Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1390 ggr
[Highonbluetomorrows]
2012-02-25 20:36

Huskattsavel hos uppfödare?

Hej!

Häromdagen såg jag en annons på blocket där en huskatt hade ungar: avmaskade och (!) vaccinerade. För er som inte är så insatta i huskattsaveln så kan vi ju konstatera att detta är väldigt ovanligt. Jag läste vidare och såg att katterna vuxit upp hos en uppfödare och kom att fundera över om detta är tillåtet? Får en raskattsuppfödare sälja huskatter?

Vet att det är reglerat gällande hundar och kennlar men vet inte exakta reglerna kring det.. blev därmed nyfiken på vad som gäller för katter.

Någon som har koll?

Annons:
MonicaLagerquist
2012-02-25 20:42
#1

Att en kull huskatter växer upp hos en uppfödare kan ju ha fler anledningar.

Som registrerad uppfödare får du inte avla på huskatter däremot så får du ta hand om dräktig hona eller hona som fått ungar.

Du får gärna PMa mig länk till annonsen

Stolt ägare till fem La permer

[Highonbluetomorrows]
2012-02-25 22:15
#2

Det kanske inte ens är en registrerad uppfödare, jag kan inte denna bransch.. Men finns det någon påföljd om man har stamnamn och "vid sidan av" tar kullar på sin huskatt? Vad i så fall?

Som jag förstod det på uppfödarens hemsida så var katten nämligen deras egen. Men jag vet inte, och menar verkligen inte att baktala någon då det kan, som #1 sa, finnas flera anledningar till varför man har kattungar hemma.

PM:ar annonsen.

AnnaS
2012-02-25 22:45
#3

I så fall anmäler man till uppfödarens klubb, om det är en SVERAK-uppfödare. Vet inte vad påföljderna blir, men så är i alla fall gången.

Vet inte hur det går till i andra förbund.

A_KickEm
2012-02-26 00:06
#4

Om en hunduppfödare medvetet föder upp blandrashundar så blir det någon form av disciplinstraff t ex förmodligen blir h*n utesluten ur SKK.

Om en uppfödare får en tjuvparning i kenneln och det t ex är två olika raser eller en tik som då får kullar för tätt etc så brukar dom nöja sig med ett ajabajabrev…..första gången. Händer det upprepade gånger blir det straff….registreringsförbud en viss tid t ex. Valpar från en tjuvparning med olika raser får inte säljas över "självkostnadspris" dvs man får ta betalt för sina omkostnader men inte så mycket mer.

MonicaLagerquist
2012-02-26 08:02
#5

Det ser ju onekligen ut som att hon har haft en okastrerad huskatt som fått en kull.Registrerad uppfödare är hon ju.Men troligen inte aktiv eftersom att hon inte har haft kuller på så länge.Är hon inte med i någon klubb just nu så är det lite svårt.Enligt svensk lag är det ju inte förbjudet att avla på huskatter utan det är bara som medlem i en klubb som klubben kan utdela disciplinstraff.

Stolt ägare till fem La permer

lejoneva
2012-02-26 10:35
#6

Reagerar lite på första delen av den inledande texten här uppe. Det är absolut inte ovanligt att huskatter är både avmaskade och vaccinerade. Känner och har känt massor av människor med huskatter och katterna är i regel både avmaskade och vaccinerade. Väldigt många har dessutom försäkringar. Huskatter är inte bara katter på bondlandet, som har mask och förökar sig ohämmat. Många huskatter lever inneliv, går ut och koppel och är precis lika omhändertagna som raskatterna.

Annons:
[Highonbluetomorrows]
2012-02-26 13:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6.

Ett litet klargörande!

Det där stämmer för (empatiska) folk som KÖPER huskatter (som jag själv). Givetvis blir de kastrerade, vaccinerade, id-märkta och försäkrade. Men nu pratade jag om folk som SÄLJER huskattungar. Där är det verkligen (!) inte standard med vaccinering vid försäljning, tvärtom, och en av anledningarna till att huskatter status blir så låg eftersom en del idioter inte lägger så stort värde på denna "sak" de köpte för en tia. Så tröttnar de på katten åker den helt enkelt ut, blir den sjuk så avlivas den hemma i stället för att tas till veterinär som kostar dyra pengar…Gråter

Kan räkna antalet blocketannonser med vaccinerade huskattungar denna veckan, på en hand. Vilket är mycket olyckligt.

Min ena huskatt :)

[Highonbluetomorrows]
2012-02-26 13:33
#8

#5. Ja då var det lite lurigt ja.

På tal om stamnamn. Får man lov att heta typ S*ForeverGreat utan att registrera det? Eller är "S*" trademarkat (kommer inte på det svenska ordet), dvs förbjudet att använda för icke-registrerade?

Nu hoppas jag att ingen heter det stamnamn jag skrev, syftar inte på denna då (!!).

MonicaLagerquist
2012-02-26 13:41
#9

#8 Det finns ingen lag på att man inte får marknadsföra sig som S* XXXX men det är ju falsk marknadsföring och vilseledande.

SE* som det numera heter visar ju att man är en SVERAK registrerad uppfödare.

Stolt ägare till fem La permer

[Highonbluetomorrows]
2012-02-26 13:47
#10

#9 Hehe ok SE* då. Då vet jag det.

(och ja det blir svårt att avla på mina kastrater så oroa er inte för det ;))

A_KickEm
2012-02-26 14:19
#11

På hundsidan finns "etablerade" blandrasuppfödare med hemsida som kallar sig kennel xxxxxxx - och det kan ingen hindra. Förjävligt på ren svenska!

MonicaLagerquist
2012-02-26 15:56
#12

#11 Det finns på kattsidan också

Stolt ägare till fem La permer

lejoneva
2012-02-26 17:11
#13

#6 Jag var lite snabb att skriva där. Förstår vad du menar. Jag menade väl mest att köpare ofta vaccinerar sina huskatter och bryr sig väldigt mycket om dem. . Avmaskade är de nästan alltid vad jag sett. Men jag förhastade mig lite. Vaccineringarna brukar man få sköta själv.

Annons:
lejoneva
2012-02-26 17:12
#14

Alltså avmaskade när man köper dem är de ofta.

Eine
2012-02-26 20:22
#15

Det är säkert en tjuvparning som resulterat i denna kullen. Och att h*n öppet går ut med dem och vaccinerar etc är bara att ge kredit för tycker jag. Tjuvparningar kan alla råka ut för. En vän i min klubb fick 5 rasande söta huskatter för många år sedan, som hon inte hymlade med. Hon gjorde allt med dem som hon gör med sina raskattungar och fick alla till bra hem.

Kanske man inte ska utgå ifrån att syftet i denna tråd var planerad huskattavel,utan ge människan en chans!!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MonicaLagerquist
2012-02-26 20:33
#16

#15

Jag har lite svårt att köpa det där med en tjuvparning i detta fall.Uppfödaren föder upp CRX och DRX och mamman till kullen är en korthårig huskatt.Har man huskatter så ser man till att de är kastrerade innan man släpper ut dem.Annonsören skryter med att mammakatt fångade minst 100 möss förra sommaren.

Stolt ägare till fem La permer

Eine
2012-02-26 21:02
#17

#15 Jag har inte sett annonsen eller vet vem det handlar om. Och tyvärr är inte alla inne på att kastrera utekatter. De tror att katten är bättre jägare som fertil,vilket är helt uppåt väggarna fel..Men jag lägger ingen energi mer på detta,det är ju redan historia. Bara att hoppas att det inte blir fler kullar av denna kaliber.

ps Nu fann jag annonsen och där står fader okänd,så jag tror inte det var planerat.ds

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Dolleminas
2012-02-27 08:28
#18

#15 och #16 Om det är den annonsen som ni skriver om kaan jag upplysa om följande: Honan var planerad att paras med en renrasig hane allt frid och fröjd tills ägaren själv åker akut in på sjukhus, och blir inlagd, familjen visste dock inte helt av att honan löpte (tydligen inga tydliga tecken som en del har mer eller mindre) nån i familjen råkar släppa ut läs katten smiter ut, och när matten sen kommer hem från sjukihuset efter nån vecka så är det uppenbara redan skett att kattan är dräktig!!!

Hur skulle ni göra och reagera?? Vet att denna är en seriös uppfödare och jag anser att denna skitsnack om att hon ska bedriva huskattavel är helt befängt!!

Jag hoppas att nån varit/tänker ta kontakt och be om ursäkt för vad som analyseras här ovan, vet inte om hon sett detta eftersom hon inte är med här, men som sagt skulle jag skriviet en del av kommentarerna här ovan hade jag skämts…

Sen är det väl inte första gången som det diskuteras här en massa saker som inte den "drabbade" kan yttra sig om!!!

[Highonbluetomorrows]
2012-02-27 10:51
#19

Frågan är varför man har en okastrerad utekatt överhuvudtaget? Det får ju huskattsägare skäll för varje dag på dessa forum. Huskatter bör kastreras när de är (senast) sex månader gamla. Förresten förstår jag inte ens hur en huskatt kan vara planerad att paras med en renrasig hane och allt frid och fröjd? Honan var ju huskatt, så då är det ju fortfarande huskattsavel?

Mycket osäkert om vi pratar om samma annons.

Eine
2012-02-27 11:13
#20

#18 jag känner också uppfödaren upptäckte jag  och hon är rak i det hon gör. Jag gillar inte heller när uppfödare(och andra) kritiseras och skrivs om . Det blir så mycket spekulationer. Och som du skriver,så kan hon inte(om det nu skulle behövas) kommenter händelsen.

Så jag säger igen,ge människan en chans och tro inte alltid det värsta om folk och folks handlingar.

Om det är en okastrerad huskatt så tycker jag dock fortvarande att sådana ska kastreras. Men det är bara ett *TYCK*, det finns ingen lag på det!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
flis
2012-02-27 12:23
#21

Att det blir spekulationer är väl inte konstigt. Om det var ett misstag att kullen blev till kan man skriva det i annonsen då slipper man skitsnack.

[Highonbluetomorrows]
2012-02-27 12:40
#22

Förresten frågade jag inte om huskattavel, jag frågade om det var, citat, tillåtet att sälja huskatter. Det fick man ju dessutom, men inte föda upp dem.

I hundvärlden ska man alltid anmäla till klubben om man skulle få en blandraskull, så får man dispens för denna. Gäller detta även för kattvärlden? Om uppfödaren är seriös (som hon ju verkar, det finns väl ingen som betvivlat det då katterna säljs vaccinerade och därmed i princip till självkostnadspris - inte precis någon guldgruva i det…) så har hon väl redan gjort detta och så är det inget mer med det.

Eine
2012-02-27 14:16
#23

Jo klart att man får sälja huskatter, för vad ska man annars göra?Det höjer ju huskatters status på alla vis!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Highonbluetomorrows]
2012-02-27 14:40
#24

#23 Ja men klart att huskatter ska säljas, men frågan var om de fick säljas av registrerade raskattsuppfödare. Tänkte att de kanske inte fick det eftersom det kunde vara svårt för rasringen att veta huruvida uppfödaren själv avlat fram katterna eller ej. Men nu fick de ju som sagt säljas.

Dock, att ha en fertil utekatt är precis lika oansvarigt som att bedriva planerad huskattsavel i min mening. Det är direkt bidragande till problemet med hemlösa huskatter.

origirl
2012-02-27 17:22
#25

#24 Sånt händer när man driver med avel och å sitta på detta viset med sånt skitsnack tycker jag er direkte otäckt!!

DU hjälper inte till på huskatt problemen ved att ha den här holdningen!

Skulde hon hällre avlivad kattungarna då???

Eine
2012-02-27 17:57
#26

En sista kommentar från mig i denna tråden .Vi sysslar inte med statshemligheter precis och riskerar världskrig om vi inte vet allt om alla uppfödare..Men jag tycker till min sorg se att många är ute efter att sätta dit andra direkt i stället för att kontakta personen och fråga rakt ut hur det förhåller  sig ,då man tycker något inte verkar ok. Har vi inget viktigare att syssla med är min tanke. Ojoj,nu får jag väl på käften för att jag skriver så här. Men det är vad jag känner och tänker. Kanske kan jag bli ursäktad för att jag är så himla gammal och inte fattar bättre.TystObestämd

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Highonbluetomorrows]
2012-02-27 20:02
#27

#25. Förstår inte vad du menar alls. "Sånt händer när man sysslar med avel?" Vad tusan menar du? Vad händer? Vad för skitsnack?

Ungefär alla som faktiskt är insatta i hittekattsproblematiken säger detsamma - huskatter ska kastreras och de ska i alla fall absolut inte gå fertila utomhus och föda ännu fler ungar - så jag är väldigt nyfiken på vad som var så otroligt upprörande? Tips: gå in på hittekatter i fokus och läs på lite innan du börjar skrika på främlingar över internet. För att bli arg över saker man inte har någon aning om, det tycker jag bannemig är "direkt otäckt". Min attityd hjälper visst mot problemet, din attityd vet jag inte ens var den kommer ifrån. Gör om, gör rätt. Be om ursäkt.

Annons:
[Highonbluetomorrows]
2012-02-27 20:07
#28

Ingen har för övrigt gett ett bra svar på varför någon skulle ha en fertil huskatt som utekatt, eller hur en huskatt kan avlas på "renrasigt" som #18 skrev om, eftersom huskatter definieras av att inte vara en ras. All huskattsavel är därmed icke-renrasig. Väntar ivrigt på svar på detta eftersom #18 verkar mycket upprörd men ger en väldigt konstig förklaring på sin upprördhet.

Huskattshona som ska avlas renrasigt, allt frid och fröjd? Det där är ju själva DEFINITIONEN av huskattsavel.

AnnaS
2012-02-27 20:28
#29

Men det står ju i #18 att katten smet ut när matte var på sjukhus. Ingen har släppt ut den medvetet? Det är sånt som händer, även inom raskattaveln och det är nog det som menas i inlägg #25, olyckor sker och parningar som inte var meningen händer.

Dolleminas
2012-02-27 20:39
#30

#28 för det första är honan i frgåga en rensrasig Devon Rex!!! för det andra den huskatt de själva äger är kastrerad sen han var 6 månader MAX!!!

Sen var det inte uppfödaren som gjorde kullen frivilligt utan som jag skrev, den smet ut medans uppfödaren låg på sjukhus, och när hon kommer hem insåg hon att katten var dräktig, hur gör man då???

Jag skulle iaf välja den väg hon valde att låta honan få sina ungar och sen skriva fadeer okänd eftersom det finns rätt många katter däromkring som inte är kastrerade!!!

Sen en annan sak i det hela… ALLA katter räknas som huskatter så länge de inte kan visa upp att katten innehar stamtavla eller är under registrering och man kan se föräldrars stamtavla!!!

Det förekommer många annonser om Halv cornishar, halvskogisar och halvperser etc… ALLA dessa är huskatter likaväl som om det vore en kull född på höskullen i nån lagård!!!

Även katter vars föräldrar är renrasiga men ungarna är inte registrerade räknas som huskatter!! Så nog vet vi rasuppfödare om problemen, sen finns har det hänt att nån rasuppfödare tagit hand om nån upphittad dräktig hona som fött kull hemma hos dem och dessa ungar har sedan blivit både vacc. chippad och avmaskad, för det bör man göra vare sig man håller sig med huskatter eller raskatter…

Tycker det är fel att man ska bli feltolkad för nåt som ändå inte ts Vill veta utan verkar ha sin egen lilla värld om det hela…

Kollar man sedan på hundsidan blir man mer och mer mörkrädd med alla dessa blandraser och även renrasiga som endast reggas hos JBV iställetr för SKK…

[Highonbluetomorrows]
2012-02-27 22:13
#31

#29. Jag missförstod, trodde att honan var huskatt (se nedan). "Någon släppte ut läs smet ut", missade smet ut och läste bara släppte ut. Mitt misstag :). Olyckligt för uppfödaren men det verkar ju ha gått bra ändå.

#30. Jag visste inte att honan var renrasig, då var det en annan sak. Tyckte det lät som att honan var huskatt i annonsen eftersom något annat inte nämndes. Ta du det lilla lugna nu :). Förstår inte vad du menar med att jag vill ha min egna lilla värld om vad som hänt, eftersom jag från början trott att det inte ens var hennes katt ? Det var först efter ditt inlägg (!) som jag trodde att det rörde sig om huskattsavel.

Det är ju bra att ni håller varandra om ryggen, men det fattar ni väl själva att debatten måste hållas någorlunda saklig ändå? I stället för att gråta om hur alla snackar skit (efter att en enda person skrev att det såg lite misstänkt ut - haha!) så kan ni ju lugnt svara att det hela följer reglerna. Att ni "känner personen" legitimerar ju ingenting, tvärtom så säger det att ni försvarar folk för att ni känner dem och inte för att de gör rätt för sig.

Om rasklubbarna eller Sverak har regler om att huskatter inte ska avlas hos raskattsuppfödare, så måste ni ju förstå att man reagerar? Ni vill kanske hellre att man sitter tyst och inte uppmärksammar något "dåligt" inom er bransch. Det gör ju bara att hela branschen får en lägre legitimitet, så det förlorar ni minst lika mycket på själva. Nä, ryggdunkande och masskonformitet ser man nog av i politiken. Och det är precis lika pinsamt där.

EvaG
2012-02-27 23:32
#32

#31

Jag är ingen uppfödare har inte ens en raskatt, men jag kan inte förstå ditt uttryck "Det är ju bra att ni håller varandra om ryggen, men det fattar ni väl själva att debatten måste hållas någorlunda saklig ändå".

Har inte sett i denna tråd att man håller varandra om ryggen. Sakligheten i debatten den står ju uppfödarna i tråden för när de, till skillnad från dig, tar reda på fakta först innan de anklagar. Ju mer fakta desto mer saklighet i debatten.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Upp till toppen
Annons: