Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 2235 ggr
Dirtysue
2012-09-06 09:20

Att sova utan katter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan jag skaffade katt nummer 2 så har jag inte fått mycket till sömn. Han ska sova på mig, gärna på mitt ansikte. och ligger jag minsta fel från vad han tycker så börjar han sparka mig i ansiktet. Som ni kanske förstår så har jag börjat tröttna…

Jag och min fästman går i barntankar och blir lite oroliga när vi tänker på att katten kan göra samma sak när det kommer till barn.

Så vi har börjat stänga ute båda två under natten. Här kommer vi nu fram till det stora problemet. I två nätter nu har jag inte kunnat sova alls eftersom han skriker, klöser, hoppar upp på handtaget och ylar hela tiden. Jag går aldrig ut för jag vill försöka visa honom att det inte går att få ut mig genom att göra massa väsen. Har tänkt att börja använda vattenspruta men tror inte att det biter på honom. Han är världens goaste och underbara katt men på nätterna blir goset lite väl mycket.

Är det någon som har något tips på hur vi ska göra? Eller är det bara till att stå ut?

Frida

Annons:
Leffe
2012-09-06 13:16
#1

Den lilla erfarenheten jag har om småbarn och katter ihop så är katten mycket försiktigare när ett litet barn är inblandat. Om barnet rycker i svansen med mera så brukar katten gå undan med mera.

När det gäller detta med att stänga ute från sovrummet så hatar cornishen stängda dörrar. Jag höll på med uppfödning under lång tid. Hade en hel del katter då både vuxna och ungar. De hade fritt spelrum. Nu har jag två cornish och tre från annan ras. Nu måste jag ibland stänga ute katterna på natten från sovrummet för att jag vissa nätter behöver mer sömn för att orka med dagen. Då får jag lov att stängaq ute katterna just den natten.

De tre av annan ras jamar kanske i några minuter sedan bryr de sig inte om det. Den ena cornishen som är från den tid när jag var aktiv uppfödare och inte varit utstängd från sovrummet på nästan 17 år lägger sig snällt på en skön plats jag gjort i ordning åt honom i vardagsrummet med en av mina tröjor som underlag. Där ligger han så snällt trots att han älskar ligga under täcket hos husse.

Den yngre jamar och klöser på dörren. I början gjorde hon det mycket, men numera en stund bara. Sedan på morgonen när jag går upp ligger hon så snällt och skönt hos den äldre cornishen på min tröja.

Jag vet inte om det är en tillfällighet, men prova att lägga ett av era plagg på en bra plats där de trivs att ligga. Låt han klösa några dagar och försök att inte reagera. Om det inte lugnar ner sig så kan du prova med att, om ni har flera rum, stänga en dörr till

Mona22
2012-09-06 13:36
#2

Ställ ett kompostgaller för dörren när den är stängd (på utsidan). Det gör det lite svårare att komma åt att klösa. Annars är det bara härda ut. Öronploppar Tungan ute

flis
2012-09-06 20:12
#3

Mina katter har alltid sovit på eller under täcket, men nu har jag skaffat en höj och sänkbar säng, och det tycker dom inte om. Det känns jättetomt och jag känner mej nästan lite övergiven. Obestämd

Om ni härdar ut så vänjer katterna sig. Men som sagt, stängda dörrar uppskattas inte. Katt och barn funkar jättebra tillsammans om man ger dom möjlighet att lära känna varandra. Många tror att katten kväver barnet genom att lägga sig över ansiktet men det tror jag är en skröna.

MrsCecilia
2012-09-07 06:46
#4

Vi hade samma problem, jag var nog nästintill sömnlös i 4 månader innan vi fick ta beslutet att sova med stängd dörr. Sorgligt och ledsamt men vi måste ju få sova så vi har löst det så här:

Ca 20 min innan läggdags så serveras blötmat(då blir Robban nämligen pömsig) sen "nattar" vi alltid honom. Dvs han får somna i lugn och ro innan maken går och lägger sig. På morgonen så fort jag vaknat så öppnar jag sovrumsdörren så vi får gosa innan det är dags att gå upp. På så sätt blir det inte så många timmar de är utan oss.

Det går inte att smyga att gå och lägga sig utan han måste ha somnat, det är oxå viktigt att han har en bädd han kan sova i. Jag sover dessutom med öronproppar men det är nog lika mkt för att maken snarkar.

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

Eine
2012-09-07 11:36
#5

Är aldrig kattlös i sängen.Bara om jag är på semester utan katter. Det är ju varmt och gott så vi vill gärna sova ihop.Vill man stänga katterna ute,är det bara att slå dövörat till.Galler/nätdörr är väl ett perfekt förslag från Mona22.När barnet kommit,kan ni ju enkelt ha en sådan dörr mellan barnet och katterna om ni vill.

(vattenspruta tycker jag är  elakt ,så det tycker jag inte att ni ska använda. Inte lär det ge några bra resultat heller,säger de som använt den diskutabla metoden..)

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

zoolatri
2012-09-07 23:03
#6

Här sover katterna alltid i sängen, det är sååå mysigt:) Hundarna fäller och tar mycket plats så de sover i sin älskade biabädd på golvet, orättvist va?;)

Jag är gravid och min plan är att ha barnet sovandes bredvid mig i spjälsängen, att ha barnet i sängen mellan mig och sambon känns läskigt ifall man klämmer barnet. Men katterna kommer förmodligen ligga kvar hos oss i sängen även om de vill lukta på och utforska spjälsängen med bäbisen. Om katterna ändå skulle vilja ligga i spjälsängen har jag funderat på att hänga en himmelssäng eller vad det heter över, ett sånt finmaskigt nät så det blir lite klurigt för katterna att gå ner i den. Att stänga ute katterna från sovrummet får bli sista alternativet för mig, om jag verkligen inte kan lösa det på något annat sätt! Att ha dom i sovrummet känns som en stor del av vårt "dagliga mys":) En katt i armhålan och en på/mellan benen så man inte kan röra sig, myyyys!

Annons:
tessilago
2012-09-08 23:07
#7

Du kan inte bädda ner honom i soffa/fåtölj med en skön filt och en varmvattenflaska i mjuk gummi under/bredvid så får han värme om än inte kroppsvärme och har det skönt?

Holtan
2012-09-08 23:51
#8

Jag har haft samma problem men min cornish. Tror att hon höll på i ca 7-8 månader utan att jag fick sova riktigt :P Problemet för mig var att hon bet mig ÖVERALLT på nätterna och väckte mig heeeeela tiden. Så stängde ut henne och hon gillade det inte alls, hon satt och skrek större delen av natten. När hon blev lite äldre så slutade hon att bita och att "störa" min sömn (hon lugnade ner sig) så nu får hon sova vart hon vill. Dock bor jag ju nu i en etta där jag inte har möjlighet att stänga ut henne. Men hon sover snällt i sin säng på nätterna som ligger på golvet nära min säng.

Hon har en filt som hon älskar som jag har laggt på en stoor kudde från IKEA. Och den ligger hon på hela nätterna i stort sätt.
Så orkar du hålla ut så tror jag att de kan lugna ner sig. Hon kommer och myser en stund men sedan går hon och sover.

Lycka till!

Dirtysue
2012-09-10 09:45
#9

Tusen tack för alla fina svar!! Glad Vi försöker fortfarande och det är bra från och till. Får se hur det blir till framtiden men jag hoppas ju att katterna kommer kunna sova i sängen i framtiden.

Tack igen å ha en underbart fin dag!

Upp till toppen
Annons: