Annons:
Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 2010 ggr
MrsCecilia
2/20/12, 12:45 PM

Tulpaner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått vackra tulpaner och Rosenkalla som både Robban och Stiina hunnit tugga på innan jag ställde bort blommorna. (tulpanerna stod framme i nån dag)

Är de giftiga? Har googlat lite men mycket till svar får man inte. Giftig växtsaft står det på Rosenkalla.

Robban har ätit lite dåligt i några dar, kan det ha ett samband? Han verkar hungrig men kommer fram och nosar och fnyser åt maten. Han äter nog 1 mål om dagen istället för sina vanliga 3 jätteportioner mat.

(han fick lite ägggula nyss, det gillade han)

Han är pigg och glad och är som vanligt!

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

Annons:
Ulricah
2/20/12, 12:51 PM
#1

Tulpaner är inte farliga så länge de inte käkar upp rotknölen, det är bara den som är giftig. Tulpanblad kan du göra sallad på Glad.

Rosenkalla vet jag inte riktigt men jag har för mig att den har en mjölkaktig växtsaft och det brukar betyda att den är giftig.

Ulricah
2/20/12, 12:56 PM
#2

Agria har en lista på växter som är farliga för katter http://www.agria.se/katt/artikel/farliga-vaxter-for-katten

Tror inte den är komplett men den är ändå en vägvisning.

Där står att rosenkalla är irriterande, kanske han har varit lite illamående av blomman och därför inte haft matlust.

Eine
2/20/12, 1:21 PM
#3

Lökarna lär ska vara giftiga. Därför som sorkarna inte äter upp dem i trädgårdslandet. Mina tulpanbuketter får alltid huvudena avhuggna och bladen smakas på. Har ingen gång sett att katten blivit dålig. Rosenkalla vet jag inte om den är giftig, men sätt upp blomman på höjden tills du vet.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: