Annons:
Etikettett-gott-skratt-förlänger-livet
Läst 2635 ggr
aggeelin
2/26/12, 7:31 PM

Vilka ord känner din katt igen?

Igår hade katten Maxen  fått "lördagsgodis". Det är någon slags "pinnar" som han är jätteförtjust i. Om jag ropar med den ljusa "kattrösten" - "vill ni ha godis" så kommer båda katterna rusande. Igår hade Maxen fått godis och jag sa till hussen, med vanlig röst "jag ska bara lägga undan Maxens godis".

Och då kom Maxen rusande igen - han trodde att jag sa att "Maxen ska få godis".

De är smarta när det gäller något som är gott!!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
MyTwiggs
2/27/12, 7:19 AM
#1

Här är det många ord som känns igen också, fast framför allt vet de ju vad de heter. Till också med Qaian verkar ha förstått att det är hon som är Qaian, så ropar man på Kisi så kommer kisi, ropar man på Zoopan så kommer Zoopan (om hon har lust) och ropar man på Qaian så kommer Qaian skrikandes "Jag är häääär". Hunden kommer vem man än ropar på Flört

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

MrsCecilia
2/27/12, 9:23 AM
#2

Tror våra katter missuppfattat det hela lite. Det enda de kan är "mat". Stiina är oxå den enda som kan sitt namn, Greta lyssnar i bland och Robban struntar fullkomligt i vad vi tjoar om. Om det inte är mat och godis förstås.

Däremot är de duktiga på övriga ljud, är maken och kissar då ska alla var med och titta ner i toaletten, diskar vi och råkar slamra med porslinet så tror alla att det är mat och stirrar på oss med "matblicken", håller vi på med kopplet förstår de att det är dags att det går ut.

Robban kan öppna alla dörrar och Stiina kan putta upp dem. De är oxå duktiga att prata själva, berätta när de är missnöjda, vill gosa, leka eller är uttråkade.

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

zoolatri
2/27/12, 10:43 AM
#3

Katterna kan sina namn, och även om det inte är något jag säger så känner de direkt igen ljudet av att matte öppnar en tetra med mat och kommer rusande.

De vet även att "pscht" betyder nej och att vissel betyder kom. Vet inte varför jag inte bara säger "nej" och "kom"…

Eine
2/27/12, 11:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Mina kan ordet NEJ tillsammans med höjt pekfinger! Det andra är otryckbara ljud som de aldrig glömmer då jag alltid använder dem i samband med att jag delar ut kött. Har sett på katter som flyttat för länge sedan att de känner igen min röst och vårt speciella språk.Vissa kan sina namn iaf de äldre,medan kattungarna skiter blankt i att de registrerats till nåt som inte förknippas med kött eller blötmat ur nyöppnad burk…

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

nakenkatt
2/27/12, 11:24 AM
#5

mina kan sina namn och när jag pratar med en speciell röst,ja det är tur ingen hör mer än katterna.jag pratar likadant med mina sköldpaddor.

[Wideudde]
2/27/12, 9:58 PM
#6

Alla katterna här hemma är med på orden "Nejschhhh" och "mat" lyssnar på sina namn och kommunicerar på sitt sätt när man pratar med dem. Disney därimot kan även vad "borsta" betyder och lyssnar på "sova" då är det dags att gå och lägga sig i sängen en stund och gosa innan matte och husse somnar. om man säger "titta" och pekar någonstans tittar hon, eftersom vi oftast berättar när vi har flugor eller spindlar inne när vi säger så.

Annons:
aggeelin
2/27/12, 10:06 PM
#7

#6 Ja, det där med nej, det är det bara Charlie som förstår. Maxen har en blick som "are you talking to me"? Om jag säger nej till honom. Och stirrar jag honom argt i ögonen ger det ingen effekt, han ser bara söt ut. Charlie vet att han då, om han får "arga ögat" gjort något som han inte får.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Neko]
2/28/12, 12:53 PM
#8

Sina namn kan de, och jag har upptäckt att de vet att väckarklockan betyder att det vankas mat Flört Några gånger har jag vaknat någon minut innan den ringt, och då sover de så fridfullt. Men sekunden larmet sätts igång flyger de upp och tjatar på mig att de ska ha frukost Skrattande

flis
2/28/12, 1:25 PM
#9

"Goda maten" känner alla igen, alla rusar till köket. Sina namn kan dom också men Orientalen kommer oavsett vem jag ropar på. Visar jag kopplet går Leia till dörren. Om en dörr står på glänt sitter dom och viftar med tassen upp och ner istället för att kroka den runt dörren och dra den till sig.

Men ibland tror jag att dom är riktigt smarta som tar det lugnt och låter mej jobba för dom. Skrattande

[Wideudde]
2/28/12, 6:16 PM
#10

#7 sellektiv förståelse kanske ;)

Upp till toppen
Annons: