Annons:
Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 597 ggr
mjau74
2012-09-09 12:27

Hvordan stelle pelsen før en utstilling ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om 3 uker skal jeg stille Wicca for første gang :) Blir spennende.

Men lurer på hvordan jeg best kan forberede han til utstilling. Noen som har tips å dele?

Annons:
ChristinaSwe
2012-09-09 16:56
#1

Vad roligt, det är verkligen supertrevligt med utställningar.

Hur man förbreder pälsen är beronde hur slags päls dom har, min svarta katt badar jag 1,5 månader innan utställning och min vita brukar få bad ca 2 dagar innan, de har helt olika typer av päls.

Provbada och se hur lång tid det tar innan vågorna ligger tätt och fint intill kroppen igen.

MyTwiggs
2012-09-10 10:09
#2

Jag gör ingenting med mina katter inför utställning, mer än att bada deras tassar och hakor som brukar bli lite grå. Om du har en katt med torr fin päls som ligger fint så brukar det nästan bli bäst att inte göra mycket alls. Är katten smutsig så är det ju bäst att bada den, enligt anvisningarna #1 kom med!

Lycka till!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Mona22
2012-09-10 11:29
#3

Badar inte heller mina om de verkligen inte är smutsiga. Drar ibland en lite fuktig trasa över dem för att få lockarna fina men annars gör jag inget.

mjau74
2012-09-11 11:02
#4

Eneste er at han har litt gulaktig farge på oversiden av haleroten, denne syns jeg er vanskeli å få bort.

Har prøvebadet han og syns ikke det er store forskjellen på pelsen. Tror nok jeg bare renser ører, øyner og vaser poter og hake .

Gleder meg som eit barn til utstillingen :), men regner med han blir eneste crx der :/

Eine
2012-09-11 11:39
#5

Pudra på svansroten,med fettfritt puder. I flera dagar. Bada sedan svansen och tvätta med milt kattshampo.Ev pudra igen.Du kan prova lite och se vad just din katt behöver. Men inget puder ska synas på utställningsdagen..Lycka till.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Xenomorphs
2012-09-11 11:59
#6

Vad spännande :). Jag brukar torka mina med en sämskskinn innan de skall upp på domarbordet. Det brukar få lockarna att ligga fint.

Jag kan inte det norska namnet på sämskskinn men det engelska är "chamois". Man brukar torka bilfönster med det. 

Lycka till!

-- Eternity is a very long time --

Annons:
mjau74
2012-09-11 12:03
#7

Takk for alle tips! Får prøve meg frem.

Holtan
2012-09-12 14:27
#8

#6 vart köper man sämskskinn? :)

Xenomorphs
2012-09-12 15:54
#9

Biltema Skrattande.

Skulle tro att går att köpa via nätet från skinnhandlare också, men biltema var billiga och skinnen var riktigt stora.

-- Eternity is a very long time --

mjau74
2012-09-12 18:11
#10

Takker for alle tips :)

Første gang jeg stiller han så skal bli gøy å høre hva dommerene sier om han. Siste helgen denne mnd i egen klubb.

Upp till toppen
Annons: