Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1216 ggr
LykkeLii
2012-01-24 15:11

Kastrering, när?

Är det bättre att kastrera en hona innan hon hunnit löpa och fått alla hormonerna eller låta hon löpa en gång?

Rådfrågade med en veterinär som tyckte hon var både för ung och för liten i vikten (6½ mån och 2,4kg). I mina ögon är hon stor för sin ålder!

Vad är era råd?

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

Annons:
Eine
2012-01-24 15:14
#1

Enligt prof Susan Little,är det bättre att kastrera en hona som inte hunnit bli könsmogen.Gärna vid 3 månader. Risken minskar med 95% för juvertumörer då.Så ta henne genast och kastrera henne.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AnneAlva
2012-01-24 15:30
#2

Runt halvåret är inte på något vis för tidigt för att kastrera, och vikten… Det finns ju vuxna cornish-honor som inte väger mer än 2,4kg så då har vi nog ett allvarligt problem i rasen om det är för lite för kastrering. Glad

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

MyTwiggs
2012-01-24 16:35
#3

Det finns många kunniga och jätteduktiga veterinärer som kastrerar från 3 månader. Under kilot är lite för klent för sövning, men 2,4 kg ska verkligen inte vara några problem! Jag har en vuxen hona som väger ungefär 2,5 kilo när hon är i sin bästa form!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

LykkeLii
2012-01-24 17:45
#4

Vad skönt att höra, nu håller jag tummarna att en annan veterinär säger okej till V.

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

A_KickEm
2012-01-24 17:47
#5

Svenska veterinärförbundet rekommenderar 6 månader som lägsta ålder oavsett kön - men det finns veterinärer som gör det tidigare. Prata med en annan veterinär!

Xenomorphs
2012-01-24 23:30
#6

En av mina honor har en matchvikt på 2,3 kilo. Hon har klarat att ha två kullar så förhoppningsvis skall det gå bra att kastrera henne så småningom också. 

Det verkar råda lite delade meningar om när man "ska" kastrera om man jämför lite olika veterinärer. Min veterinär (20 års erfarenhet av att vara kattveterinär) menar på att det ställer högre krav på veterinären om man söver en katt som väger väldigt lite eftersom det är svårare att beräkna hur mycket narkos man skall ge dem och någon bör vaka över dem under hela uppvaket. 

Så jag antar att veterinärernas önskemål kan bero lite på vilka resurser just den veterinärstationen har och att svaret kan variera för att man helt enkelt vill säkerställa att man inte riskerar tråkigheter för katten som skall genomgå ingreppet.

-- Eternity is a very long time --

Annons:
A_KickEm
2012-01-25 12:38
#7

Resurser, vana - och kanske erfarenheter av misslyckanden då dom opererat unga/små katter.

"Min" veterinär kan tänka sig att kastrera hanar under 6 månader om dom är rejäla i storlek för åldern - men inte honor pga av svårigheterna med narkosen.

Eine
2012-01-25 12:48
#8

#7 Jag har låtit kastrera kattungar,både hannar och honor,den senaste honan var prick 3 månader,absolut ingen bamsekatt och fick både navelbråck åtgärdat och blev kastrerad.Gick hur bra som helst.Kunniga veterinärer söver med gas om det behövs.

Jag har aldrig hört att någon kattunge dött av ingreppet.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AlexH
2012-01-25 12:53
#9

Jag säger gå till annan veterinär.. den veterinären kan nog inte raserna.. min hona pendlar mellan 2,5-2,7 kg när hon är i form och ställs ut.. hon är en liten hona.. men absoult rätt i vikt för sin kropp..

varför låta henne genomgå löp och hormonförändringar i onödan.. bättre att kastrera så hon slipper de bitarna :) hoppas du hittar en bättre veterinär :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Eine
2012-01-25 13:00
#10

TS,jag ser att du bor lite *långt undan*,och jag känner inga veterinärer uppåt landet.Men sök dig till en klinik i en större stad,kanske nyöppnad med relativt unga veterinärerFlört?Eller så får du kanske blåljuga om åldern om den nu är ett hinderTyst.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

LykkeLii
2012-01-25 14:07
#11

#10 Här uppe verkar de definitivt lite hårdare på åldern och vikten eller rent ut sagt fegare Flört. Men jag är på G nu och tror jag lyckats övertala en veterinär som jag vet är bra på operationer.

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

noir
2012-01-25 14:44
#12

alla veterinärer och de uppfödare jag varit i kontakt med och känner att jag kan lita på säger att det är bäst att kastrera innan första löp eller så fort som möjligt för att låta katten slippa all stress som ett löp faktiskt innebär. Finns ju även fler anledningar än stressen att göra det tidigt. Har kastrerat en av tre katter innan första löp här hemma och jag måste säga att hon läkte snabbast och har blivit en underbar Cornish efter kastrering. Den andra som jag kastrera efter att hon fått löpa tror jag har påverkas av sina löp och även sn f.d miljö (omplaceringskatt) Men jag känner att hon vill gosa och tycker om att vara mer nära nu än när hon var könsmogen och antagligen hade fullt upp med sina hormoner!

Som de andra säger hör med andra veterinärer och fråga gärna om det kan rasen. då det ofta inte väger som andra raser o.s.v
är katten över 6 månander ska det ju inte vara några problem att kastrera.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

A_KickEm
2012-01-25 16:33
#13

#8

Eine, vilken veterinär går du hos?

Annons:
Silvestris
2012-01-26 23:05
#14

#7

I Nordamerika kastrerar veterinärstudenter kattungar från 6 veckors ålder, jag tvivlar på att det är så hemskt mycket mer avancerat (en fördel är att gonaderna syns bättre med mindre underhudsfett). Inte idag när det finns väl genomarbetade narkosrutiner för ändamålet. Tyvärr har nog de flesta svenska veterinärer inte läst dem. Forskning har även visat att varken mortalitet eller morbiditet ökar när man kastrerar kattungar på 6-7 veckor än när man tar dem efter 6 månaders ålder.

Problemet i Sverige är väl att vetinärstudenterna aldrig får erfarenhet av att kastrera kattungar. Ska de då göra det när de är färdiga krävs det väl att de hamnar hos en veterinär som kan ge dem den erfarenheten.

Eine
2012-01-27 14:30
#15

#13 jag pmar dig

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: