Annons:
Etikettatt-tänka-på-innan-katten-kommer
Läst 2379 ggr
manun
5/26/12, 4:19 PM

Skaffa kattfunderingar!

Hej!

Har haft katt sen jag var 7 år hos min (jag är 22 år) och alltid älskat katter. Dessvärre har jag på senare år blivit allergisk och kan inte gosa för mycket för då blir jag dåligt. Nu har jag gått och funderat väldigt länge på om jag ska undersöka saken om jag tål Cornish Rex, med stora förhoppningar, tål nämligen ”allergivänliga” hästar och hoppas att det är lika för katter.

Jag är student så det kommer vissa problem med det, oftast är jag bara borta 4 – 5 om på dagen och vad jag förstår så brukar de flesta katter inte ha något emot att vara ensam den stunden bara det har det varmt och gott. Om jag skulle vara borta längre tid så kan jag åka hem på lunchen och vara där i 20 minuter. Jag är insatt i att det går åt mycket pengar i månaden, och måste lägga upp en budget för att se om det är rimligt, katterna skulle ju få det bästa, men snarare jag som blir lidande av färre fritidsaktiviteter. Hur mycket blir det ungefär i månaden? Med försäkring, vaccinering, mat, sand och övrig? Jag vill inte ge min katt annat än det bästa i form av foder, men osäker på när det gäller kattsand. Får familjekatt är verkligen en utekatt och har aldrig gått på lådan under sina 15 levnadsår (dock har vi alltid haft en). Hur stor skillnad är det på kattsand och kattsand? Det viktigaste för mig personligen är att det helst ska gå att slänga i komposten för att slippa åka till tippen med det.

Sen undrar jag också om stesståligheten, vissa raser är ju värre än andra. Jag bor på en ort när jag pluggar, men åker hem till mina föräldrar ungefär tre gånger per halvår en resa med tåg på ca 4,5 timme. Vi har aldrig rest med familjekatten, och undrar om det funkar med en sån lång resa? Händer det lätt en olycka att katten måste gå på toa och så?