Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1521 ggr
Jess89
5/13/12, 12:14 PM

Kattbiten

Hej!

Inatt blev jag biten igen av vår katt, vill påpeka att det inte är första gången. Men hon får bara för sig att bita mig om nätterna. Hon brukar vilja ligga under täcket så jag lät henne ligga där och helt plötsligt bet hon mig i handen. Fick ett litet sår men ingen fara, känner bara att det skulle vara tråkigt att inte kunna ha henne i sovrummet om nätterna.

Någon som har några tips på vad man kan göra?

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
Ruzicka
5/13/12, 12:50 PM
#1

Vad jag gör, är att jag håller kvar handen, eller armen, eller var katten nu bitit, tills katten själv går iväg. Jag trycker inte, jag skadar verkligen inte, jag bara håller kvar handen tills katten reser sig upp och flyttar sig. Jag säger ingenting, och sliter verkligen inte åt mig handen när katten bitit, som är den "vanliga" reaktionen när man blir skadad. Jag bara håller handen där stadigt trots att katten vill få ut den, så att det blir lite obehagligt för katten. Obehaget försvinner när de går iväg eller om de helt enkelt inte biter från början.

Det kanske anses förlegat och "djurplågeri" att mha obehag ändra ett beteende, men för mig och mina katter har det funkat bra. ^^ Men jag är ingen expert. Det har fungerat på mina sammanlagt 7 katter, men mer än så vet jag inte.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Jess89
5/13/12, 1:07 PM
#2

Hon bet inte länge som tur var och släppte snart min hand.. men känns lite obehagligt efteråt.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Ruzicka
5/13/12, 4:40 PM
#3

#2 Det gjorde mina också, men trots det håller jag kvar handen tills katten reser sig och går iväg. ^^ Så att de lär sig att bita=obehag, och därför vill de inte bita igen.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

lejoneva
5/13/12, 5:05 PM
#4

Gör detsamma, håller kvar handen. Drar man bort blir ju kattens reaktion att hålla i ännu hårdare.

[Wiveka]
5/13/12, 6:58 PM
#5

En del katter ger så kallade "kärleksbett"……har inget förslag på att hur du ska få henne att sluta……

Jess89
5/13/12, 7:04 PM
#6

#5 aldrig hört talas om.. men skulle tro att det var mer gnag som blev lite för hårt. Hon brukar nämligen gnaga på armbågarna.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
lejoneva
5/14/12, 12:04 PM
#7

Min katt väcker mig genom att bita och gnaga i mitt ansikte. Dvs hon "väcker" mig först när hon ser jag att är vaken och har börjar röra på mig lite lätt. Upplever det som rena "kärleksbett". Det kan göra rejält ont och blöder ofta men det går att vifta bort henne försiktigt.

Testa att blåsa katten i ansiktet! Det tycker de inte om och slutar ofta med det de håller på mig.

Förstår att det är knepigt, när man sover. Reaktionerna kanske blir annorlunda än om man är vaken.

noir
5/14/12, 12:09 PM
#8

Spelar ingen roll om mina katter biter eller vad de gör och varför. Är det nått jag inte acepterar så visar jag det. Exempelvis om det är för busiga i sängen nattetid och ska bitas och jagas eller kanske utforska ens ansikte och nafsa efter ögonfransar. Då tar jag bara ner dom från sängen. ibörjan vart det inte någon skönsömn och katter som bars ner från sängen om och om igen. Evisas vinner och nu lyfter man bara ner dom från sängen när dom slutar med de som inte är aceptabelt.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Ulricah
5/14/12, 8:56 PM
#9

Oavsett hur ni tillrättavisar en bitande katt, tänk på att alltid rengöra bett som gjort hål i huden noga. Innekatter är väl inte så farligt men utekatters bett är bland det mest infekterande som finns.

noir
5/15/12, 11:22 AM
#10

#9 Mycket bra tips!
Hade en Cornish hane hemma som en av mina honor bestämde sig för att mobba ut ur flocken och hon bet han i svansroten och han fick hemska varbölder som var tvungen att regöras pga smärtan hos veterinär. Så alla varelsers bett ska man vara försiktig och uppmärksam över :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Ruzicka
5/15/12, 12:17 PM
#11

#9 Bra att du sade det! ^^

Jag fick en svampinfektion för tre månader sedan av ett kattbett från innekatt.. Jag behandlas fortfarande mot det, och det är jättesegt.. :/ Så, definitivt! Tvätta! Och även innekatter är en risk. Det är ju inte bara genom själva bettet man smittas, utan smittan kan ju även senare ta sig in i såret. Vilket det var i mitt fall vet jag inte.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Upp till toppen
Annons: