Annons:
Etikettövrigt
Läst 485 ggr
Fornuddens
2012-08-21 20:53

"mentor" sthlm

Hej allihopa! 
Jag sitter med en sphynx och en cornish rex och är supersugen på att ställa ut! Dock är jag lite feg av mig och vågar inte riktigt göra det. Vet inte vad jag ska göra innan med cornish rexen, och hur utställningen går till osv.

Så jag hade gärna velat ha någon i stockholmsområdet som skulle vilja hjälpa mig med rextjejen, plus är ju om du också har koll på sphynx, men främst rexen. Är helt ny på utställningsfronten så mycket info behövs :)

Även andra frågor inom rasen kommer vara intressant såsom genetik osv.

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Annons:
Leffe
2012-08-21 23:30
#1

Jag bor i Solna och har haft en hel del med utställningar att göra. Både att ställa ut och vara med att arrangera.

Fornuddens
2012-08-21 23:56
#2

Vad behövs förberedas innan ? Tvättar man katten eller gör något speciellt förutom klippa klor..?

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Leffe
2012-08-22 00:17
#3

Jag gjorde aldrig något speciellt mer än att jag borstat pälsen innan. På morgonen på utställningen gjorde jag lite putsning med sämskinn på någon för att få fram bra vågor i pälsen. Andra använde jag en bortse samt på vissa hade jag på lite Polyglos för att det skulle vara bra vågor. Du märker ganska snart vilken av behandlingarna dina katter behöver. Sedan en viktig sak - rena öron

Fornuddens
2012-08-22 00:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack för svar. Såhär ser min tjej ut, jag antar att hon har ganska bra vågor i pälsen?

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Leffe
2012-08-22 01:49
Fornuddens
2012-08-22 01:58
#6

Skulle gärna vilja veta hur hon ser ut för övrigt, för och nackdelar. Alltid roligt att lära sig. Kanske svårt att utgå från en bild iochförsig.

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Annons:
noir
2012-08-22 07:08
#7

lägg upp fler bilder, tex profil när hon står normalt o.s.v

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

LykkeLii
2012-08-22 09:36
#8

Nu bor jag inte vid stockholm, utan en bra bit därifrån, men vill ge lite tips utifrån hur jag brukar göra.

När det gäller att förbereda pälsen, så tycker jag att det är mycket att pröva sig fram. För alla pälsar är olika, jag har fyra och ingen är den andra lik.

Nu när jag åkt på en del utställningar i år så brukar jag göra ganska enkelt. Men började med att efter en vila på några månader från utställningar bada Vilya med ett bra schampoo och balsam inför året första utställningen som vuxen. Sedan till de andra utställningarna har jag enbart tagit en våt ljummen handduk och dra igenom pälsen. Innan och under utställningen så använder jag enbart en gummikarda för att få fram alla lockar på henne. Vissa katter brukar jag stryka på lite lite silkdroppar, men har slutat på Vilya då hennes päls känns lätt fet efter ett tag med silkdroppar.

När det gäller sphynx är jag ingen expert men åkt med en kompis som har sphynx och hon brukar tvätta sina sphynxar på morgonen innan hon åker till utställningen. Det är även bra att ta med dig tvättlappar som du kan tvätta av sphynxen under utställningen, så den ser extra ren och fin ut.

Lycka till på framtida utställningar, det är otroligt roligt!

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

Upp till toppen
Annons: