Annons:
Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 2201 ggr
Anjelica
7/20/12, 8:51 PM

Vad har han på svansen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en vit, kastrerad cornish kille som har nå lurt på svansen. Pälsen ser lortig ut och det är något svart på huden. Har kikat lite på fettsvans men det är ingen päls som försvunnit och han verkar inte slicka eller klia sig där?

Tips?

/Angelica

Annons:
Eine
7/20/12, 9:11 PM
#1

Det är fetsvans.Finns en fettkörtel vid svansroten. Det går att tvätta och sköta när det ser brunt och smutsigt ut. Kattschampo och lagom varmt vatten och en mjuk borste,t ex tandborste,är det bästa,och inte hålla på att laborera med olika fetter(fett löser fett,för jag tycker det är mindre trevligt) .Du kan pudra med Johnsons barnpuder mellan tvättningarna.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Anjelica
7/20/12, 9:27 PM
#2

Tusen tack! Hur ofta kan man tvätta då? Kommer det svarta försvinna så småningom?

AnnaS
7/20/12, 9:43 PM
#3

Jag använde Vetriderm K-Hex Schampoo när jag hade en vit hankatt. Varenda kväll i två månader tvättade jag enligt instruktion och sedan så smörjde jag in med Helosansalva.

Denna rutin var för att hålla hans svans fullpälsad och kritvit eftersom jag ställde ut honom. Kan tänka mig att det räcker att man tvättar 2-3 dagar i rad upp till en vecka och sedan underhåller det kanske en gång i veckan om man "bara" vill hålla det rent så det inte blir irriterat.

kvasikatten
7/21/12, 9:39 AM
#4

Fettkörteln på svansen finns även på honkatter. I fertil ålder kan även deras svansar få smuts och kladd ….
Den är viktig för katten att markera sin doft i pälsen …. på en utekatt ska man inte ta bort kladdet - det löser sig själv.
Du har fått så goda råd här ovan om din fina vita katt så lycka till !!!
Karin Kvasi

Upp till toppen
Annons: