Annons:
Etikettför-ev-allergiker
Läst 3719 ggr
Wand
2012-02-03 17:34

Cornish Rex och allergiker?

Jag har en liten fråga som kanske någon med erfarenhet skulle kunna svara på? 

Det är nämligen så att bland andra djurslag så har jag märkt att rex är mindre allergiframkallande. Finns det någon här som själv märkt av detta fenomen? Alla är ju allergiska emot olika saker, och jag har ingen aning om varför just detta har hänt mig och mina familjemedlemmar, men kanske ni har bekanta som är kattallergiker eller kanske ni t.o.m är det själv, vad är deras/era erfarenheter av Cornish Rex?  

Vore ju roligt om man kunde hitta en ras som alla i familjen kan ha… Oskyldig

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Arcadia
2012-02-03 17:39
#1

Det finns inga garantier, men det finns många kattägare (och kattuppfödare) som faktiskt klarar av att leva med Cornish rex. Jag är en av dem. Jag känner av dem ibland när mitt immunförsvar är nersatt men inte mer än att det räcker med en tablett eller två. Annars klarar jag att leva med mina rexar helt utan medicinering trots att jag är allergisk mot andra katter.

Om ni är allergiska och intressareade av katt så börja med att ta ett långt besök hos en rexägare som inte har några andra pälsdjur. Går det bra kan man gå vidare därifrån. T.ex. genom att testa att impregnera ett örngott med katt och testa att sova på o.s.v.

En del personer lånar ut sina katter till allergiska och det kan vara ett sätt.

Varmt lycka till

Wand
2012-02-03 17:50
#2

Tackar för ditt svar! 

Det är ju främst jag som är djurfantasten här i familjen, men vi alla har ju alltid tyckt att det är tråkigt med våra allergier då både katt och hund är något vi vill ha.

Känner inte till några Cornish Rex-uppfödare här i närheten, men skulle man få låna ett örngott eller en filt som impregnerats av katt så skulle det nog kunna göra mycket. Även om någon privatägare har en. Så det är ett tips jag tackar för!

Bland de djur jag har nu så är jag aningen allergisk, men då dessa är smådjur som huvudsakligen bor i bur så är det ju lite skillnad eftersom att detta är i mitt rum med stängd dörr. En katt ska ju gärna vara i hela hemmet och bli en del av hela familjen. Just därför vore det så roligt om det skulle fungera!

Jag ska hålla koll och se om jag finner någon rexmänniska här i närheten som kan tänka sig att antingen hälsa på med sin kompis eller låta oss komma på visit!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Wideudde]
2012-02-03 18:13
#3

Jag är själv allergisk mot de flesta kattraserna, devon funkade inte men mina cornishar funkar utmärkt, så visst man får nog prova sig fram. (norsk skogskatt går bra för mig med av någon konstigt anledning :)

Jess89
2012-02-03 20:59
#4

Min sambo är allergisk och det ar gått utmärkt med cornish rex. Men jag ger er som tips att om ni ska skaffa en är det bättre om ni har en kastrerad katt eftersom att de är mindre allergiframkallande.

Vart i landet bor du?

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Wand
2012-02-03 21:14
#5

Vi befinner oss utanför Hudiksvall i Hälsingland, Gävleborgs län. Så om någon bor i närheten och vill ha lite sällskap/göra oss sällskap så hojta. ^_^

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Eine
2012-02-03 21:17
#6

Jag bor i Uppsala.Har vänner i Avesta och Gävle och Hudiksvall.Kan tänka mig att de tar emot besök.Jag gör det gärna,men har även German Rex och Turkisk Angora.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
Jess89
2012-02-03 21:28
#7

Hade du bott närmare Södermanland hade du kunnat kommit hit och nosat på vår när vi får hem henne. Vi kommer endast att ha Cornish rex katt.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Wand
2012-02-03 21:51
#8

#6 Ja, Uppsala är tyvärr lite långt för "bara" en kattvisit, men tackar för erbjudandet! Vad är det för bekanta du har här i Hudiksvall? 

#7 Ja, himla synd! Av erfarenhet så kan jag säga att det är sällan som folk bor här när man väl vill det… Obestämd

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Jess89
2012-02-03 22:23
#9

Hoppas du hittar någon som du kan nosa hos! jag hade tur och hitta en jättebra uppfödare som hjälpte mig att hitta en egen cornish rex katt :)

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

miano
2012-02-03 22:37
#10

Vi har enbart Cornish rex här hemma och ni är välkomna hit till mig och känna er för.Jag bor i Avesta i Krylbo.

Hundar har ägare.Katter har betjänter...

Änglatassen's Cornish Rex

Vixxen
2012-02-04 01:08
#11

Känner folk i Hudiksvall som har Cornish! Kan kolla med dem om de kan tänka sig att ta emot besök! Glad Maila oss: VoxBauers@telia.com

Eine
2012-02-04 17:28
#12

#10 Du är en av dem jag tänkte tipsa om!

#11 Vi tänker på samma familj!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Rosenwyns
2012-02-07 17:33
#13

Jag e superallergisk mot alla kattraser inkl. devon rex å sphynx.. men mina 3 cornishar tål jag utan problem… Glad

Jag skulle råda dig att försöka få låna hem en katt för att pröva, vet flera som lånat hem örngott å tålt d å köpt en katt å då bröt allergin ut… Rynkar på näsan

Även jag välkomnar provsnosare som ett första steg!! Vi bor i Västerås!

Annons:
Anki-Egerbrandt
2012-02-07 21:27
#14

Finns en uppfödare i Järvsö, som även har kattungar till salu just nu! www.calistas.se Glad

Wand
2012-02-07 21:46
#15

Tackar för alla tips! Skulle vara superroligt att få provnosa och kika på dessa katter, så jag uppskattar alla tips som finnes! 

Har det lite körigt just nu, men ni som lämnat mail/etc, jag hör av mig inom kort! Oskyldig

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Jess89
2012-02-07 21:54
#16

Önskar dig ett stort lycka till och hoppas att det kommer att gå bra! :)

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

emz
2012-07-13 09:24
#17

jag har också en cornish rex som jag tål utan problem, och alla cornishar jag luktat på känner jag inte av alls, men däremot devon rex tål jag inte alls av någon anledning,men spynxen tål jag. sen är jag allergisk mot alla långhårskatter utom norsk skogskatt (som någon mer svarade att dom inte var allergisk mot här ovanför i inlägget, och jag känner inte heller av ragdoll.

Men allt är väl olika då man kan vara allergisk mot olika saker.

Och det är ju inte en garanti att man tål cornishen bara för att andra allergiker tål den, det bästa är ju om man verkligen kan vara och snosa på kissekatter och ta med något hem som man kan sova med typ örngott, men även det kan ju bli missvisande, och man bör nog tänka efter ordentilgt för blir man allergisk och inte kan ha kvar sitt djur så blir ju sorgen så stor och så kan det ju bli så illa att man måste placera om sin katt.

Mene jag hoppas ni hittar er drömkatt som alla i er familj tål, och cornishen är en fantastiskt katt.

Upp till toppen
Annons: