Annons:
Etikettatt-tänka-på-innan-katten-kommer
Läst 2379 ggr
manun
5/26/12, 4:19 PM

Skaffa kattfunderingar!

Hej!

Har haft katt sen jag var 7 år hos min (jag är 22 år) och alltid älskat katter. Dessvärre har jag på senare år blivit allergisk och kan inte gosa för mycket för då blir jag dåligt. Nu har jag gått och funderat väldigt länge på om jag ska undersöka saken om jag tål Cornish Rex, med stora förhoppningar, tål nämligen ”allergivänliga” hästar och hoppas att det är lika för katter.

Jag är student så det kommer vissa problem med det, oftast är jag bara borta 4 – 5 om på dagen och vad jag förstår så brukar de flesta katter inte ha något emot att vara ensam den stunden bara det har det varmt och gott. Om jag skulle vara borta längre tid så kan jag åka hem på lunchen och vara där i 20 minuter. Jag är insatt i att det går åt mycket pengar i månaden, och måste lägga upp en budget för att se om det är rimligt, katterna skulle ju få det bästa, men snarare jag som blir lidande av färre fritidsaktiviteter. Hur mycket blir det ungefär i månaden? Med försäkring, vaccinering, mat, sand och övrig? Jag vill inte ge min katt annat än det bästa i form av foder, men osäker på när det gäller kattsand. Får familjekatt är verkligen en utekatt och har aldrig gått på lådan under sina 15 levnadsår (dock har vi alltid haft en). Hur stor skillnad är det på kattsand och kattsand? Det viktigaste för mig personligen är att det helst ska gå att slänga i komposten för att slippa åka till tippen med det.

Sen undrar jag också om stesståligheten, vissa raser är ju värre än andra. Jag bor på en ort när jag pluggar, men åker hem till mina föräldrar ungefär tre gånger per halvår en resa med tåg på ca 4,5 timme. Vi har aldrig rest med familjekatten, och undrar om det funkar med en sån lång resa? Händer det lätt en olycka att katten måste gå på toa och så?

Jag är en sån människa som verkligen vill att katter ska ha det bästa, men hur ställer dej sej till att gå ut? Om det är en varm dag brukar de vilja följa med ut? Det känns som att det är en bättre stimulering än att vara inne? Jag är intresserad av att klickerträna mina katter och tror det är bra stimulering och även lek. Men kanske är min lägenhet för liten, det är en tvåa på 46 kvm kan man ha två katter där? Det känns som den är för liten, därför har jag funderat på att bara skaffa en katt, en känns om den lätt blir ensam om jag är borta 5 timmar.

Känns som jag verkligen behöver med kött på benen innan jag börjar planera på riktigt. Jag är ju väl insatt i att en katt lever länge, och som jag planera min framtid nu så kommer de helt klart fungera även i framtiden.

När jag läste igenom vad jag skrev känns allt helt förvirrat, men just nu är jag i det skedet att jag är helt förvirrad. Jag vill inte ta mig an någon katt om jag inte kan ge dem det absolut bästa livet som går! Kanske någon förstår hur jag känner och tänker och kan ge mig lite goda råd på vägen?

Jag vet att jag borde testa först om jag ens tål att ha katter, men skulle bli mer ledsen om jag tål dem och inge kan genomföra dem, än om jag planerat och så och inte tål dem. :)

Tack på förhand och ha en bra dag!

Annons:
Upp till toppen
Annons: