Annons:
Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 6292 ggr
Bulle
2011-12-17 18:52

Kala fläckar

Är det någon annan som har kisse med pälsproblem liknande vår Puttes? Han har tidigare haft kala fläckar men inte så stora kanske som 50öring. Fläckarna är röda och kladdiga. Och han slickar gärna. Jag har trott att han har fått nyp av hyndarna. nu nyligen fick han på hasen insidan av knät och halsen. hn har fått antibiotika och salva det har blivit bättre.

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

Annons:
Arcadia
2011-12-17 21:26
#1

Låter som allergi, troligen foderallergi. Vad äter han för mat?

kevlarkalle
2011-12-18 00:28
#2

Arcadia varför låter det som foderallergi katten kan väl lika gärna vara allergisk emot något annat, foderallergi är bara det vanligaste man säger när man inte vet vad det är, iaf gör veterinärerna det så dom ska få sälja hill´s z/d men det är bara min mening

Arcadia
2011-12-18 09:14
#3

Jag skulle aldrig ge Hills z/d. TystNär katter får klåda och utslag är det med den kunskap som jag samlat på mig under året oftast fodret som är boven i dramat. Självklart vet jag inte att det är så men det är inte en konstigt att börja luska i den änden tycker jag.

Sedan är det självklart så att man ska lita på sig själv och sin veterinär. Jag bara delade med mig av min erfarenhet.

Om inte veterinären har någon annan idé skulle jag ha börjat i den ändan. Innehåller den mat katten äter fisk? Fisk är en vanlig bov i dramat. Behöver inte vara det. Torrfoder överhuvudtaget innehåller en hel massa tillsatser som katter kan reagera mot.

Arcadia
2011-12-18 09:15
#4

Sen läste jag om första inlägget. Det där om nyp av hyndarna låter inte helt bra. Om det är bitskador har du ju ett helt annat problem som jag inte tycker låter så roligt.

MyTwiggs
2011-12-19 07:08
#5

Kanske kan vara en idé att be veterinären att ta Eosinofila Granulom Komplexet i beaktande? Jag tycker att det låter lite misstänkt, men det är bara en gissning. Det är vanligt på katt och kan som tur är gå att få bukt med.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Bulle
2011-12-27 17:15
#6

Nyp av hundarna va vi trodde men det är det inte.

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

Annons:
Bulle
2011-12-27 17:24
#7

Jag ska tillbaks hon nämde foder allergi men borde det ha blivit så mycket bättre fast vi inte bytt foder? Jag ger Mjau nu torrfoder han får ibland lite blötfoder men vi har inte gjort någon ändring i kosten.

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

Bulle
2011-12-27 17:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

här kommer en bild

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

Bulle
2011-12-27 17:49
#9

han har haft hela den kala fläcken med sår- maken kom på att vi faktiskt körde en liten påse icas katt mat emellan innan vi köpte mjau igen.

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

[Lec72]
2011-12-27 19:43
#10

Tycker ju att det Twiggy nämde kan vara något?

Bulle
2011-12-27 21:01
#11

Får höra med vet. googlade lite på de Twiggy nämde men jag tycker inte det ser ut så.

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

Bulle
2011-12-28 11:17
#12

Om jag ska testa annat foder vilket skulle ni välja?

z/d från Hill´s eller Sensitivity control från Royal Canine

jag fick tips från vet sist men minns inte vilken det var och dom har stängt fram till fredad.

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

Arcadia
2011-12-28 14:18
#13

Mjau torrfoder är inte så bra, däremot är deras mjukmat helt OK om man utesluter fiskvarianterna (när man har problem av det slag din katt har)

Jag skulle själv inte välja varken RC eller Hills faktiskt. James Wellbeloved har hjlälpt allergikatter, men innehåller lite lite protein och fett för min smak. Acana - utan fisk (finns både med och utan) funkar bra för andra klikatter.

Annars kan man testa Mjau och kyckling, kattkorv (mald kyckling och fryst som korvar) och utesluta torrisarna helt, men det beror ju på om katten accepterar att inte få sina torrisar.

Veterinärer är inte allits så bra på foder - de är huvudsakligen utbildade av Royal Canin och Hills och har lärt sig att det är den maten katter ska äta…

Jag har haft en del intressanta diskussioner med okunniga veterinärer om foderfrågor…

Annons:
Bulle
2011-12-28 14:43
#14

Kul att du säger nu får han mjau räkor, det går bort. Han får olika smak varje gång vi köper. Såg i en annan diskution att mjau skulle vara bra. Jag har bra erfarenhet av JWB eftersom jag har en allergisk hund så körde vi det ett tag. Men han är kvalster allergiker.

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

Arcadia
2011-12-28 16:29
#15

Ja man får som sagt experimentera lite. Jag har en gammal lady på 12 år som inte tål fisk. Hon reagerar inom några timmar om hon fått i sig någt med fisk ( då matte misslyckats läsa innehållsförteckningen, eller fodertillverkaren ändrat sammansättningen utan att upplysa om detta…) Hon kliar sig främst på halsen och öronen och får sår som liknar dina om jag inte lyckas bryta kliet. Har märkt att när hon är i toppkondition kan hon klara lite foder med fiskinnehåll, men är hon lite urform slår det igenom direkt. Precis som "vanlig" människoallergi funkar. Ibland är man känsligare än annars helt enkelt.

KatternasMatte
2011-12-28 19:38
#16

Alltså om du går till veterinären och de misstänker foderallergi så kommer de säga att du ska ge antingen Royal Canin Hypoallergenic eller Hill´s Prescription Diet Feline D/D. Dessa är veterinärfoder och köps enbart hos dessa eller hos Foderbilen och de är gjorda så att katten inte blir allergisk mot det som finns i även om det innehåller fisk så är denna behandlad på något sätt som gör att katten inte reagerar på det. Man måste sedan ge detta foder och ENBART detta i minst 3 månader - alltså absolut ingen smakbit av något annat. Du behöver ha kontakt med veterinär under tiden eller en dietsköterska på djurmottagningen/sjukhuset.

Är man som djurägare "allergisk" mot de stora djurfoderjättarna kan man köpa "Specific Food Allergy Management CDD-HY" eller "Purina Veterinary Diets HA" (som vad jag hört man kan beställa på Apoteket men jag har inte provat det själv).

Det behöver inte vara ett födoämne i sig som katten är allergisk emot utan det kan lika gärna vara en tillsats i fodret - inte alltid lätt att utröna.

Sen kan katten vara allergisk emot tvättmedel, schampoo, kattsanden ja i princip vad som helst med vad gäller allergi så är ju det lättaste att utesluta foderallergi.

Har veterinären övervägt Eosinofila Granulom Komplexet, som skrevs om i inlägg #5, två andra alternativ är ringorm eller eksem.

Bulle
2011-12-29 16:18
#17

KatternasMatte jo jag vet hur det går till har en hund som är allergisk, men jag kör just nu JWB fram tills jag fått en vet.tid, vet inte varför det måste vara ovanstående mat just till katt, för hund gick JWB bra, skulle jag gå till Kerstin Bergwall skulle det inte vara problem. OM det är allergi väljer jag henne, en av de få experter på allergi övriga veterinärer kan benbrott öronskabb och lite sånt men annars har jag dålig erfarenhet av andra vet.. I väntan på vet.tid är det enklast att byta fodret i alla fall.

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

KatternasMatte
2011-12-29 17:46
#18

#17 Som jag skrev så är veterinärfodren utformade så att det inte ska finnas något i det som djuret kan vara allergisk emot.

JWB är ju känt för att många djur tål det så det är ju ett kanonbra foder.

Det var inget illa menat eller att just du inte kanske vet hur det går till men det kan ju finnas andra som läser

Bulle
2012-01-11 11:57
#19

Nu har jag varit till vet och nämde Granulom och hon trodde att det kunde vara det, han fick en spruta cortison som ska hålla 6-8 veckor och så skulle vi hålla honnom kvar på samma foder JWB. Får hålla tummarna att det funkar, tack för tipset Twiggy.

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

Spotless
2012-01-11 14:05
#20

Men eosinofila granulomär ju ett symptom på t.ex. allergi och/eller parasiter, inte en sjukdom i sig. Är det ingen som tänkt att man borde försöka hitta orsaken bakom? (gäller inte bara dig TS, utan även andra med problem och man tycker att veterinären borde vara intresserad av att veta orsaken)

Hur som helst så hoppas jag naturligtvis att din kille ska få må bättre och att han blir hjälpt av kortisonet.

Annons:
Hellabella71
2012-01-27 09:04
#21

Hej.

Har en cornish rex som är två år och han har på sina framben utslag som en tiokrona ungefär. Pälsen blir avskavd, han slickar gärna där men han verkar ändå inte störas av det så. Vi har haft honom hos veterinären vid två tillfällen där de tog hudtest, svamp och även tog blodprov för allergitest. Inte något av testen visade på allergier av något slag och veterinären kunden inte förklara det hela. Det man kunden göra var att ge honom kortison livet ut..men kortison är ju inte det bästa och jag vill inte gärna ha honom på medicin hela tiden. Har försökt med olika foder..olika sand men får inte något resultat. Vet inte alls vad det kan vara..men låter lite likt det som beskrivs på din katt.

kevlarkalle
2012-02-04 23:06
#22

Atopica har jag testat ist för kortison tycker det är bättre och skonsammare

Upp till toppen
Annons: