Annons:
Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 1435 ggr
AlexH
1/12/12, 12:55 PM

att tänka på med försäkring på avelshona

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan hoppsan.. ibland bannar man sig själv när man inte läser det finstilta, utan bara kör på emotionellt när det gäller katterna…

Jag har ju haft lite otur med min kull då jag var tvungen att ta bort en kattunge vid 4 veckors ålder.. Jag åkte in til Bagarmossen med honom och de undersökte , röntagde honom samt båda hans syskon för att ha något att jämföra med eftersom de var så unga.. Min lille hade börjat bukandas och var väldigt ansträngd.

Vi såg på röntgen att hans bröstkorg inte var utvecklad som den skulle , nedre delen saknades, vilket gjorde att allteftersom han växte så växte inte bröst korgen och då fick inte lungorna plats.. - han fick somna in.. sorgligt men fans inget annat..

Naturligtvis fick de göra de undersökningar som krävdes.. jag har ju alla försäkringar på mamma katt som finns att tillgå på AGRIA. Liv, olycksfall, veterinär, avel, medecin etc..

betalar "glatt" i kassan och ber dem direktreglera….

eftersom detta var söndag kväll (allt händer på helger och nätter) så betalade jag inget utan de skulle skicka faktura…

ingen faktura kom.. och när jag sedan fick åka in med mina andra två 2,5 vecka senare för att de rasade i vikt så efterfrågade jag fakturan.. den hade inte blivit gjord för Agria kunde inte ersätta den.. varför då sa jag?? och såg ut som ett frågetecken…

Jag vätskade upp mina små, och åkte hem, men uppgiften att tvångsmata dem var tredje timma dygnet runt.. Meda hade sinat på mjölk efter hon förlorade första pojken.. hon letade efter honom i dagar och hade ingen ro att ligga hos sina andra.. hon putsade och donade och sov hos dem.. men ville inte dia…

De ersätter inte kattungar som är i ålder 2 dygn upp till 5 veckor gamla..

jag fattade ingenting, jag betalade hela summan 4500 sek och gick hemoch ringde Agria

DÅ fick jag veta (som jag borde ha läst innan) att mammans  försäkring täcker endast första levnads dygnet ochsedan från 5-15 veckor.. tiden mellan dygn 2 och 5 veckor är kattungarna oförsäkrade! jag undrade varför och de sa att om man skulle ha dem försäkrade hela perioden så skulle ingen ha råd att ta avelsförsäkring.. för mig helt tokigt.. men så är det i allafall… har kollat runt och detta verkar vara på de flesta djurförsäkringar.

Nu i efterhand så borde jag kanske inte sagt JA till allehanda behandlingar av kattungen innan han fick somna in om man tänker ekonomiskt.. speciellt som veterinären sa redan när vi kom att han kommer nog inte överleva..

3 dagar efter jag hade varit inne med Shadow och  Star för uppvätskning  så fick jag åka in akut med Shadow för han rasade i vikt trots matning.. lilla Star vände jag själv och hon gick upp i vikt bra igen.. Shadow togs in akut på söndagen (naturligtvis) och fick vara där i två dygn, tills han var så pass pigg att han åt själv…

Denna resa kostade 11000 sek.. men denna gång täckte försäkringen han var ju nästan 7 veckor när han åkte in.. dock inte fullt ut… försäkringen täcker max för 6000 sek per kattunge på mammans försäkring.. så där blev det återigen en stor bit kvar att betala..

Nästa gång, hur grymt det än låter så kommer jag naturligtvis åka in om nått händer.. men inte säga JA till allehanda behandlingar som erbjuds.. Jag kan inte skylla på Bagarmossen, veterinärenra kan omöjligen hålla koll på alla olika försäkringsbolag och deras paragrafer….

Shadow och STar mår toppen idag, de är 11 veckor och shadow väger 1200 gr och Star 1100 gr.. fullt av bus och inga men..

Den som säger att man tjänar pengar på avel.. kan denne SNÄLLA ge mig tips för jag har då bara gåt back på mina kullar..

LÄS IGENOM ALL TEXT PÅ ERA FÖRSÄKRINGAR, så ni vet om ni har råd att lösa ut era kära små eller ej.. och Individ föräskra kattungarna från 6 veckors ålder! så ni kan åka in utan att fundera på om ni har råd eller ej. tar man individ försäkring på kattungarna när de är 6 veckor och sedan erbjuder köparen att ta över försäkringen så slipper de karensdagarna , samt att OM någont händer så har du full veterinärvård att nyttja för kattungen och inte bara 6000 sek… skickar med bild på Shadow och Star 11 veckor och näst intill aldrig still så de är lite suddiga :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Annons:
AlexH
1/12/12, 12:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

å så Star

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

MonicaLagerquist
1/12/12, 1:35 PM
#2

Ja du är inte ensam om ett grymt uppvaknade.Tyvärr så tror många att de har sina katter försäkrade men sen när de har hänt något och de börjar läsa på försäkringspappren så inser de att det tyvärr inte är så.

Det gäller att läsa det finstilta på sidan 339 i försäkringspappren.

Jag har IF och jag individförsäkrar mina kattungar från 6 veckors ålder.Om nya ägarna till kattungen tar över min försäkring så får jag 100 kronor  i bonus för varje försäkring jag förmedlar.

Stolt ägare till fem La permer

AlexH
1/12/12, 1:39 PM
#3

#2 jo jag individförsäkrar jag med från 6 veckors ålder i AGRIA.. jag tror dock att många inte vet att de inte har sina kattungar försäkrade de 5 första vecorna.. precis som jag.. som trodde att eftersom jag hade extra allt med försäkringar på mina katter så var jag heltäckt…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Strawberrygirl
1/12/12, 1:40 PM
#4

Usch vad trist, ingen rolig räkning att få. Som du skriver… vet heller inte hur man ska göra för att gå med vinst. Glad att dina små mår bra nu i alla fall!

Jag har Agria och individförsäkrar alltid mina små när de är sex veckor. En fråga dök upp i huvudet dock nu när du skriver, något jag inte funderat över tidigare… när vi försäkrar in dem första gången så har vi ju en karens på tre veckor. Träder mammans avelsförsäkring in då och täcker det eller är de "oförsäkrade" tills karensen är över?

AlexH
1/12/12, 1:45 PM
#5

#4 det borde den göra.. men dubbelkolla med Agria.. det ska jag nu göra .. en intressant fråga..

det jag fick till svar på den första kattungen var att mammans försäkring täcker först 24 timmarna i livet samt tiden 5-15 veckor.. dock endast max 6000 sek per kattunge i denna period…

så det är ju bäst at ha en individ försäkring så att man har det högre veterinärbeloppet för kattungarna

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Strawberrygirl
1/12/12, 1:53 PM
#6

Ja, det kan bli tråkigt dyrt utan individförsäkring och som du säger, en säkerhet även för de nya ägarna som slipper karensen.

Annons:
flis
1/12/12, 2:02 PM
#7

Det är nog jobbigt att behöva åka till vet, inte kul att få en sådan kalldusch i efterskott.

Småmissarna är så sööta!

MonicaLagerquist
1/12/12, 2:50 PM
#8

Det är ingen tre veckors karens om man försäkrar in en kull kattungar som har en mor som är avelsförsäkrad.

Men man kan ju självklart bara försäkra friska kattungar.Har de varit sjuka i mellantiden så måste man vara noga med att kolla upp så att man får en så helteäckande försäkring som möjligt.

man får en begränsning på den sjukdommen som katten har.

Stolt ägare till fem La permer

MyTwiggs
1/12/12, 5:22 PM
#9

En av mina uppfödarvänner fick också erfare detta då en av hennes ungar efter en försäkrad mamma fick ett benbrott. Jag minns att det blev en ruggigt dyr kattunge, med gips, stift, komplikationer och rehabilitering. Försäkringen täckte bara 6000, så det var inte lätt för dem ekonomiskt, men vad jag vet mår han bra idag den lille. Min väninna föder inte upp längre, men jag lärde mig verkligen att läsa det finstilta.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

AnnaS
1/12/12, 5:40 PM
#10

Agrias avelsförsäkring gäller kattungens första 7 dagar om man påbörjar behandling de första 24 timmarna, så egentligen är de oförsäkrade vecka 2-3-4.

Tycker också det känns helt galet ibland och jag fick också erfara detta, dock så hade jag läst det finstilta Flört Men mina två kattungar, som jag fick avliva förra hösten och ville obducera, fick jag betala själv eftersom de inte hade åldern inne. Tyckte ju att jag kunde ha fått hjälp med detta eftersom jag obducerade för att eventuellt undvika andra hälsomässiga efterspel som skulle kunnat kosta Agria ännu mer pengar…

Men det är så som Agria säger, de första 3-5 veckorna är kritiska för kattungar och det händer mycket då och om man ska ha en försäkring som täcker den perioden så blir den för dyr. Man räknar helt enkelt med lite "svinn", både ekonomiskt och kattungar….

AnneAlva
1/12/12, 6:09 PM
#11

Jag har också Agria och individförsäkringar kattungarna från det att de är 6 veckor gamla. Men jag är alltid orolig de där oförsäkrade veckorna. Rynkar på näsan Det känns som en lättnad att komma över 6-veckorsgränsen…

Jobbigt att du fick lära dig den hårda vägen Alex, nästa gång kommer du vara mer påläst än Agria själva. Glad

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

AlexH
1/13/12, 10:07 AM
#12

har nu läst andra försäkringsbolag, men summerar man ihop allt.. så är Agrias endå mest heltäckande.. så jag stannar hos dem…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

MagicPaws
1/13/12, 10:58 AM
#13

Tusen tack! Alex H! Detta visste jag inte och eftersom mina 6st små blev 6 veckor igår ska jag nu ta och hämta telefonen och ringa Agria!

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Annons:
MonicaLagerquist
1/13/12, 1:52 PM
#14

#13 Sen måste kattungarna vara under reg eller registrerade.

Stolt ägare till fem La permer

AlexH
1/13/12, 2:19 PM
#15

och fick precis mail från min Agriakontakt att nu startar Agria upp breedersclub även för katterier! jag är ju med , med mitt kennelnamn.. förhoppningsvis ska de starta upp samma bonussystem som de har för kennlar :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Dolleminas
1/13/12, 4:30 PM
#16

#15 vet inte hur bonussystemet för kennlar är uppbyggt, men jag vet jatt jag på Agria har max i uppfödarrabatt med 50%

Jag har alltid försäkrat kattungarna vid 5 veckor dvs när jag skickar in om reg. (denna gång blev lillan 6 veckor)

Jag fick denna kalldusch när jag skulle få min första kull, den gången var det också bara en och hon ramlade och dog av skadan samm DAG jag skulle regga och försäkra henne… Hade hon hunnit vara under registrering hade jag fått ut för olycksfall, inte för sjukdom för det är denna som har 20 dagars karens. Det posistva i denna tragiska historia är att jag lärde känna en otrolig trevlig väninna som svarade när jag sökte svar på frågor kring allt, och hon är ff min försäkringskontakt.

Mina köpare hittills har uppskattat att de redan är försäkrade och sen är det upp till dem om de vill ändra nåt när de fått hem kattungen.

AlexH
1/16/12, 1:45 PM
#17

#16 jag har 40% uppfödarrabat på Agria, men utöver själva rabatten på premierna så har även kennlarna ett bonussystem som är att varje gång en av deras valpköpare tar över alt. reggar sin valp i Agria med kenneln som referens så får kenneln poäng, tror det är 100 p per försäkring. dessa poäng kan användas att handla i Agria shoppen eller att lägga på sina försäkringar (tror 100p = 100 sek) så om du ex betalar 1200 sek per år för din katt med dina uppfödar rabatter, och så säljer du två katter och de tar över kattungeförsäkringarna du tagit på dem.. så får du 200 p att nyttja, lägger du dem på din försäkring så betalar du 1000 sek det året för den försäkringen istället :)

OBS nu finns detta bara på valpsidan än så länge, men jag hoppas att de skall skapa detta bonussystem på kattsidan nu också då de har startart upp breederscorner även för katt nu

(ursäkta om ovan blev lite luddigt )

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

MonicaLagerquist
1/16/12, 1:49 PM
#18

#17 Det är samma bonus system som IF har.jag får 100 kr för varje försäkring som mina kattungeköpare tar över.

Stolt ägare till fem La permer

Strawberrygirl
1/18/12, 2:42 PM
#19

Jag har en fundering kring dolda fel försäkring som jag hoppas få svar på från Agria snabbt. Har inte funderat så mycket över det tidigare heller men det har kommit upp nu.

Från när börjar dolda fel försäkringen egentligen gälla? Är det när katten föds eller är det när den flyttar ifrån mig? Eller kanske vid 12 veckor oavsett om den flyttar ifrån mig då eller ej? Jag har ju nu två kattungar äldre än 12 veckor som jag från början hade tänkt behålla men nu har bestämt mig för att sälja.

Vi går ju ofta ut med på våra hemsidor och i vår "marknadsföring" att vi har dolda fel försäkring i 3 år och då borde det ju rimligtvis vara från när katten är såld.

Någon som vet eller har tankar omkring det?

Strawberrygirl
1/18/12, 2:45 PM
#20

Fick snabbt svar, det gäller tydligen från det att katten är född.

Annons:
Upp till toppen
Annons: