Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 3323 ggr
Jess89
2012-05-28 14:46

Skaffa sele till katt

Hej!

Jag var nyligen och köpte en sele/koppel till vår cornish rex katt, och köpte då det minsta som är för kattungar. Men den känns lite liten till vår katt. Min fråga är då vad köper ni för någon sele till er cornish rex katt? Är osäker på hur mycket man kan dra åt selarna så därför köpte jag den minsta.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
noir
2012-05-28 14:57
#1

Jag kör hundsele till mina. När sookie var liten köpte jag ett ställbart kattsele men det kan gå upp och jag har trafik i närheten, så jag vill ha en säker sele när vi är ute på promenerar i gräset. Jag tog med katterna till affären och prova ut en hundsele för att se att det satt bra på katten. Använder även flexi koppel till mina.

länkar till bilder som finns i min blogg så får du se. Hundselen är den bruna med vita prickar. Är jätte nöjd.

http://tassarochlockar.blogspot.se/search/label/Promenad

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Jess89
2012-05-28 15:03
#2

#1 tack för tipset!

Jag har inga erfarenheter kring koppel så ingen aning om vad jag ska leta efter. vet inte heller vad som är bra resp. dåligt. Är glad för alla tips jag kan få. Visserligen kommer jag inte ha henne ute mer än på balkongen som det ser ut just nu.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Jess89
2012-05-28 15:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så här ser kissen ut med selen även om det kanske inte blev den bästa bilden.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

noir
2012-05-28 15:32
#4

vad är det för spännen? kattselen vi hade påminner om den på din bild. är det ett spänne som finns på typ cykelhjälmar? eller är det ett spänne med en platta man stoppar in i en störreplatta och trycker mitt på för att låsa upp? Är det det senare rekomenderar jag er att byta, speciellt om nu inte är nöjda med storleken.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Jess89
2012-05-28 15:43
#5

Det är samma spänne som på en cykelhjälm. Storleken är vi lite osäkra på men vet inte hur stor man kan köpa fanns några och välja på. Men skulle tro att det blir en vanlig storlek på sele när jag byter selen. jag har nämligen bytesrätt i en månad för jag sa att jag var osäker på storleken. Men vill kolla vad ni andra hade och säga om saken eftersom att jag känner mig lite osäker på vad jag ska välja.

Är tacksam för varje människa som vill hjälpa till och dela deras erfarenheter  kring sele till cornish rex katter. Glad

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

[Wideudde]
2012-05-28 16:00
#6

Jag brukar göra så att Noir får köpa selen till mig ;) hon är bra på sånt.

Annons:
flis
2012-05-28 16:11
#7

Jag har köpt ett hundsele från Gustav & Evita, det sitter jättebra och katten kan inte slingra sig ur. Sitter inte åt runt halsen.

[Wiveka]
2012-05-28 19:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tror att mina är "marsvin/iller" selar….

De ser ut som västar och jag har stl L och XL till mina katter

Jess89
2012-05-28 19:33
#9

#8 vad kostar selen och vart är den köpt? Jag var nämligen inne på djumagazinet, men de vet ju ingenting om cornish rex så kan inte säga att man kan några råd, tyvärr.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

ChristinaSwe
2012-05-28 19:38
#10

#9 har en snarliknande väst som Wiveca som kanske kan passa din Mjau, kom förbi ngn kväll och hämta och prova…  //Christina

Jess89
2012-05-28 19:43
#11

#10 åh! låter som en jätte bra ide. Skulle kunna titta förbi i veckan om du har tid?

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Dragonrebell
2012-05-28 19:44
#12

Jag rekommenderar varmt Puppiaselarna. Jag köper dessa och de går på ca 250-300:- st. Dyra, men super. Dessutom säkra. Finns i flera olika storlekar. Finns i vissa välsroterade djuraffärer samt på olika intrenetbutiker. Sök på Puppia så får du upp några sidor.

Jess89
2012-05-28 19:54
#13

Vår tanke är endast att ha henne på balkongen, för mycket katter där vi bor. Behöver man då ha en jättebra sele?

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
[Wiveka]
2012-05-28 21:01
#14

Selarna är lika Puppia men inte lika dyra, ca 200 kr inköpta på Sea i Kungens kurva (Stockholm)

Jess89
2012-05-28 22:05
#15

Oj Stockholm är jag väldigt sällan i, det får nog bli att endast byta selen vi har och köpa en större. Eftersom vi ändå inte planerar att ha henne ute ännu, så tycker jag att en "vanlig" sele från djurmagazinet duger. Men Självklart kan det bli så att jag lägger ut mer pengar om jag ska henne ute i framtiden.

Men är glad och tacksam för alla era svar :)

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Vixxen
2012-05-29 09:18
#16

# TS Näta in balkongen i stället så behöver du inte ha sele på din katt! Och ni slipper hålla koll hela tiden!

Jess89
2012-05-29 09:38
#17

Vi väntar nog med att näta in balkongen eftersom att vi är osäkra på om vi kommer bo kvar här så länge till.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

dragonstar
2012-05-29 16:25
#18

har en kattungesele i mista storleken, men håller med problematiken de selar som fins är påtok för stora och de som är små i omlått är även korta och sitter inte så bra.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Jess89
2012-05-29 16:32
#19

Jag trodde att den skulle passa, så svårt att se vilken storlek man ska ta om man inte har med sig kissen. Att ha med sig kissen till djuraffären är osmidigt utan körkort. Om man inte ber någon skjuta en förståss.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

ChristinaSwe
2012-05-29 20:19
#20

#kom förbi på torsdag kväll, är hemma efter 18,30. har nog även lite nät ni kan få till balkongen, katterna älskar att kunna gå fritt där…

Annons:
dragonstar
2012-06-04 15:32
#21

Tippas annars om att pöpa selar som du kan ta hem och prova och lämmna tillbaka om det inte passar. Jag frågade och det var okej.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Jess89
2012-06-04 16:55
#22

#20 tack så mycket men vi lugnar oss med nät eftersom att vi inte vet hur länge vi bor kvar här. Och beslöutade mig för att endast gå och byta selen vi har. Meningen är nog att vi kommer näta in balkongen i framtiden :)

#21 jag pratade med dem i djuraffären när jag köpte selen och hon sa att det var okej att byta bara jag hade kvittot med mig.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Eine
2012-06-05 11:36
#23

#3 Detta är bästa modellen tycker jag som har provat olika. Man ska få in ett finger bara,mellan katten och halsband resp remmen runt kroppen. Den är väldigt säker då.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jess89
2012-06-05 12:04
#24

#23 ska det inte vara längre avstånd mellan remmarna på katten? Tyckte det var så lite avstånd. Iof vet jag inte om en större skulle vara lösning, men ser ut som att det är lite avstånd mellan remmarna.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

noir
2012-06-05 17:50
#25

#24 Jag hänvisar fortfarande till hundsele av den modell jag visa dig, finns likande till katt också så det funkar fint på katt och jag tycker selen känns säker och klämmer inte åt någonstans och katten kan inte backa ur den även fast den inte sitter tajt om man har rätt storlek. tror jag har dvärpincher storlek på min 5åriga hona och min 1 åriga är den lite för stor så hon behöver chihuhua storleken. :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: