Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 18139 ggr
Jess89
2012-04-22 17:42

Ampellilja giftig?

Jag har läst någon stanns att ampellilja ska vara giftig stämmer detta? Våran katt har nämligen käkat en hel del av den och vägrar låta den vara. Har nu ställt undan den efter att hon satte i sig ett helt blad och fick kväljningar. Men även för att jag är osäker på om de är giftiga.

Vad äter era katter för blommor?

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
ChristinaSwe
2012-04-22 17:48
#1

Mina äter ampellija, de älskar de nya skotten, jag har 3 stycken jag alternerar mellan. Amellija är en helt ofarlig växt.

Bappho
2012-04-22 17:49
#2

Jag har alltid hört tvärtom. Att det är okej att katterna äter av just ampelliljan. Däremot sägs växten rena rummet från gifter. Om det ligger någon sanning i det, vet jag inte, men en vän till mig som är rökare envisas med att de renar hennes hem från röken.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Marinas Mix
2012-04-22 17:52
#3

http://www.swecat.com/Katt/Forgiftning

Står inget om ampellilja här.

Min kisse älskar också den växten

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Jess89
2012-04-22 17:57
#4

Tack för hjälpen! då kan jag med andra ord ställa fram blommorna igen.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Dragonrebell
2012-04-22 18:04
#5

Jag ger mina kissar amepllija jag med. Men det stämmer att de rensar luften, så man bör inte röka i direkt närhet av dessa om kissarna ska äta av dem. Jag röker inte själv, men mina föräldrar gör det och jag tar lijorna från dem. Dock är de väldigt noga med att inte röka innomhus annat än under köksfläkten och lijorna till mina kissar står aldrig i näheten av denna.

lejoneva
2012-04-23 10:21
#6

Man trodde kanske tidigare att ampelliljan skulle vara giftig (har sjäv hört det i många år) för våra husdjur men som flera säger här, så tar den upp föroreningar ur luften och den är därför bra för oss att ha inne.

Den ska inte alls vara farlig för katter. Tvärtom. Och att din katt fick kväljningar är inte alls konstigt. Min katt som äter gräs ute, när vi är ute med koppel, får kväljningar varje gång. Hon tuggar för dåligt. Men gräs och blad är ju precis vad katterna behöver.

Problemet är väl mest att den stackars ampelliljan ser ganska vissen ut efter att katten varit där och ätit.

Annons:
Eine
2012-04-23 11:30
#7

Den är inte giftig i sig,men pga sin luftrenande egenskap kan den bli! Sjuka hus och tobaksrök är den lilla plantans jobb att ta hand om resterna efter, och allt ansamlas i den. Det är en fin växt men jag kan inte ha sådana hemma,för det blir bara stubbåker kvar.Kissarna älskar den.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Xenomorphs
2012-04-23 15:33
#8

Jag skulle nog vara mindre orolig för att katten äter ampellilja om jag röker innomhus där katterna är. Då skulle jag vara mer orolig för passiv rökning.

Iallafall så rekommenderar min veterinär ampellilja framför t ex kattgräs av den anledningen att den är lättare att kräkas upp. Smala grässtrån kan kika in sig i näsgångarna och orsaka besvär och i värsta fall behöver det tas bort under narkos. Inget kul. Speciellt de trubbnosiga raserna är utsatta, men det kan hända även våra långnästa cornishar.

-- Eternity is a very long time --

mjau74
2012-04-23 18:30
#9

Oj.. Jeg har kjøpt kattegress for at kattene skal holde seg unna plantene, men nå ble jeg litt bekymret dersom det kan skade dem.

Hvilke plante er ampellilja? Norsk navn?

Bappho
2012-04-23 18:38
#10

Latinskt namn: _Chlorophytum comosum och en länk till wikipedia så att du kan känna igen den på bild :-)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ampellilja_

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

lejoneva
2012-04-24 10:16
#11

En veterinär sa nyligen i ett teveprogram, att ampellilja är bra för katterna att äta. Har hört fler säga det, så jag tar till mig det helt enkelt.

Upp till toppen
Annons: