Annons:
Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 2754 ggr
SilverEmma
2012-06-12 20:34

Plötsligt kal fläck?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Doris fick plötsligt en kal fläck på utsidan av benet för ca 1½ vecka sedan. Var först rädd för att hon råkat komma åt kaminen när vi eldade men huden var helt oskadd och inte irriterad på något sätt. Nu har det redan kommit ny päls på den fläcken. Igår hittade vi ytterligare en kal fläck på henne, på insidan av benet. (annat ben) Precis samma sak…ingen irriterad eller röd hud och ingen påverkan på pälsen runtom. Precis som att pälsen bara trillat av precis där.

Pratade med förra ägaren (har bara haft henne snart en månad) och en gång tidigare har hon haft en liknande fläck, kommer inte ihåg just nu om de smörjde med någon slags kortisonkräm eller bara lät den vara…det håller iallafall redan på att komma ny päls där så det känns onödigt att smörja med något då. Någon som vet vad detta är och vad det beror på? Kommer det en gång till så ska jag givetvis åka till veterinären och kolla upp det. Hon blev hälsokollad ordentligt en kort tid innan hon flyttade hit så jag är ganska säker på att hon är frisk. Glad

Lyckades ta en halvtaskig bild på den senaste fläcken.

Annons:
Leffe
2012-06-12 22:34
#1

Kan kanske kan vara någon typ av allergi

A_KickEm
2012-06-12 22:39
#2

Det där skulle jag definitivt gå till veterinär med!

SilverEmma
2012-06-13 07:34
#3

Förra ägaren trodde att det kunde bero på att hon slickade för mycket just där…jag vete sjutton. Pälsen är iallafall på väg tillbaka och när veterinären väl har tid så kommer det inte synas något. Kunde inte få en akuttid då hon inte mår uppenbart dåligt eller har ont av det. Men jag skulle få komma in snabbt om det dyker upp igen. Glad

AnnaS
2012-06-13 07:49
#4

Det ser precis ut som när en katt slickat bort pälsen. Kan vara en stressgrej men också någon sorts hudåkomma.

Spotless
2012-06-13 12:56
#5

#3 Visst låter det troligt att det beror på att hon slickat sig "för mycket" just där". Frågan är väl mer varför hon slickar sig så pass mycket att hon blir fläckvis kal? Det skulle jag vilja veta om det vore min katt. Stress eller en hudåkomma, som #4 skriver eller annat? Parasiter? Svamp? En katt kan också slicka bort päls om den har ont. Orsakerna kan vara många och för mig är det inte "normlat". Lycka till och hoppas att du får veta vad det beror på.

Pearfoam
2012-06-13 14:34
#6

Jag har varit med om det en gång förut, och då var det njurarna som var boven. Jag trodde först också på allergi eller stress… men icke. Jag skulle absolut kolla upp det hos veterinären!

Annons:
SilverEmma
2012-06-13 18:41
#7

Ska ringa igen och boka tid! Tack för era svar! Hon har ju nyss bytt hem men verkar inte stressad på något sätt, men man vet ju aldrig riktigt hur de tänker. Flört

Spotless
2012-06-13 21:54
#8

#7 Nog är det stressande för en katt att byta hem men visst verkar det som att hon hade de här problemen i sitt förra hem också? Förra ägaren verkade ju veta vad du menade. …eller jag kanske missförstod?

SilverEmma
2012-06-14 07:51
#9

#8 - Hon hade vid ett tillfälle fått en sån fläck, vad jag kunde förstå så var det ganska länge sedan. (katten är 5 år) Hon fick flytta till mig för att hon inte trivdes i förra hemmet, så jag tycker att hon borde ha varit mer stressad där. Hon har varit kolugn här sedan dag ett, accepterat hela familjen, ätit/gjort toalett som hon ska och verkar väldigt harmonisk överlag.

Eine
2012-06-14 10:24
#10

Flytt och miljöbyte är också en sort av stress ,även om en annan än gräl med flocken..Hon är kanske en känslig varelse. Hoppas du får en förklaring till fläckarna.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: