Annons:
Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 5502 ggr
CyrusTheGreat
2012-08-17 18:33

Svullet tandkött?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är ny här och har en 7 månader cornish vid namn Cyrus. Igår märkte jag att det redan lilla underbettet var mycket större. Och ena stora framtanden var utanpå läppen. Och han har munnen öppen en halv cm hela tiden. Jag lyckades ta ett par bilder idag och man ser att ena sidan är helt olik den andra.

Finns det någon här som har några erfarenheter av detta? Någon som har sett det förut? Kanske att han har hoppat från högt avstånd och landat med ansiktet i marken? Det finns inga växter eller annat som kan förgifta honom.

Vad tror ni?

/Elin och Cyrus.

Annons:
CyrusTheGreat
2012-08-17 18:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Försöker lägga in en till bild.

Vixxen
2012-08-17 19:00
#2

Hade katten ett konstaterat bettfel när du köpte honom?

CyrusTheGreat
2012-08-17 21:18
#3

Nej. Han såg normal ut och veterinär intyget visade inga fel.

Vixxen
2012-08-17 21:58
#4

Har han bytt alla sina mjölktänder?

Eine
2012-08-18 12:34
#5

Bättre du går till din veterinär och kollar upp honom.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

CyrusTheGreat
2012-08-18 19:38
#6

Jag la honom på rygg i knäet och fick då lov att titta närmare på munnen. Och jag tror jag sett vad felet är nu. Över huggtand växer snett och ligger på insidan av under huggtand, så denna växer då utåt. Allt snett med andra ord. Inte roligt alls. :-/ Främst för honom. Undrar om det gör ont eller om det bara är jobbigt, för han verkar inte vilja stänga munnen helt. Jag ska iaf ringa en veterinär på måndag och fixa en tid så någon kan ta en titt.

Annons:
Eine
2012-08-18 19:45
#7

Bra. Kanske en tand måstedras rentav?Han ska ju kunna stänga munnen..Lycka till med kisse.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

CyrusTheGreat
2012-08-18 19:49
#8

Precis. Jag ska göra det som måste göra för att lilla Cyrus ska må bra. Om en tand eller två behöver dras ut då må så vara.

CyrusTheGreat
2012-08-27 11:32
#9

Tänkte bara meddela att Cyrus verkar nu må bra. Jag tog han till vet nästa dag och där föreslogs tandställning. Men försäkringen skulle inte täcka det så det blev att dra ut övre kanintanden. Den växte utåt och snett och tryckte ut undre kanintanden. Den undre började växa tillbaka efter ett par dagar redan och är nu mestadels innanför där den ska vara. Men det har hunnit bli ett sår på överläppen som jag försöker se efter, men han gillar det inte.

Den ekonomiska biten var ganska shockerande. Försäkringen täckte ingen typ av tandproblem för att han inte var försäkrad upp till 4 månader. Jag köpte honom när han var 6 månader. Så jag får skit för att uppfödaren inte haft honom försäkrad. Det känns orättvist. Plus att jag inte ens visste att det fanns ett tand tillägg hos försäkringsbolaget. Så det känns skit men huvudsaken är att han mår bra.

Dolleminas
2012-08-27 12:23
#10

#9En del uppfödare använder sig bara av avelförs. till sina kattungar och då är de försäkrade via mamman mellan ca 6-16 veckor…

För min del brukar jag ordna individuella redan vid 6 veckor så får ev köpare bestämma själva om de vill ta över eller ha annat bolag eller sånt.

Strawberrygirl
2012-08-27 14:03
#11

Jag försäkrar mina kattungar redan vid 6 veckors ålder och skriver sedan över försäkringen på den nya ägaren.

Som ny djur-ägare är det viktigt att informera sig om vad som ingår i försäkringen. De flesta försäkringar täcker inte tandvård och en del bolag erbjuder inte heller något extra tandvårds-tillägg. Generellt sätt så ligger det utanför försäkringen, troligtvis på grund av att det är något som skulle bli alldeles för kostsamt för försäkringsbolagen om de skulle täcka det.

Xenomorphs
2012-08-28 09:37
#12

Jag känner mig varm och glad när jag märker hur många ansvarsfulla kattvänliga människor det finns där ute. Många gånger uppmärksammas bara dåligt beteende, och sällan pratar man om vardagshjältarna.

Om din katt kunde prata skulle han med all säkerhet tala om för dig att du är en vardagshjälte!

Såret kommer att läka och han kommer att må fint igen.

Tråkigt att det blev ett hål i din plånbok och tråkigt att uppfödaren inte var villig att möta dig på halva vägen och lämnat ett bidrag till kattens veterinärkostnad.

-- Eternity is a very long time --

CyrusTheGreat
2012-08-28 10:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 - Tack för de orden. För mig är det självklart att katten ska må bra måste något göras så får det kosta. Fastän det svider. Det är inte bara ett djur. Det är en familjemedlem som man älskar och bryr sig om. Och jag har bara haft honom i 1.5 månad men det går fort! Han skriker inte lika mycket, han leker och äter och dricker. Och är väldigt kelen. Han har ett litet sår på överläppen som ser ut som ett skrap-/brännsår. Men tro fasen att det har skavt hela tiden under bara ett par dagar. Men det håller på att läka. Och munnen håller han stängd. Så han är nog en glad katt nu. Och ännu gladare blir han nog om kanske en vecka till när allt läkt.

Annons:
Strawberrygirl
2012-08-28 13:35
#14

# 13 Köp av djur går under konsumentköplagen vilket innebär att om något fel uppstår på "varan" inom sex månader efter köp är säljaren skyldig att ersätta dig för de kostnader du har haft alt. erbjuda annan likvärdig vara.

Se stycket om Sexmånadersregeln här i denna länken från Konsumentverket.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/lagar/Om-konsumentkoplagen/

flis
2012-08-28 14:39
#15

#14 "Bli erbjuden annan likvärdig vara" kan innebära att man får en ny katt om man lämnar ifrån sig den man hunnit knyta an till. Hur många vill göra det?

Strawberrygirl
2012-08-28 14:49
#16

#15 Nej så är det ju, tyvärr är konsumentköplagen inte anpassad till de speciella omständigheter som uppstår vid köp av djur utan de likställs med andra varor som är lättare att "byta ut".

A_KickEm
2012-08-28 19:27
#17

Uppfödren är ansvarig för felet eftersom det alltid är 6 månaderss garanti. Fel som uppkommer inom 6 månader det räknas som dolt fel. Har uppfödaren doldafel-försäkring??? Hur som helst så är detta uppfödarens ansvar- försäkringar eller ej - jag tycker inte du ska nöja dig med "ingenting". Uppfödaren ska åtminstone betala upp till kattens inköpspris (om kostnaden var så hög).

Strawberrygirl
2012-08-29 00:35
#18

#17 Det spelar ingen roll om uppfödaren har dolda fel försäkring eller ej, det är konsumentlagen som styr vilket betyder att även om uppfödarens försäkringsbolag inte anser att det är ett dolt fel och väljer att inte ersätta uppfödaren så måste uppfödaren ändå ersätta köparen.

A_KickEm
2012-08-29 11:08
#19

#18 Det var så jag menade med "alltid 6 månaders garanti…. …hur som helst så är detta uppfödarens ansvar - försäkringar eller ej………." Flört

Strawberrygirl
2012-08-29 12:04
#20

# 19 Ville bara klargöra att dolda fel försäkringen tillfaller uppfödaren och inte köparen, eftersom du så eftertryckligt frågade om uppfödaren hade en sådan. Det är rätt så många köpare som har missuppfattat vad en dolda fel försäkring är och felaktigt tror att den tillfaller dem om något händer, på grund av att vi uppfödare kanske inte helt informerat vad den innebär. I alla fall behöver jag bli bättre på den infon.

Har funderat ett tag på det men tog nu faktiskt bort dolda fel info från min hemsida/kattungesida.

Annons:
A_KickEm
2012-08-29 13:08
#21

#20 Där har du nog alldeles rätt - många missuppfattningar kring "dolda fel" .

Min tanke var att med dolda fel försäkring har ju uppfödaren inga ekonomiska skäl till att inte leva upp till sina garantiskyldigheter….upp till en viss nivå.

Jag tycker nog man ska informera om att man har en doldafel-försäkring då det ÄR en trygghet för köparen - men vi kanske ska bli bättre på att informera om vad dolda fel är o hur den fungerar - och bli bättre på att informera om vårt garantiansvar.

Likaväl som köpare missuppfattar "dolda fel" så är många uppfödare helt i det blå när det gäller vilka skyldigheter man har som uppfödare. Jag förstår t ex inte hur man kan låta bli att försäkra sina kattungar så att dom har en kontinuerlig försäkring efter försäljningen…..

Strawberrygirl
2012-08-29 15:23
#22

# 21 Problemet med dolda fel försäkringen är ju dock att försäkringsbolagen inte alltid är överens med veterinärerna om vad som är ett dolt fel vilket gör att uppfödaren oftast blir tvungen att ta pengarna ur egen ficka ändå. Jag har aldrig hittills behövt vända mig till försäkringsbolaget i ett sådant ärende men när man hör med andra uppfödare så verkar det ju vara en försäkring som man ibland kan både ha och mista.

Problem kan det också bli om uppfödare har dolda fel försäkring i ett bolag och köparen har sin försäkring i ett annat. Då kan uppfödaren hamna i den sitsen att de inte har något skydd ändå om köparens bolag anser att det ska gå på dolda fel förs, men uppfödarens bolag tycker att det ska gå på sjuk- alt. livförsäkring. Då står man där med långnäsa och får ingen ersättning/hjälp alls, idealet i så fall är ju att man skriver över befintlig försäkring på nya ägaren och de fortsatt har den. Samma bolag bör ju i rimlighetens namn inte kunna göra två olika bedömningar av ett ärende.

Upp till toppen
Annons: