Annons:
Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 3423 ggr
Wand
9/12/12, 2:05 PM

Täppt i nosen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallojs!

Min katt har nu varit här i snart en vecka och allt har gått kaaaanon. Jag har dock märkt av att hon kan vara lite "täppt" i nosen, snorig eller vad man nu ska säga. Framför allt när hon sover så hör man lite svaga snarkningar och emellanåt låter det väldigt ansträngande just pga detta.

Är detta något som är vanligt specifikt för denna ras, kan det vara något i hemmet som hon reagerar på eller kan det vara så illa att hon är sjuk?

Hon är helt frisk, pigg och kry i övrigt. 

Eftersom att katter bara kan andas via nosen så blir jag lite nojig.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Ulricah
9/12/12, 2:56 PM
#1

Jodå, katter kan visst andas genom munnen, även om de föredrar att låta bli. Däremot kan inte kaniner andas genom munnen, du kanske blandade ihop dem?

Vad jag vet så är cornish inte mer drabbade av snuva, astma eller allergier än andra katter men alla katter kan naturligtvis bli sjuka/förkylda precis som vi, i synnerhet efter en stressande händelse som en flytt.

Håll ett öga på henne och se om det går över eller blir värre/kvarstår, då kanske du ska prata med en veterinär.

Eller hör med uppfödaren om det är något som hon/han lagt märke till tidigare.

Wand
9/12/12, 3:01 PM
#2

Fick lära mig när jag var liten att katter inte kan andas via munnen på ett väldigt brutalt vis då min låtsasbror ville visa något "roligt" och höll för nosen på en av sina katter, men har aldrig gått in djupare i detta så det kanske de kan ändå! 

Hm, får hålla koll som sagt. Hon är inte rinnig eller så, det är bara det här täppta jag har märkt av, och jag kanske är mer nojig än vad som är nödvändigt.

Det var inget som uppfödaren talade om för mig men det kan ju också vara så att hon helt enkelt glömde det då hon hade bråttom iväg till en annan fodervärd för att hämta kattunge.

Blir det värre så får jag helt enkelt ringa distriktsveterinären.

Tack för snabbt svar!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Ulricah
9/12/12, 3:17 PM
#3

Usch, det låter som en otrevlig händelse Rynkar på näsan

Det är väldigt lätt att bli nojjig över sina älsklingar, speciellt i början, det är vi nog alla Glad Men det finns mycket bra samlad erfarenhet här på forumet.

MonicaLagerquist
9/12/12, 4:23 PM
#4

Vad står det på veterinärintyget du fick med?Står det något om att hon är täppt?

Stolt ägare till fem La permer

Eine
9/12/12, 4:28 PM
#5

Prata med uppfödaren,det borde vara bäst?Eftersom katten är foderkatt kanske hon har intyget kvar själv?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Wand
9/12/12, 5:11 PM
#6

Har inte fått intyg än då den har varit på prov hittills, vi har alltså inte skrivit på kontrakt än. Kommer få alla nödvändiga papper då det genomförs. 

Tack för snabba svar! Glad

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
MyTwiggs
9/13/12, 11:04 AM
#7

Om hon är snorig och täppt låter det som att hon har en infektion av något slag, alternativt en allergi. Att en katt andas och snarkar på det sätt du besktiver är inte normalt. Prata med uppfödaren/ägaren till katten.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Wand
9/13/12, 11:52 AM
#8

Uppfödaren och jag pratade litegrann och detta är inget som hon märkt av. Misstänker att katten helt enkelt kan vara känslig emot ny miljö, ny kattsand eller så. Hon rinner inte eller något utan är bara täppt, så jag hoppas att det är något som ger med sig.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Arcadia
9/15/12, 5:42 AM
#9

Infektioner och liknande bryter ofta ut i samband med flytt. Kattsnuva dvs katt herpes är den vanligaste orsaken till just snuva. Allergi är möjligt, men det tycker jag låter mindre sannolikt när det kom just i samband med flytten.

Visst kan det vara relaterat till dammig kattsand, fast det verkar vara å andra sidan vara något som inte är helt ovanligt att "skylla på"…

Herpes kan ge upphov till sekundärinfektioner som i sin tur gör att katten blir täppt i nosen. Har man otur kan det bli ärrbildningar i nosen som på sikt ger en mer eller mindre permanent snuvig katt. Som dessutom blir permanent herpes smittbärare.

Om det inte försvunnit inom någon dag skulle jag absolut gå till veterinären och testa med det sk ögonpaketet, dvs herpes chlamydia m.m. Bra att veta med tanke på att det är en avelskatt.

MyTwiggs
9/16/12, 11:54 PM
#10

Håller med # 9, dock behöver inte katter som fått kroniska skador från en herpesinfektion nödvändigtvis vara de som blir kroniska smittbärare. Jag har en katt som är fritestad med ögonpaketet … låt säga örtio gånger. Hon har sannolikt haft en herpesinfektion som liten och har kroniskt rinnande ögon. Hon är frisk och kry i övrigt och smittfri enligt de örtio tester som gjorts Skrattande

Men tillbaka till ämnet, ett ögonpaket vore helt klart på sin plats med tanke på att katten ämnas användas i avel. Så hade jag i alla fall resonerat om det rört någon av mina avelskatter.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Arcadia
9/17/12, 8:32 AM
#11

Nej preciis som # 10 behöver inte en katt som fått kroniska skador av en herpesinfektion bli kronisk bärare av herpes, men det finns onekligen en överhängande risk att det blir så. Tyvärr :-(

MyTwiggs
9/17/12, 1:02 PM
#12

Det finns många orsaker till att en katt kan bli täppt eller nysa också. Smitta kanske är den vanligaste, men på något vis är det ju onödigt att spekulera. Kanske vi ska lämna detta och lita på att uppfödaren har saken under kontroll. Det kan bli så många spekulationer. Katteriet kanske faktiskt är testat!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Arcadia
9/17/12, 1:20 PM
#13

#11 Var bara riktat som svar till dig - inte till TS. Ber om ursäkt till TS om det inte var klart. Fakta är inte farligt. Jag har i varje fall inte menat att antyda att det är någon i detta som inte tar sitt ansvar. TS har ställt en fråga och då har vi gett svar som baseras på kunskap och erfarenheter. Ser inte att någon har spekulerat i något. Inte jag i varje fall.

Annons:
MyTwiggs
9/17/12, 6:45 PM
#14

# 13 Nej, det förstår jag. Nu handlar ju tråden om en specifik katt, men jag håller med. Kunskap är absolut inte farligt, och jag har ju delat med mig av egna erfarenheter jag också. Jag ville bara förtydliga det för min egen del, så att det inte uppfattas som att jag lägger mig i andra uppfödares business. Skrattande

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Wand
9/18/12, 9:38 AM
#15

Kan bara inflika med att den täppta nosen är numera normal och hon hade aldrig rinniga ögon eller rinnig nos, sedan är ju hon och hennes kattvänner från hemifrån vaccinerade och besiktade så jag tvivlar på att det skulle finnas ett virus/en smitta från dem. 

Tack för svar i alla fall!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Eine
9/18/12, 2:39 PM
#16

För mig lät det som lite torra slemhinnor bara,inget annat. Kan bli så om luften inomhus är torr.Ofta blir det så många funderingar hit och dit i sådana här trådar för den enklaste och simplaste sakObestämd. Så bra att det löste sigGladFast jag trodde inget annat hellerSkrattande

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

noir
9/19/12, 9:22 AM
#17

Min sookie snarkade/snusade när hon var liten och sov. Det försvann rätt fort.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Eine
9/19/12, 11:34 AM
#18

Jag hade en katt som alltid var lite tät i näsan.Aldrig sjuk eller så,bara småsnusade när hon sov.Hon blev 14 år…

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: