Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1204 ggr
LiloN
8/17/12, 1:30 PM

Ny här på forumet

Hej på er! Jag är ny här på forumet och försöker läsa på mer om Cornish Rex och köp av katt. Har tidigare haft Abessinier, för måååånga år sedan. 
Nu har vi varit "hundmänniskor" i 13 år med pudel.

När vi nu i våras blev tvingade att ta bort vår pudel började jag fundera på detta att bli "kattmänniska" igen. Rexkatten blev den jag fastnade för. Glad

Sitter och läser runt här och på andra ställen om tidig kastration bland annat. Där finns mycket att ta ställning till. Självklart för mig är att kastrera sällskapskatter! Men jag är fundersam på att det görs så tidigt.

Dessutom ser jag att många rekommenderar att man har 2 katter och inte en. Gäller det direkt vid kattköp?

Vi har just nu en hund hemma, Jack Russel. Dotterns, hon bor hemma än. Och jag jobbar hemifrån. Kan man tänka som så att man köper en katt och väntar tills nästa? Eller är det lättare med två katter på en gång? Min abessinier jag hade tolererade INTE andra katter (däremot hundar). Nu hade han också sällskap nästan jämt… men om man nu framöver tänker att man ska ha två. Lika bra att ha det direkt då? Kan man få problem annars att tillföra en katt till?

Lite funderingar. Fortsätter kika runt här. Glad

Annons:
LiloN
8/17/12, 1:32 PM
#1

Ha ha ha… Kollar min profilbild som jag har… Även på andra ställen på iFokus. Tyvärr har vi inte våra kära undulater kvar. Men kanske bra att veta att jag inte går runt med fåglar på axlarna numera när vi funderar på katt.

nakenkatt
8/17/12, 2:13 PM
#2

hjärtligt välkommen hit ska du var.

noir
8/17/12, 2:14 PM
#3

Välkommen och roligt att du hittat hit.

Finns mycket att ta ställning till när man skaffar katt / Cornish.
Själv köpte jag en omplacerings hona och hade henne som ensam katt i ca 10 månander. Tycket det gick bra. Men när jag skaffa min andra Cornish märkte jag direkt skillnad. Så jag skulle nog rekomendera att börja med en katt om det känns bäst för er och sen vänta tills ni är redo att ta in en till. Speciellt om ni tänker kattungar. Det är ju rätt mycket energi och man behöver ju visa vad som gäller från början. Jag kastrera den jag köpte som kattunge vid 5, nästan 6 månanders ålder. Gick jätte bra. Mitt tips är att kastrera katten innan den blir könsmogen. Katten slipper stressen som det medför och blir mer harmonisk.

Sen tycker jag min yngsta cornish är som en liten hund, speciellt när man går ut med henne i sele och hon älskar när det kommer hundar på besök. Så det kan mycket väl räcka med er hund som sällskap i början. Sen tror jag personligen att alla djur, människor o.s.v mår bäst av att ha en kompis av samma art. Men det är vad jag tycker :)

Lycka till !

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Leffe
8/17/12, 2:25 PM
#4

Välkommen hit och hoppas du hittar och får bra svar.

När det gäller antalet så var det så för mig att när jag skaffat min första cornish upptäckte jag efter någon månad att hon blev mer och mer uttråkad. Så jag skaffade en till och då blev det åter fart på den första  Bägge katterna var ungar. Det var tre månaders skillnad på dem och de blev nästan omgående oskiljaktiga vänner.

Hunden blir nog bra sällskap i början. Du får prova dig fram och se

Holtan
8/17/12, 5:05 PM
#5

Jag tycker att katten i alla fall ska visa att den börjar bli könsmogen så att man vet att den har fått utvecklas färdigt. Jag kastrerade min tjej när hon va lite över 6 månader för den rekomendationen fick jag av min veterinär :)

Min kisse lever som ensamkatt sedan i vintras och jag vet att hon trivs bäst med sällskap så jag letar en omplacering till henne nu :) Hon är 16 månader och tycker väll inte att matte duger till alla hennes lekar längre även om hon sällan lämnar mig utan uppsyn i 5 minuter :P
Så sällskap tror jag att kissen vill ha även om en hund kan vara ett bra allternativ också :) Men du behöver inte skaffa båda på en gång om du inte känner att du är redo för det.

Lycka till med ditt sökande och hoppas att du hittar en riktig goding! :D Trevlig helg

LiloN
8/17/12, 6:15 PM
#6

Tack alla! Uppskattar era svar massor! Glad
Har varit så insatt i hund nu i 13 år att det gäller att uppdatera kattkunskaperna jag hade för flera år sedan. Och allt är ju så annorlunda nu mot då.

Annons:
[Lec72]
8/17/12, 11:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Mitt svar på om cornishen behöver sällskap är att , rent generellt så JA, MEN det finns undantag i varje kull, jag hade nyligen en kull med tre bebisar varav två av dom skulle drivit sina ägare till vansinne om dom inte fått sällskap, medans den tredje var mer en ferdinand..och är fortfarande :-) Han klarar sig gott utan sällskap..men dock så rekommenderar jag faktiskt alltid sällskap åt mina kattungar..speciellt om man vet om att man är borta längra stunder varje dag..cornishen är precis som en hund..vill vara där dess ägare är!

LiloN
8/18/12, 12:32 AM
#8

Bra att veta! Har tänkt så att vi kanske kan börja med en katt och sedan köpa en till. Hos oss är inga djur ensamma länge eftersom jag jobbar hemifrån.

Eine
8/18/12, 12:33 PM
#9

Välkommen hit TS! Två katter (eller fler) är bra,men en hund är också ett sällskap!Kan väl vara bra att ta en kisse först och låta den boa in sig under några veckor eller månader,innan nästa flyttar in.

Och oroa dig inte för att låta kastrera tidigt,eller köpa en kastrerad unge. Det finns ingen forskning som visar att det är bättre att låta en katt bli könsmogen först. Däremot finns både forskning och många års erfarenhet av att tidig kastration är mycket positivt för katten. T ex så sjunker risken för juvertumörer hos honor med 95% om de kastreras innan hormonerna sätter igång i och med könsmognaden. Jag har kastrerat sällskapskatter i flera år,det har aldrig blivit bekymmer vare sig med tillväxt eller annat.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

LiloN
8/18/12, 12:43 PM
#10

Tack Eine! Glad

Idag kommer min brorsa med familj och hälsar på. Han har nyligen köpt en Devon Rex och släpar med henne och sin pudel på allt möjligt. Så söta ihop. Ska bli intressant att se hur vår russeltjej reagerar på lillkatten idag. Håll tummarna att hon är riktigt snäll så jag snart kan ha en CRX.Flört

LiloN
8/19/12, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Först var vår lilla russel superstirrig. Hade vi släppt henne då hade hon garanterat jagat katt och då vet man ju inte hur det hade gått. Men vi hade henne i koppel lite och även bakom ett kompostgaller så de fick bekanta sig lite lugnt med varandra.

Sedan verkade de tycka om varandra, se bilden. ;)

Så med mycket jobb så kan vi nog ha katt tillsammans med Joyce. Glad
Foto av dottern Manda.

LiloN
8/19/12, 12:23 PM
#12

Superstor bild ser jag. Får man visa så här stort här? Så jag inte gjort något fel.

lockar
8/19/12, 2:14 PM
#13

Vilken härlig bild.

Annons:
nakenkatt
8/19/12, 5:05 PM
#14

den var jättefin.

RacerDonnans
8/21/12, 9:44 AM
#15

Välkommen hit.
Fin bild. Du har inte gjort något fel.

Det ser ju ut att gå jättebra. Jag har själv en dvärgPincher med fem CRX och det går jättebra. Lycka till oavsett om det blir en eller två rexar från början.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

LiloN
8/21/12, 9:46 AM
Upp till toppen
Annons: