Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 833 ggr
kvasikatten
7/22/12, 8:45 PM

Hankatts fasoner

Undrar om nån som är van vid hankatter i hemmet kan hjälpa med ett problem.
Jag har aldrig haft nån ung hane i boet så jag är lite ställd.
En vän till mig har en hona 3 år och en hane 1 år. Båda kastrerade. Hanen kom som kattunge till hemmet och allt har gått jättebra - tills nu….
Efter en semestervecka i en stuga på landet (inte utomhusvistelse) har hanen börjat smyga på honan och attackerar henne med ett veterinärbesök som resultat hittills. Han stryker bak öronen och flyger på henne….

Har någon nån idé …. jag är ställd faktiskt. Felliway är insatt, separering i olika rum är testat, gosning med pojken lite Xtra är testat mm mm ……
Honan är fortfarande lite konvalecent pga sårskador..

Kontakta mig gärna här på sidan. min hem mail karin@kvasikatten.se eller mitt telefonnummer som står på hemsidan www.kvasikatten.se

Annons:
Eine
7/23/12, 12:20 PM
#1

Det låter som hannen blivit skrämd eller förb…..d. Av en annan katt ute,eller ngt annat,och *skyller * på honan. Det har hänt mig att katter blivit fiender på ett ögonblick och jag kunde inte sätta ihop dem igen med ledsam omplacering som följd. Jag kan inte ge annat råd än galler mellan kissarna så att han inte skadar henne igen. Kanske han kan lugna ner sig..

Det räcker med att han sett något genom ett fönster.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MyTwiggs
7/23/12, 6:33 PM
#2

Ja, jag tror som Eine. Något har nog skrämt eller stressat honom, och nu "försvarar han sig" fast felriktat. Jag har hört talas om ett liknande fall.

Kanske skulle det gå att separera dem ett tag och sedan "börja om från början". Det är svårt det där!

Det låter inte som någon hankattsfason, utan ett stressbeteende.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Arcadia
7/23/12, 8:42 PM
#3

Jag känner en som råkade ut för något liknande. Gällde ett syskonpar som var som ler och långhalm ända tills matte som var höggravid råkade snava till och trampa till lite olyckligt på den ena kissen. Ingen fysisk skada, men den katten verkade projecera det som hänt på den andra katten och flög på den med mord i blicken. Det tog månader innan katterna blev sams igen. De hade dem helt separerade och försökte med några dagars mellanrum sätta ihop dem utan någon förbättring. Feliway användes men verkade inte göra vare sig till eller från trots att de hade en adapter i varje rum. De fick sätta nät mellan rummen och så småningom vande sig katterna vid varandra. Men tom ett år senare är det inte helt bra mellan kissarna, inte som förut.Gråter

Jag tror på tid och avskildhet. Det finns nog inga genvägar tyvärr. Lycka till.

Upp till toppen
Annons: