Annons:
Etikettavelshane-finnes-sökes
Läst 1032 ggr
Gulli73
2012-08-25 02:04

Finns det någon

som har en hane som inte har släktingar från följande katterier:

Rexture

Rexmyntas

Vågade

Shangri-La

Bimsie`s

Mobackens

Nattsmygaren

Kazimirez

Fairyland`s

Rexellent

Eller måste jag åka utomlands för att para då honan jag har verkar vara släkt med de flesta som kan vara av intresse för mig.

Annons:
kvasikatten
2012-08-25 07:08
#1

Vad är problemet ? Du kan knappast få tag i nån som INTE har nån av dessa stora uppfödare i sin stamtavla idag. Det viktiga är ju att de inte är för nära i stamtavlan - dvs så att det blir inavel. De katterier du räknade upp har många som INTE har restriktioner om det är så du menar.

Lycka till !  Kvasikarin

MonicaLagerquist
2012-08-25 11:59
#2

Varför vill du undvika just de katterierna?

Stolt ägare till fem La permer

Strawberrygirl
2012-08-25 13:06
#3

Jag skulle rekommendera dig att använda dig av pawpeds stamtavledatabas när du funderar över hanar att para med.

http://www.pawpeds.com/db/?p=crx&date=iso

Här kan du simulera parningar och se vilken inavelsgrad den aktuella parningen skulle få. Sök på din honas stamtavla och gör sedan en testparning med en hane du är intresserad av.

Det är nog svårt att undvika alla de katterierna då många av deras katter finns i många av de svenska stamtavlorna. Dock behöver det inte betyda att alla deras katter är släkt med just din katt eller att det blir en hög inavelsgrad.

AnnaS
2012-08-25 13:16
#4

Håller med #3, bara för att de där stamnamnen finns i din katts stamtavla innebär det inte att de är besläktade med din katt. De flesta uppfödare jobbar med olika linjer parallellt så det inte blir för mycket inavel. Dessutom så har det gått några generationer och aveln går framåt så man har kommit bort ifrån de gemensamma katterna.

Men som exempel från de katterierna ovan så finns mitt stamnamn i stamtavlorna hos Nattsmygarn, Bimsie's, Kazimirez, Rexmyntas och Shangri-La. Jag har också lånat hane av Bimsie's och Rexture, så vi har en del gemensamma namn i våra katters stamtavlor. Likaså så finns Kazimirez i säkert alla svenska Cornishars stamtavlor då hon var en av de största uppfödarna under 80- och 90-talet. Rent hypotetiskt skulle jag ändå kunna para alla mina honor med hanar från dessa uppfödare utan att riskera en hög inavelsgrad eller inavel över huvud taget.

[erica772]
2012-08-25 15:09
#5

#3: Hur fungerar pawpeds?

När man ska göra en testparrning,då fyller man ju i katternas namn,hur långt bak i ledet måste man fylla i?

Börjar man med katt 2 och sen 3 osv? Ska inte katt 1 stå någonstans?

På generationer,vad ska man välja där? 2,3,4,5,??

Är nybörjare…vill bara kolla hur det fungerar..har inte ens fått hem min lilla misse än..men man måste ju lära sig hela tiden..och ta reda på saker och ting

Förlåt att jag hoppas in i din tråd Gulli73…

MonicaLagerquist
2012-08-25 15:15
#6

#5 Du trycker på testparning.fyller i katt 2 och katt 3.Finns katterna i databasen så gör programmet resten av sig själv.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[erica772]
2012-08-25 15:19
#7

Jag fyller alltså i min katts namn på katt 2 och ev hanens namn på katt 3??

Tack!!

[erica772]
2012-08-25 15:21
#8

Om jag köper en katt,finns den automatiskt i denna databas? Om inte,hur lägger jag till den? Och hur långt bak i ledet måste jag fylla i uppgifter?

MonicaLagerquist
2012-08-25 15:21
#9

nej tvärt om hanen är 2 och honan är 3

Stolt ägare till fem La permer

AnnaS
2012-08-25 15:26
#10

#7 katt 1 är din egen katt, om inte uppfödaren har skickat in uppgifterna så finns de inte i den databasen. Katt 2 och katt 3 är föräldrarna till din katt.

Tryck på testparning och sedan på "lägg till" på katt 2 och fyll i din katts mammas namn och tryck på "sökning". Om hon är med i databasen så dyker hon upp i en lista. Tryck på hennes namn och stamtavlan blir automatiskt fylld med mammans stamtavla. Tryck sedan på "lägg till" på katt 3 och skriv i din katts pappas namn, samma sak där, om han finns med i databasen så läggs hans namn till din katts stamtavla när du trycker på hans namn.

Om du vill att din katt ska vara med i Pawpeds så kan du skicka en kopia på stamtavlan till mig (anna@jazz-annas.se) eller skriva in den här http://www.jazz-annas.se/pawpeds.htm det räcker med att du fyller i föräldrarnas namn i själva stamtavlan.

[erica772]
2012-08-25 15:33
#11

Tack Anna..ska göra de då jag fått hem henne…hon är bara 10 veckor än..

Har du bara hand om CRX? Har köpt en DRX-tjej också..hör jag av mig till någon annan då?

Så,i framtiden om jag ska ta kull på min hona,då fyller jag väl i hennes namn och den tilltänkta hanens namn på namn 2 och 3??

[erica772]
2012-08-25 15:36
#12

Jag testade med min katts mamma och pappa och tryckte på inavelsgrad och fick fram 13 %..är det mycket?

AnnaS
2012-08-25 15:40
#13

#11 Ja, jag har bara hand om CRX.

När du ska göra testparning med din hona sedan gör du samma sak eller så kan du söka fram din katt i Pawpeds och i överkant så trycker du på testpara, då får du en stamtavla som är fylld till hälften med din katts stamtavla. Då trycker du på "lägg till" under "katt 2" och söker rätt på hanen du vill göra en testparning med. Katt 1 är alltid resultatet av en parning/testparning.

#9 spelar ingen roll vilken ordning man tar dem Glad Man kan även göra en testparning med två honor om hanens stamtavla inte finns men hans syrra finns.

Annons:
[erica772]
2012-08-25 15:47
#14

Du skrev att jag kunde fylla i formuläret du skickade länk till..det räcker alltså att jag bara fyller i min katts namn först längst upp ooch sen på stam-trädet fyller i mammans och pappas namn,enbart??

AnnaS
2012-08-25 15:52
#15

#12 det är den kompletta inavelsgraden hela vägen ner till den första Cornishen. När stamtavlan är "klar" så behöver man inte trycka på inavelsgrad. Om det står 0% så är det 0%

#14 Japp, det räcker

[Lec72]
2012-08-26 02:48
#16

Nu blir jag nyfiken..varför får dom inte ens vara släkt? Om linjerna hos dessa katterier inte passar för framtida avel..varför då välja en kattunge som har dem i sig? Vad är planen? Vad vill du ha för linjer?

Bara rent nyfiken på vad tanken bakom är Skrattande

[Lec72]
2012-08-26 02:50
#17

och..bara för att det finns samma stamnamn i stamtavlan så behöver de ju inte vara släkt?!

Upp till toppen
Annons: