Annons:
Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 773 ggr
LiloN
9/13/12, 9:00 PM

Tandsten?

Har agerat benhållare åt vovven Joyce här nu under kvällen. Då kom jag att tänka på tandsten. Är det vanligt hos katter? Och hur förebygger man det? Kycklingvingar mm förstår jag, men något annat? Tror inte min Aby jag hade fick någon tandsten. Men det är väl individuellt.

Annons:
Leffe
9/13/12, 9:47 PM
#1

Hills har en matsort som ska vara bra och som man kan ge som godis. Tror den heter Hills Oral

AlexH
9/14/12, 9:48 AM
#2

katter får tandsten de med.. jag rekommenderar att man gör en vet koll hos tandläkaren.. kanske vid 1-2 års ålder.. om det är så att din katts linjer har mer tandsten så kanske man ska boka in djurtandläkare att gå till årligen.. ibland kan det räcka mer sällan.. beror precis på individen..

jag har tagit bort tandsten på både mina katter och hundar..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

lejoneva
9/16/12, 3:47 PM
#3

Som sagt, så är det individuellt.  Det enklaste är nästan, när man går till veterinären för sin årliga vaccination av katten, att man ber dem titta katten i munnen då.

Sen om det luktar illa ur kattens mun, så ska man förstås kolla upp det lite extra.

Zelda12
9/16/12, 9:37 PM
#4

Man kan borsta tänderna på katter precis som man gör med hundar. Min veterinär har rekommenderat mig att vänja katterna vid tandborstning redan nu när de är små för att hålla efter i munnen. Hon kunde till och med ge exempel på katter som gapade på kommando! Där är vi dock inte än på ett tag.. Håller just nu bara på att vänja dem vid borsten (har köpt en liten liten babytandborste) och tandkrämen (vanlig katt- och hundtandkräm). Har bara borstat lite lite på framtänderna, det får ta sin lilla tid att vänja dem. Man får ju försöka få det till något positivt som med allt annat de lär sig :)

Mvh Amanda
SE*Odd I's

www.oddis.se


LiloN
9/17/12, 10:32 AM
#5

Är det någon mer som borstar tänderna på sin katt? Vi hade tur med våran pudel… jag borstade aldrig hans tänder utan gav honom ben. Men jag antar att inte katter äter  hundben. ;)

Det bästa måste ju vara att göra saker i förebyggande om det nu är vanligt att även katter får tandsten. Så man kanske slipper få dem sövda för att ta bort det hos veterinären. Så mattipset som godis som Leffe skrev, råa kycklingvingar mm och borsta tänderna?

Då borde man ju ha en babytandborste med "Hello Kitty" på.Skrattande

Upp till toppen
Annons: