Annons:
Etikettfärger-och-färggenetik
Läst 4346 ggr
[Lec72]
2012-06-05 00:28

Färgutfall??

Nu har jag letat mig blodig efter en bra sida med färgutfall på kattungarna..men hittar ingen..någon som vet?

Jag vet att jag för massa år sedan hittade en sida där du kunde skriva in far respektive mors färg och så..vips..visades färgerna på kommande ungar..men nått sånt hittar jag inte nu :-(

Det jag är mest nyfiken på vad som kan komma av en parning mellan vit katt och brunmaskad katt? Kanske någon som vet?

Annons:
AnnaS
2012-06-05 06:52
#1

Det beror helt och hållet på vad den vita katten maskerar under det vita. I det här fallet kan du nästan inte alls veta mer än att det blir svarta hanar, typ…Och om den vita bär på maskanlag så kan det också bli brunmaskat. Blått och/eller blåmaskat om båda bär på dilution.

Eine
2012-06-05 11:14
#2

Stor möjlighet att du får vittGlad. Titta på den vita kattens stamtavla, vilken färg föräldrarna har,samt om där finns t ex maskat bakom.Likaså kan du jämföra bådas stamtavlor och se om där finns dilution(blått creme lila) eller choklad.Då kan utfallet i kullen bli riktigt varierande.Jag tror att Grändens uppfödning hade  (kanske ännu har),ett bra färgscema.Sök där till att börja med.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Xenomorphs
2012-06-05 14:30
#3

Jag gillar den här

http://www.hedren.nu/TestaAvkomma.php

Det är klart att det finns massor av fler faktorer än "bara" föräldrarna men det ger iallafall en fingervisning om vad man kna vänta sig även % mässigt. Sedan är det ändå slumpens om avgör och det kan finns vitt som täcker andra färger etc. 

De har väligt bra sidor om genetik iallmänhet också och lite ordlistor för dens om är intresserad av att veta skillnad mellan fenotyp och genotyp och vill veta vad locus är osv.

-- Eternity is a very long time --

[Lec72]
2012-06-05 16:06
#4

Tack för svaren :-)

Jag har kollat lite och det finns både blått,lila creme och choklad i stamtavlan..men jag tror på att ungarna av båda könen blir vita och/eller svarta..

Vilket fall så ska det bli oerhört spännade Skrattande

MonicaLagerquist
2012-06-05 16:51
#5

Gör man en parning med en vit förälder så har varje kattunge 50% chans att bli vit.

Stolt ägare till fem La permer

Pearfoam
2012-06-05 17:47
#6

Jag brukar använda den här: http://www.burmaklubben.com/Fargschema/parningsshema.htm

Det man får tänka på då är att brun = svart.

Annons:
Upp till toppen
Annons: