Annons:
Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 549 ggr
Ulricah
8/25/12, 5:32 PM

Hur ska jag få mina katter aktiva igen?

Våra två katter är innekatter, vi bor vid en väg så det finns inte i denna värld att jag släpper ut dem på egen hand, däremot tycker jag att det är en bra stimulans att låta dem få gå ut i koppel och de tycker att det är kul. Det finns bara en hake med detta.

Jag har hittills inte varit särskilt flitig på att ta ut dem regelbundet, varje gång jag gör ett försök att så att säga skapa en rutin av det så går vi ut ett par dagar och sen har vi två katter som skriker efter att få gå ut hela dagen. Det finns inget annat som är kul, att leka går 2-3 min max sen ledsnar de och börjar skrika igen. Med resultatet att vi inte tar ut dem något mer, allt lugnar sig efter nån vecka tills jag några månader senare gör ett nytt försök.

Jag tycker att det är så tråkigt för jag vill verkligen kunna ta ut dem regelbundet men deras skrikande dagarna i ända förstör, alla blir irriterade och trötta.

Är det någon som har liknande erfarenhet som kan råda mig? Ska jag lägga ner tanken på att ta ut dem överhuvudtaget? Ska jag ta ut dem trots att de skriker, och belöna dem för det? Kommer de att lugna sig efter ett tag om jag fortsätter att ta ut dem och sluta tjata hela tiden?

Har någon ett bra tips på hur man ska få katterna att leka mer än 3 minuter? Vare sig det är med oss eller varandra så ledsnar de oftast fort.

Vi flyttade till ny lägenhet och stad för en månad sen och jag upplever att den här passiviteten och snabba uttråknaden har uppkommit under allt flyttstök och sen vi flyttat. Är det en fas eller tecken på otrevnad? De verkar ha kommit väl tillrätta för övrigt. Min man jobbar hemma så de är aldrig själva nån längre stund.

Annons:
[Lec72]
8/26/12, 2:58 AM
#1

Tycker at ni ska ta det lugnt, skippa att gå ut med dem ett tag. Jag har precis samma problem här hemma (på två av katterna) får dom gå ut en dag ( och inte resten av veckan) så skriks det i 5 dagar efterråt.

En flytt stressar allt levande..katterna märker av om ni är stressade och likaväl så blir dom självklart stressade av att befinna sig på et helt annat ställe än vad dom är vana vid.

Stå ut, flytta klart och vänta med att gå ut med katterna..att dom jämrar sig är förmodligen just pga flytten :-)

Mina katter kan jämra sig ett bra tag bara om vi möblerar om :-)

Ulricah
8/26/12, 11:11 PM
#2

Ok, tack Glad

Det är alltid skönt att höra nån annan som har liknande erfarenheter.

Upp till toppen
Annons: