Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 863 ggr
lolo3
2/10/12, 6:53 PM

Vanligt att honan strilar i öppningsskedet?

Hejj

Det är dag 65 idag och min hona har idag börjat kissa bland annat i bolådan och på andra ställe. I övrigt är hon allmänt orolig och jamar och vankar fram o tillbaka. Svårt att anpassa bolådan med nya lakan hela tiden :/ Ngn som har erfarenhet av detta? Är det vanligt för honor att strila inför förlossningen?

Annons:
Eine
2/10/12, 6:58 PM
#1

Kissa? har aldrig varit med om det? är det inte fostervatten? Annars brukar de tömma båda blåsa och tarm när ungarna trycker på.oftast dock i pottlådanSkrattande

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

lolo3
2/10/12, 7:25 PM
#2

Nej hon kissar alltså, jag försöker putta bort henne och då springer hon till lådan. :S Men hon verkar vara lite allmänt förvirrad. Det är hennes första kull så det kanske kan bero på det för hon brukar aldrig kissa på andra ställen annars.. :S

lolo3
2/12/12, 12:23 AM
#3

Det är nu 36h sen hon började jama och vanka runt orolig.. Hmm…. lite orolig nu.. :S Tror att slemproppen gick innan idag också men inget hände. Kan ungarna va döda? åker in till veterinären imorgon om inget hänt  till dess :(

MonicaLagerquist
2/12/12, 8:43 AM
#4

Hoppas att kattungarna har komit under natten och att mor och barn mår bra.

Stolt ägare till fem La permer

MrsCecilia
2/12/12, 11:38 AM
#5

Jag undrar oxå hur det gått?

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

lolo3
2/12/12, 2:36 PM
#6

Tack men nejj, ingenting har hänt… hon är likadan som i fredags.. sover och när hon är vaken så springer hon efter mig och lägger sig vid mina fötter bara och jamar lite då och då.. veterinären sa att jag skulle bädda på ett annat ställe om hon kände sig otrygg eftersom hon kissade så det har jag gjort nu.. men jag tycker inte hon verkar så otrygg, verkar mest som hon vill ha ut dom men att hon inte får några värkar..

Annons:
Eine
2/12/12, 3:18 PM
#7

Håll henne sällskap vid lådan ,sitt eller ligg och läs med henne så att hon kan koppla av.När allt är tyst och lugnt brukar de börja jobbet..Kanhända det sker i nattKyss

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Wiveka]
2/12/12, 3:37 PM
#8

Håller med Eine. Sitt tillsammans med henne så att hon kopplar av.

Jag brukar ha semester en vecka när planerad födsel är just för att kunna vara med, de är ju såååå sällskapliga och vill att man ska hålla tass.

Efter födseln delar jag rum med kattungar och mamma den första tiden.

lolo3
2/13/12, 12:53 AM
#9

Tack för tipsen :) Jag har varit hemma och sovit med henne i en vecka redan och nu har jag läst lite juridik för henne också :) men hon sitter fortf bara mest på golvet och gosar med en madrass bara.. :S

MonicaLagerquist
2/13/12, 8:47 AM
#10

Hur länge var hon hos hanen?Känner du sparkar i magen?

Stolt ägare till fem La permer

lolo3
2/13/12, 12:28 PM
#11

Hon va där ett dygn den 7 dec och ner jag kände aldrig några sparkar så jag hade redan förväntat mig att de skulle va dödfödda. Nu har jag iaf kommit hem från veterinären och det är konstaterat att hon inte har några kattungar, ej heller några mumifierade sådana vilket jag trodde jag va säker på att hon skulle ha. Men hon har förmodligen varit skendräktig och därför ätit mer och därmed gått upp 3 hg, så nu väger hon 4kg så nu ska hon få banta lite. Hon har också fått en tratt och salva eftersom hon har slickat sig så mycket att det börjat blöda. Konstigt att hon började löpa och slicka sig just på dag 65 bara! Väldigt förvirrande och annorlunda löp från hur hennes vanliga löp brukar vara. Hon har även rivit sönder mitt lakan i sängen av allt bobyggande :S Men allt är bra iaf, och hon hade ingen inflammation heller så nu kan jag sluta oroa mig! :)

[Wiveka]
2/13/12, 8:48 PM
#12

Du ska nog ha honan hos hannen minst 3 dygn då katter inte får ägglossning förren efter första parningen så egentligen kan det inte "ta" tidigare än efter 24 timmar efter första parningen…..

Hoppas du förstod mitt svammelFlört

AnnaS
2/13/12, 9:07 PM
#13

Det är inte alls ovanligt att de börjar löpa den dagen då de egentligen skulle ha kattungar Glad Ganska normal reaktion då

Annons:
Upp till toppen
Annons: