Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 1644 ggr
Flashieangel
7/16/12, 12:13 AM

Chloe vill ha bebisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi söker nu en hane till våran lilla Chloe som blir 3 år nu i september, hon har inga tidigare kullar. Detta kommer bli en kull där jag inte kommer använda mig av stamtavla eller något liknande, vill bara ha en kull för skojs skull och just för att katter mår bra av att få en kull en gång. Är det någon som kan tänkas ställa upp med en hane trots att det inte blir några stamtalvelkatter av det hela utan kommer bara att säljas som sällskapskatter!!!

Mvh Sofie Strand

Kram från Flashieangel (Sofie Strand)

Annons:
[dynamitella]
7/16/12, 12:24 AM
#1

Men hon är ju jättevacker. Har hon ingen stamtavla?

EvaG
7/16/12, 3:01 AM
#2

Här ställer nog ingen upp med en Cornish Rex hane för vi här sysslar med Cornish Rex avel. Parning utan stamtavla är huskattavel

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

kvasikatten
7/16/12, 8:14 AM
#3

Håller med Eva G.
Har du en raskatt ska du INTE avla utan stamtavla och registrering - det är oseriöst och mycket dåligt för vårt avelsarbete inom rasen.
Vad säger den person som du köpt honan av ?? Fanns det ingen stamtavla med honan ??
Karin Kvasikatt

MonicaLagerquist
7/16/12, 8:27 AM
#4

Hoppas att du tänker om.

Vad har du emot katter med stamtavla?Vad är det för nackdel?

Varifrån kommer din kisse?Vet uppfödaren om att du ev tänker fixa fler huskatter ?

Stolt ägare till fem La permer

nakenkatt
7/16/12, 9:18 AM
#5

Törs nog garantera att det ej finns någon som skulle ägna sig åt något så oseriöst här.

mjau74
7/16/12, 9:45 AM
#6

Blir trist av å lese dette. Det er kun oppdretter som skal ta kull på rasekatter. Jeg hadde aldri lånt bort hannen min til dette og ingen her inne gjør det heller.

Du skriver at katter har bra av å ha eit kull, men dette var bare noe en mente før. Jeg råder deg til å kastrere henne.

Annons:
Mona22
7/16/12, 11:45 AM
#7

Att en katt mår bra av att få en kull är en stor myt. Kastrera din fina katt istället Glad

rexmamma
7/16/12, 12:21 PM
#8

Kan inte trådskaparen vara en som vill reta oss uppfödare lite? Jag tycker det ser ut så Obestämd.

Eine
7/16/12, 12:26 PM
#9

TS. Ledsen,men GLÖM DIN DRÖM! Sådant ska man inte syssla med som seriös uppfödare. Köp en katt med stamtavla så får du låna hanne,annars lär det inte finnas någon som ställer upp och lånar ut. Och katter mår inte alls bättre av att ha kull,det är som man skriver ovan,en gammal myt.Kastrera din katt och lägg dessa dåliga planer på hyllan. Menar inte att låta hård,men jag är absolut ärlig och lindar inte in min åsikt.. Det kostar också att låna hanne,minst 1000 kr för att det ska bli parning och säkert 1000 kr per född kattunge. Tillkommer tester och annat som kan behövas.Så ,som sagt,köp en hona med stamtavla!!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Flashieangel
7/16/12, 12:32 PM
#10

Oj, det var absolut inte meningen att uppröra så många här inne. Min lilla underbara kisse har stamtavla, anledningen till att jag skrivit så här är att min dröm är att verkligen ta en kull på henne men eknomin finns inte till att göra alla tester som skall göras innan, samt betala för lån av hanne. Kanske någon vill vara gullig och förklara för mig ungefärliga kostnader som det blir om man skall avla på henne. Hon är så himla vacker och har ett underbart temperament så jag skulle ju så gärna vilja ha kattungar på henne. Vad är det man måste göra först och främst, det är väl en veterinärkoll för något har jag för mig och det lär väl kosta skjortan?

Jag vill absolut inte reta upp någon tro inte så, jag vill inte vara oseriös på något vis.

Kram från Flashieangel (Sofie Strand)

mjau74
7/16/12, 12:33 PM
#11

#8 Hun har jo lagt ut en presentasjon av seg på siden sin. Jeg tror det dreier seg mer om uvitenhet. Skriver at hun bare vil ha kattuner til selskap og tror sikkert at hun ikke trenger stamtavle til selskapskatter.

ALLE rasekatter skal ha stamtavle uansett!

Mona22
7/16/12, 12:46 PM
#12

#10 det du bör testa på henne är blodgrupp, hcm scanna och fiv och felv test och ha navelbrocksfrihetsintyg. detta tillsammans går på 2500 ungefär och ibland mer.

Sedan kostar det som sagt att låna hanen. Sedan måste du ha en buffert för henne. Är hon inte avelsförsäkrad och du måste kejsarsnitta henne kostar det runt 15000 kr!! med försäkring runt 3000.

Om du inte har ekonomin att testa henne så är det nog bäst att du kastrerar henne istället. Mycket kan gå fel med kattungar och du måste vara beredd på att behöva vara hemma och mata dem om mjölken inte räcker till tex.

Kattungar är jättemysiga med det är otroligt dyrt att föda upp en kull och inget man tjänar pengar på eller likande även om jag inte tror det är därför du vill ha kattungar.

Även om din katt är helt underbar och supertrevlig så betyder det inte att kattungarna behöver bli det. De är egna individer även om rexar är väldigt sociala i sig.

Som sagt, bästa är att du kastrerar henne Glad

MonicaLagerquist
7/16/12, 12:52 PM
#13

#10

Börja med att blodgruppera din hona det kostar runt en 500 om du gör det med tops.

Gå med i en kattklubb kostar runt en 300-500 per år.

Boka tid för HCM scanning kostar 1000-1500 kronor.

Att låna en hane kostar runt 1000-1500 för parning och 1000-3000 per levande född kattunge.

Sen bör du ha runt 10 tusen i reservpengar ifall att det händer något.

Kejsarsnitt eller sjuka kattungar.

Kattungar mellan en vecka och sex veckor går inte att försäkra så då gäller det att ha pengar undanstoppade när någt händer.Att gå in på Ultuna en helg kostar 3.300 sen tillkommer allt annat som behöver göras.

Jag förutsätter att din hona är försäkrad.

Att registera kattungarna kostar lite olika beroende på förbund.Vissa förbund kräver stamnamn från första kull andra gör det inte.

registreringen kostar runt 200-300 kronor per kattunge.

Vill du fortfarande ta en kull så hör gärna av dig till din uppfödare eller till mig eller någon annan uppfödare så kan vi säkert hjälpa dig.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Eine
7/16/12, 1:58 PM
#14

TS,Förlåt,jag uppfattade inte att din hona har stamtavla.men i vilket fall som helst,ska alla kattungar efter raskatter registreras och få sina stamtavlor. Annars blir det huskatter.Så har du inte ekonomin att ta en kull på anständigt vis,så avstå. Det är mitt råd.Tala med din katts uppfödare och få stöd där.Kanske hon har en lämplig hanne också,vem vet.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Arcadia
7/16/12, 4:34 PM
#15

Oj ja - många goda råd har du fått och jag kan bara råda dig att lyssna till dem. Om du inte har råd att göra de tester som behövs så har du inte råd att ta kull. Någon skrev att ett kejsar snitt på en försäkrad hona går på runt 3000 kronor - jodå det kan nog hända, men för en jag känner gick det på runt 8000 pga komplikationer och jourtid. Utan försäkring hade det blivit mycket mycket dyrare…

Dessutom de tester som du vill spara in pengar på genom att skippa är inte onödiga, de görs för att så långt det går försäkra sig om att kattmamman är frisk och att att kattungarna inte kommer att få otäcka sjukdomar. Det är inget som görs "för att det är fint".

Det blir mycket billigare för dig att istället köpa en kattunge som sällskap till din söta hona och kastrera både henne och den lille nye. Din hona behöver inte få kull för att må bra det är en MYT och ett förmänskligande av våra katter. Din kisse blir minst lika lycklig över en liten kattkompis.

kvasikatten
7/16/12, 8:13 PM
#16

Att avla på en raskatt och dra upp en kull eller fler är något som KOSTAR pengar - en hel del. Att vara uppfödare är inget man gör på "en höft" och att ta en kull för att katten vill det är det värsta nys som finns. Kastrera din hona och skaffa en huskatt-kompis til henne.
Att ha katt är en stort ansvar - att ha en kull är samma svåra ansvar som att "leka Gud"…. man måste ibland ta beslut som är omänskliga att ta men man måste ….

Att avla på katter är ingen gullig lek - det är ett seriöst värv och en livsuppgift för många.

Karin Kvasikatt

KatternasMatte
7/16/12, 10:06 PM
#17

Kan inte mer än instämma i de flestas kommentarer med ett tillägg. Om man vill ha glädjen av att få ha kattungar och vara med "hela vägen" så rekommenderar jag att man i stället tar kontakt med en bra uppfödare och blir fodervärd. Då gör man jobbet men slipper tänka på att allt ska bli rätt enligt konstens alla regler, ha en massa kunskap,  man behöver inte lägga ut en massa pengar eller ta ekonomiska risker och inte heller ta ansvar för att kattungarna kommer till bra hem mm, utan man "jobbar av" det din katt kostar.

AnnaS
7/17/12, 5:38 PM
#18

Om du avstår från att ta alla tester som behövs så är du ändå ersättningsskyldig för alla sjukdomar och defekter som räknas som dolda fel när du sålt dina kattungar. I 3 år efter att du sålt kattungarna så är du skyldig att ett ersätta enligt konsumentköplagen. Det är bland annat därför vi uppfödare gör alla dessa tester - för att kunna sälja så friska och sunda kattungar som möjligt!

Flashieangel
11/5/12, 9:18 PM
#19

Hej på er, vi valde att inte ta några kattungar på underbara Chloe, ni fick mig att inse att det inte är rätt.

Tyvärr så har det nu skett så tråkigt att dottern på ett år har blivit allergisk så vi måste tyvärr sälja kissen, så är någon intresserad av en helt underbar liten hona så hör av er.

Kram från Flashieangel (Sofie Strand)

Upp till toppen
Annons: