Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 611 ggr
lailaj
2012-01-20 09:14

Jag behöver råd.

Hej.

Jag har Agnes min Siames hona på 2 år och min Rex hona på 3 år.

Dom har varit bästa vänner fram tills att jag parade Agnes förra året då var det slut me det.

Det började första dagen jag kom hem från hanen med Agnes.Hon flyger på Alva varje dag och jag kan inte säga att det är slagsmål utan Agnes flyger på henne och Alva flyr.

Det här blir bara värre och värre.Alva törs inte längre gå runt i huset för då kommer Agnes farande.Hon är helt sönder riven på kroppen.

Nästa vecka ska jag hämta min nya kattunge men nu vet jag inte hur jag ska göra det kanske blir ännu värre då.

Har ni några råd att ge mig?Kanske vore omplacering av Alva det bästa för hennes skull men jag har väldigt svårt att ta ett sådant beslut.

/Laila

Annons:
kissan78
2012-01-20 11:02
#1

Har du kastrerat Agnes?När det finns sån spänning i gruppen är det nog inte klokt att ta in en ny katt, har själv gjort det misstaget och nya kissen blev ordentligt spöad, dem gick inte ens ha lösa i huset tillsammans för den "ilskna" katten hade uppsökande verksamhet o det var nykomlingen som blev utsedd till det största hatobjektet :( Kastrerade fröken "arg" igår så jag hoppas att det lägger sig när hon inte har så mkt hormoner kvar i kroppen.
Ang omplacering är min erfarenhet att "bråkstaken" är den som bör flytta om man vill kunna ha fler än en katt utan att råka ut för samma sak igen…

Hoppas du hittar en lösning som blir bra för kissarna!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

lailaj
2012-01-20 11:09
#2

Hej.Nej Agnes är inte kastrerad pga att jag avlar på henne,men tanken har slagit mig.

Rex honan är så undfallande och går undan.Agnes går som en drottning i huset och ska vara med mig hela tiden och det blir bara värre och värre.

Nu bor vi ganska stort så det finns ytor för katterna så dom går inte på varandra utan dom kan vara på varsin våning och Alva är mest på övervåningen.

Usch och fy när det blir så här men det är säkerligen hormonerna som ställer till det.

Ja jag måste komma till en lösning.

Eine
2012-01-20 13:41
#3

Håller med #1.Placera om bråkstaken! det är mobbaren som ska flytta inte mobboffret!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

sKatt
2012-01-20 15:26
#4

 Hej,

Prova med Zylkene, finns att köpa hos veterinär. Ge båda katterna, dvs även den som blir utsatt för mobbing.

För att bryta det dåliga mönster som uppstått, prova att sätta på den "dumma" katten en krage (den uppblåsbara varianten) så fort den jagar den andra. Det kan förhoppningsvis få den på andra tankar och sjunka lite i rang.

Det kan bli mycket på och av med kragen en tid, man måste ha tålamod och vara envis. Ge mycket beröm när de gör rätt.

Omplacering är ändå en sista utväg, och även om man tycker att den som mobbar ska flytta så får man tänka på vilken katt man tror klarar en omplacering bäst.

Jag hoppas du tycker detta kan vara värt ett ordentligt försök!

Lycka till!

lailaj
2012-01-20 16:06
#5

Jaa det är absolut värt ett försök.Den som skulle klara en omplacering bäst skulle nog vara Siamesen tror jag men jag vet inte riktigt.Jag hoppas slippa omplacera ngn av dom.

Tack för tipset.

Arcadia
2012-01-21 07:52
#6

Det är svårt med dominanta honor. Jag tvivlar starkt på att hon skulle acceptera den nya kattungen heller. Ens om du omplacerat rexen innan. En del katter trivs bäst som ensamkatter. Det kan, men behöver inte, bli bättre om siamesen kastreras. Men möjligen värt att testa. Annars tycker jag att du bör omplacera Siameshonan om du vill ha fler än en katt i framtiden.

Annons:
lailaj
2012-01-21 09:13
#7

Innan hon fick sin första kull förra året var hon inte så dominant.Dom låg alltid och sov ihop och var bästa kompisar.

När hon kom hem från parningen började bråket och sedan har det bara blivit värre och värre.

Emellan 1:a och andra kullen var det lite bättre så jag tror det handlar om hormonerna på henne.

Kanske det kan bli bättre om jag tar henne ur avel och hon bara får vara sällskaps katt men jag vet inte.

Jag måste iallafall få ordning på det för så här kan jag inte ha det.

Upp till toppen
Annons: