Annons:
Etikettför-ev-allergiker
Läst 1901 ggr
[Alenzi]
2012-07-25 20:40

Helsingborgare?

Hej!
Min sambo är kattmänniska, och jag är astmatiker. Har ingen jätteallergi mot katter, men känner definitivt av dem emellanåt. Dock varierar det väldigt mycket från katt till katt, vilket får mig att tro att det ligger en viss sanning i att det är skillnad mellan raserna och hur allergena de är. Det var så jag hamnade här, efter att ha läst på lite :)

Nu har vi bott ihop i sex år, och gubben har lääänge suktat efter katt i huset. Egentligen är jag själv mer lagd åt hundhållet, men en katt skulle nog passa vår livssituation bättre och jag vet att även jag har vett att uppskatta katter, bara vi lär känna varandra ordentligt. Men first things first. Jag behöver ta reda på om jag tål cornish rex.

Jag undrar därför om det finns någon med (enbart) cornish rex i hemmet, i Helsingborg eller nära, som skulle kunna tänka sig att låta oss komma och gulla lite och kanske gnida in ett örngott eller två med kattpäls? :P

Annons:
KatternasMatte
2012-07-25 22:44
#1

Vad roligt att ni är intresserade av cornish. Jag har sälv erfarenhet av allergi/astma och cornish och vi har många allergibesök så ni är hjärtligt välkomna hem till oss Glad

Jag skickar ett pm till dig.

[Alenzi]
2012-07-26 08:52
#2

Åh vad gulligt av dig :)
Jag skall visa ditt pm för min sambo, så får vi pratas vid ang när, var och hur! Mycket spännande!

Eine
2012-07-26 12:45
#3

TS,ibland kan man tåla vissa färger,och reagera starkt på andra.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

nakenkatt
2012-07-26 13:39
#4

javisst är det så.det där med allergi är lurigt värre.har hört att en ljus kastrat skall vara mindre allergen,men det kan lika gärna vara en myt.Men så sägs det att kattungar är värre.

[Alenzi]
2012-07-26 14:05
#5

#3 #4 va?! Så knasigt :-/ Det låter ju jättemysko.
Om det nu blir så att vi skall gå vidare med det här och seriöst fundera på att skaffa katt kanske det lämpligaste vore att hitta en omplacering som vi kan ha på prov ett par veckor. Eller något.
Men ja, en sak i taget :)

Xenomorphs
2012-07-26 16:13
#6

Mitt bästa tips är att du tar med dig några örngott som katterna kan ligga på under tiden du är på besök hos den du skall provsniffa hos.

Då kan du själv i lugn och ro under natten sova på dem och se hur det känns. Om provsniffarfamiljen går med på det så kan man göra det ett par gånger.

Så brukar iallafall vi göra när vi har eventuella allergiker som vill komma och provsniffa.

Lycka till - jag är själv asmatiker och allergiker och cornish funkar fint för mig, men det är ingen garanti för att den funkar för dig, men jag håller tummarna.

-- Eternity is a very long time --

Annons:
Eine
2012-07-27 10:43
#7

En del uppfödare kan låna ut en katt på prov.Ibland klarar man en katt alldeles utmärkt.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

noir
2012-07-28 20:50
#8

När jag väl bästemde mig för att "skaffa" en katt trotts många allergier och astma så valde jag en vuxen katt som jag även fick ha på prov i 4 veckor innan jag bästemde om det skulle bli ett köp. Kattungar kan ju göra en allergisk under första åren jämfört med en vuxen individ. Lycka till!

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: