Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 552 ggr
Avots
1/6/12, 8:47 PM

Jaktlycka

I dag har vi haft jakt här hemma. Helt plötsligt, då jag lugnt och stilla satt och broderade, hörde jag ett brak och en stund senare kom alla katter farande med Vilde i täten och så valpen Sunna sist, hon fattade inte vad som hände förutom att det var något roligt.

Vilde hade något i munnen….. som alla andra ville ha….. Jag for upp och jagade efter för att få reda på vad Vilde hade i munnen. Helt plötsligt tappade han sitt byte. Det var en MUS, som inte var död den sprang iväg och alla katter efter och så jag som ville rädda musen…

Efter lite jagande där jag deltog genom att flytta saker som var i vägen fick Vilde återigen tag på musen. Jag fick tag i Vilde och lyckades övertyga honom om att musen var min…. Han var lite ovillig att släppa sitt byteSkrattande. Den stackars musen var inte död. Så jag plockade upp den i en handduk och bar ut den. Den satt stilla ett tag och sprang sedan iväg. Jag hoppas den inte var allt för skadad, jag såg inget blod….

Om musen överlevde så är den nog tillbaka inne i huset vid det här laget men den har kanske lärt sig att inte sticka ut nosen då katterna är i närhetenObestämd

Annons:
Trollhassel
1/6/12, 9:41 PM
#1

Oj, ja även cornishar är katter. Ibland glömmer man ju det.  Möss blir ofta illa skadade även om de kan se fräscha ut på utsidan. När vi var små tog vi ofta möss från katterna och det var aldrig någon som klarade sig, trots att de varit hur pigga som helst en stund. Vi blev alltid lika ledsna, men tänk, där ute kanske det sitter en frusen räv och bara väntar på något att äta.

Kanke slipper du möss inomhus tack vare katterna.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Avots
1/6/12, 11:19 PM
#2

Jag har bara sett några få spår av möss inomhus, sedan jag  och katterna flyttade hit, och som huset ser ut och antalet möss jag såg vid fågelbordet förra vintern så finns de gott om dem, men de håller sig undan.

Troligen så hade musen invärtesskador, men som sagt det finns gott om räv och rovfågel här, och så slipper jag ju se när någon äter upp den lilla stackarn. Jag hade en idé om att ta livet av den av "humanitära" skäl, men tänkte att naturen sköter det bra själva och musen såg ju inte skadad ut…..

AnneAlva
1/7/12, 12:24 PM
#3

Vi hade samma ringdans med katterna för några år sedan, men då var det en stor mal som kommit in på kvällskvisten. Det var obehagligt även om katterna var lyckliga…

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Upp till toppen
Annons: