Annons:
Etikettatt-tänka-på-innan-katten-kommer
Läst 2437 ggr
LiloN
2012-08-24 18:00

Vad bör man fråga om?

När vi nu börjar kika efter katt och får kontakt med uppfödare. Vad bör vi då fråga om?
Jag har läst runt massor här och sett att föräldrarna bör vara HCM-testade. Är det något som är extra vanligt hos just Cornish Rex?

En kompis till mig har en liten katt som nu tyvärr kommer avlivas. Trolig Fip. =( Så jag undrar hur kan man gardera sig från att inte få det med sin katt?

Och kan man utan att vara fräck fråga blivande uppfödare hur de agerar om ens katt får det under den första tiden? (dolt fel?). Har ju förstått att många uppfödare har dolt fel försäkring för sin egen skull, men det är ju också en trygghet för mig som köpare då jag kanske lättare kan få hjälp även från uppfödaren utan att behöva tvista.

Som ni förstår vill jag bara vara förberedd. Och jag är säker på att jag kommer hitta en bra uppfödare. Men lite mer kött på benen känns bra för mig att få. =)

Annons:
AnnaS
2012-08-24 18:20
#1

Nej, HCM är inte extra vanligt på HCM, ligger på en ganska normalnivå. Kanske något över snitt över alla raser som är ca 5%. CRX ligger på dryga 6%, alltså 6% av de scannade katterna har fått diagnosen HCM. Sedan vet man ju inte hur siffran skulle ligga om ALLA scannade sina katter, vi är fortfarande inte riktigt där att vi rutinmässigt scannar våra avelskatter och att vi scannar mer när det finns en misstanke eller en nära släkting drabbats av HCM. Vi har också lite olika filosofier när det gäller scanning. Ibland är det säkrare att titta på avelskattens föräldrar, vid vilken ålder de scannades normala än att själva avelskatten är scannad. Hanar blir ibland fertila vid 8 månaders ålder och HCM debuterar sällan så tidigt så en scanning säger inte så mycket, då kan man kolla hur hanens föräldrar är scannade.

FIP kan man aldrig gardera sig mot. Det kommer av ett virus som heter corona och när det muterar så blir det FIP. Det sägs att 80% av alla katter bär på coronaviruset och 5% av dessa muterar till FIP. Det finns inte heller direkt något som uppfödare kan göra heller, det drabbar lite här och var utan direkt några tecken. Som tur är det sällan som man hör att uppfödare drabbas.

Ja, dolda felförsäkringen är ett skydd för uppfödaren främst så man kan få hjälp att betala sådant som är dolt fel och man är skyldig enligt lag att ersätta. Så att en uppfödare har försäkringen är egentligen ointressant för köparen eftersom köparen har skydd i lagen för det.

Det viktigaste är att fråga fråga fråga uppfödare och inte nöja sig med första bästa. Åk gärna runt och hälsa på olika och titta hur de har det. Var inte rädda för att åka en bit - er drömkatt kanske finns i en annan del av landet.

Lycka till med kattköpet!!

LiloN
2012-08-24 19:54
#2

Det man hoppas som ny köpare är ju att få en uppfödare man känner förtroende för. =)

Som man kan vända sig till med frågor när man väl är hemma med sin lilla katt. Och som förhoppningsvis uppskattar att få veta hur det går med lillen.

Detta med Fip… går uppfödare ut och säger något om detta? Tänkte på att du skrev att uppfödare sällan drabbas av det. När det då gäller min vän tex… Hennes kattunge har ju bara bott hemma hos dem (de har inga andra katter) och hos uppfödaren. Så hon måste ju fått det hos sin uppfödare från början… Är det en större risk att köpa katt som har med det katteriet att göra? (Bara undrar lite… )

Och TACK! Uppskattar att få så bra svar här inne.

Ulricah
2012-08-24 20:05
#3

Här är en informativ text om FIP http://www.katter.nu/katter/fip.htm

LiloN
2012-08-24 20:11
#4

Tack! Känns som om jag läst massor om fip nu. Googlat och letat då min väns katt fick det. 

Det jag funderade på var om det kommer fip på en katt från ett katteri… är då risken inte större att de har katter med "högt Corona" där och kanske borde kolla katterna? Eller är det något man bara hoppas att det var en tillfällighet?

Tror jag jagat upp mig en del över detta med fip då en söt kattunge så tragiskt ska behöva bli sjuk.

AnnaS
2012-08-24 21:39
#5

En seriös uppfödare sätter sin upfödning i "karantän" i 6 månader, precis som det står i länken, om de drabbas av FIP. Inga katter in och inga katter ut. Man är extra noga med lådhygienen, kollar titrar och försöker undvika stress så gott det går. Obs, att man drabbas av FIP innebär inte att man har ett ohygieniskt katteri!!

Coronavirus kan man nästan inte "få" då nästan alla katter bär på viruset som i sig är helt ofarligt. Det är när det muterar som det blir FIP som det är dödligt. Anledning till att det muterar vet man inte riktigt, men det har lite med immunförsvaret att göra och det drabbar ofta unga och äldre katter. Då katter är känsliga för stress och då främst katter med dåligt immunförsvar så kan sjukdomen bryta ut vid t ex en flytt. Katter med höga titrar (högt corona) behöver inte alls bli sjuka heller, de bär helt enkelt på en ofarlig stam av viruset.

LiloN
2012-08-24 21:47
#6

Tack Anna!

Annons:
LiloN
2012-08-24 21:49
#7

Om det visar sig garanterat säkert vara FIP min väns katt kommer avlivas för är det alltså detta en seriös uppfödare bör göra. Väldigt bra att veta tycker jag.

MonicaLagerquist
2012-08-24 22:09
#8

#7 Det beror ju lite på hur gammal katn är som dör i FIP.Har det gått 7-8 månader sen kattungen flyttade så är det inte alls säkert att det finns höga coronatiterhalter i katteriet längre.

Jag har varit och testat titerhalten två gånger.  på mina katter .De har varit med i två olika undersökningar via SVA.Det som var lite "konstigt" var att de av mina katter som kom från ett lite större katteri hade låga titrar och en av mina andra hade väldigt låga titrar.

Sen används tyvärr FIP som en slaskdiagnos när man inte vet varför katten är sjuk.Min La Pemhane var magsjuk tidigt i våras och han fick diagnosen FIP.Efter strikt BARF diet och snälla magbakterier blev han glad och frisk igen.FIp diagnosen kan bara ställas till100% vid en obduktion.

Stolt ägare till fem La permer

LiloN
2012-08-24 22:49
#9

Tack Monica. Kattungens symptom är som att läsa om FIP och hon kommer avlivas. Katten är 9 månader och har alltså bott hos sin ägare ca 6 månader. 

Det verkar ju ialla fall som om jag inte ska vara så orolig för FIP. Utan lita mer på min magkänsla och välja en uppfödare jag hör gott om och som jag tror kommer besvara alla mina frågor. =)

AnnaS
2012-08-25 10:01
#10

Sedan är ju ordet "seriös" något som vi själva sätter värden på, tror ingen uppfödare kallar sig oseriös Flört Men att man följer råd och riktlinjer från sin veterinär och t ex SVA är väl en bra måttstock men så finns det ju undantag, som Monica skriver ovan så är situationerna så oerhört olika och det är därför det krävs en del av köparna också. Att vara kritiska och inte bara titta på de söta kattungarna, för det är superlätt att falla för de små Kyss Egentligen är det bästa att åka till uppfödare när de inte har kattungar för att se om man klickar med uppfödaren och katterna de har.

Var kritisk och fråga mycket!

Upp till toppen
Annons: