og begge kattene har flere restriksjoner kan det bli temmelig vanskeligt.

A_KickEm
2012-09-15 00:49
#18

#11 Var inom hundavel hittar du restriktioner? har du sett det uppfödare emellan eller i samband med valpförsäljning i övrigt? Jag har fött upp hundar i många år av flera raser men aldrig stött på det!

Den enda typ av "restriktioner" jag sett är de som vissa rasklubbar har i sina avelsriktlinjer/RAS-dokuement gällande användning av hanhundar.

Arcadia
2012-09-15 05:49
#19

Jo då # 18 det finns  och desstuom upplever jag , vilket är jobbigare, muntliga restriktioner (svårare att bevisa men du blir "utfryst" om du inte följer dem…). Jag skulle hellre rekommendera hunduppfödare att skriva ner sina önskemål/villkor /restriktioner…..) Det tror jag skulle gynna hundaveln och få bort de flesta rötäggen.

nakenkatt
2012-09-15 09:49
#20

#16 Det var just det jag tänkte på mellan sällskapskattsköpare och uppfödare hade svårt att tänka mig att det skulle gälla restriktioner där,som du skrev.

Annons:
A_KickEm
2012-09-15 10:21
#21

#19 Du menar att hunduppfödare lägger muntliga restriktioner mellan varandra?? Tänk att det har jag aldrig hört talas om - måste vara i raser som jag inte har kontakt med. …och varför muntligt i så fall? Uppfödare emellan kan an ju skriva in vilka dumheter som helst i ett avtal.

Däremot vet jag att det förekommer otillåtna fodervärdsavtal och pålagor att köpare (konsumenter) t ex ska göra den ena eller andra hälsokollen/test på sina valpar när de blivit äldre (vilket givetvis inte heller är tillåtet) - men till skillnad från kattuppfödare så kan hunduppfödare få kännbara disciplinstraff när dom gör så och det kommer fram till SKK.

Arcadia
2012-09-17 08:36
#22

#19 Ja det menar jag. Anledningen är väl främst att en anmälan till SKK för en muntligt inte synligt avtal knappast leder till några disciplinstraff eller vad tror du?

A_KickEm
2012-09-17 11:14
#23

#22 Det kan ju vara tanken - men eftersom uppfödare emellan kan skriva in vad som helst i ett avtal så kan ju inte SKK göra något åt saken oavsett vad dom kan tänkas tycka. Alltå är det ganska dumt att ha muntliga avtal - då har man ju inga möjligheter att ta strid om avtalet heller när man blir osams om vad avtalet innebär…..eller när någon bryter det.

När det gäller muntliga avtal med köpare o fodervärd (som inte är uppfödare) så kan man få disciplinstraff - dels för innehållet i avtalet och dels för att man överhuvudtaget träffat ett muntligt avtal. När ord står mot ord tenderar SKK att ställa sig bakom köparen.

Arcadia
2012-09-17 13:13
#24

Muntliga avtal till sällskapsköpare för att de inte ska avla t.ex. eller tvärt om att de inte får kastrera… vilket jag också hört talas om…

Eine
2012-09-17 13:47
#25

#20 det finns vissa uppfödare som inte kastrerar tidigt men likafullt inte vill låta köparen använda katten i avel.Så visst finns det restriktioner även där. Att det sedan inte är enligt lag är en annan sak. Så enklast är att kastrera före leverans,så blir det inga bekymmer åt något håll.Flört

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

nakenkatt
2012-09-17 22:01
#26

jag vill ej kastrera före sex månaders ålder.Det har aldrig varit några problem har funkat bra.

Upp till toppen
Annons: