Annons:
Etikettutställningar
Läst 675 ggr
[FeliciaochEdvin]
2012-04-01 14:21

Utställningskrav?

Hejsan! Jag har nyligen blivit lycklig ägare till en Cornish Rex, nu funderar jag på att prova ställa ut honom någon gång, vad är utställningskraven på en Cornish? Utseende o.s.v?

Annons:
Eine
2012-04-01 17:36
#1

Katten måste ha stamtavla och vara vaccinerad. Du måste vara medlem i en kattklubb och via den anmäla till utställning, det är de krav som finns. Sedan på utställningen få du höra vad domaren tycker. H*n dömer efter en given standard.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Denna kommentar har tagits bort.
AnneAlva
2012-04-01 22:59
#3

Som Eine säger finns det en rasstandard som domarna dömer efter men det kan skilja mycket från domare till domare hur de tolkar standarden och vad de själva tycker är de viktigaste delarna i standarden.

Om du är nyfiken tycker jag absolut att du ska prova, det är roligt och en annorlunda miljö. Tänk på att anmälningstiden för utställningar ofta är några månader innan sjäva utställningen äger rum så det är bra att vara ute i god tid.

Lycka till!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

[FeliciaochEdvin]
2012-04-04 22:04
#4

Tack! Var kan man få tag på stamtavla?

Mona22
2012-04-04 22:08
#5

Om du köpt en rasren cornish så borde du fått med stamtavlan, har du inte det så kontakta den du köpte ifrån och be om den. Stamtavlan ska alltid följa med när katten säljs om den är renras.

MyTwiggs
2012-04-05 06:52
#6

#5 Det är inte säkert att TS köpt sin katt från en SVERAK uppfödare. Nu vet jag inte om vi har någon (CRX) uppfödare i Sverige som enbart reggar i CFA, men köper man en CFA-katt får man beställa en stamtavla själv vanligtvis.

TS, på SVERAKs sida kan du också läsa dig till vad som är diskvalificerande på utställning (om det är en SVERAK-utställning du är intresserad av vill säga)

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Annons:
[FeliciaochEdvin]
2012-04-06 13:13
#7

Jag fick honom av min mammas kompis, men hon visste inte var stamtavlan finns.. får leta vidare!

noir
2012-04-07 09:50
#8

Är jag ute och cyklar nu, men kan man inte beställa en ny till en katt som har en stammtavla som försvunnit?

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

MonicaLagerquist
2012-04-07 10:27
#9

#8

Jo det kan man men då måste man ha reg nummer och ID nummer osv.

Hoppas att TS katt har stamtavla. Tyvärr finns det ett gäng cornishar som saknar stamtavla.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: