Annons:
Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 4291 ggr
Ulricah
2011-12-10 16:17

Kaskadkräkande katt

Min ena kisse har börjat kräkas ganska ofta och jag undrar om nån kan ge lite tips på varför/vad göra?

Hon har bra allmäntillstånd, äter bra och dricker bra. Hon äter bara torrmat (vägrar röra vid blötmaten). Vi håller på att gå över från James Wellbeloved till Porta 21 Sensible men då vi hade en ganska ny påse JW när vi köpte Portan så har jag tagit det väldigt lugnt med övergången och kört blandat i ca 3 månader med ökande grad Porta, just nu får de 25% JW och 75% Porta.

Kräkandet består i kaskadspyor med i princip bara "vatten" och kommer när katterna håller på och leker och springer runt. Ofta från hög höjd så hon sprider ut dem ordentligt Obestämd

Det händer sådär en-två ggr per dag just nu, hon hade en liknande period för kanske ett par månader sen men det lugnade ner sig igen och då trodde jag att det kunde vara en sen reaktion på den nya maten.

Båda katterna är ca 1,5 år, kastrerade honkatter och trivs bra tillsammans, dvs ingen oro eller stress som jag lagt märke till.

Annons:
FiffiD
2011-12-10 16:21
#1

Mina har faktiskt kräkts just av Porta 21. Har hört att flera har haft problem med det, så om du tror att det kan ha ett samband med det så testa att ta bort det ett tag för att se om det blir bättre.

[mia-38]
2011-12-10 16:22
#2

Kolla njurarna på henne. Det kan hålla på ett bra tag och spöka med det innan de blir ordentligt sjuka…så kolla upp det.

Jag har haft två njursjuka katter. Och de höll på så långt innan jag fattade vad det var.
Kaskadspyor med enbart vatten.

Spotless
2011-12-11 01:18
#3

Det enda torrfoder som någon av mina katter kräks av är just Porta 21 Sensible. Jag provade under lång tid att få över dem på Porta 21 Sensible utan att lyckas då några av dem kaskadspydde. Spyorna kom helt oväntat och utan förvarning, rätt ut i luften. Jag vet om ytterligare en uppfödare där samma sak skett.

Avots
2011-12-11 09:22
#4

Jag håller på att gå över till Porta 21 sensible har hållit på o några månader väldigt långsamt. Jag har märkt attmin honkatt Tindraden seanste tiden vid i alla fall minst 4 tillfällen har kaskadspytt mest vatten….. Jag har börjat bli väldigt orolig….

Det kanske är värt att  ta bort porta 21Obestämd.  Mina tre andra katter har inga sådan problem.

Arcadia
2011-12-11 09:55
#5

Stämmer in i kören. Slutade med att jag slängde bort flera kilo Porta 21 Sensible och kräkningarna upphörde.

Ulricah
2011-12-11 10:01
#6

Oj då, det låter som vi får kassera Porta här också och kanske kolla upp njurarna också för säkerhets skull. Tack för svaren.

Annons:
[Wiveka]
2011-12-11 10:02
#7

Samma sak för mig. ALLA 4 katterna kaskadspydde på Porta 21.

Förut var det bara den äldsta som kräktes, då av Royal Canin….

Nu kör vi Applaws och än så länge fungerar detFlört

lejoneva
2011-12-11 11:44
#8

Inflammationer i mage/tarmar kan ge kräkningar och kaskadkräkningar. I så fall kan kortison hjälpa. Vänta inte för länge med att gå till veterinären bara, om det inte ger med sig.

Salmissra
2011-12-11 12:15
#9

Jag kan garantera dig att det beror på Portan!! Sätter 1000 spänn…

Mina gjorde exakt likadant och det tog tid innan jag kopplade ihop maten med spyorna eftersom det alltid bara var rent vatten och kunde komma flera timmar efter mat.

Så fort jag bytte över till annat foder upphörde det direkt! Tror inte alls du behöver oroa dig för njurar eller annat…

A-M.H
2011-12-11 15:11
#10

Tungan ute,,kan bara instämma..katter kräks av Porta 21 torrfoder..kaskadkräks..samma hände här och jag stod ut ett tag..rättlänge..för att se om det blev bättre ..men icke..nu har jag Porta 21 blötfoder..kyckling..samt Acana torrfoder..ingen kräks..och jag måste säga att blötfodret är superb…samt att jag hört av oerhört många just detta med kräkningar av Portas torrisar.

Säger som #9..tror inte det är njurar el annat…

Lycka till !!

nakenkatt
2011-12-11 15:22
#11

jag vart nämligen rek.porta av djuraffären,men då ska jag slå det ur hågen.

Magda
2011-12-11 15:49
#12

är det någon som upplevt att katter kräks av Carina Lynx Original?

har en katt som gör precis som TS beskriver (och en annan som är allmänt kass i magen..) och det började efter att vi bytt foder… men jag har inte kopplat ihop det innan, kan det vara det tro? tror att jag ska prova att byta tillbaks till Iams Multi Cat + köttkross som alla var bra i magen av, innan provtagningen som vi pratat med veterinären om..

MyTwiggs
2011-12-11 19:30
#13

Jag instämmer! Porta 21 verkar vara boven. Jag har haft kattköpare som hört av sig och berättat att deras katter börjat kräkas, och den gemensamma nämnaren: Alla har bytt till Porta. Jag har tack och lov inte testat och kommer inte att göra det.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Annons:
Ulricah
2011-12-11 19:57
#14

Det är ju inte roligt att katter mår dåligt av maten men skönt ändå att få så många samstämmiga svar Glad

EmyJ
2011-12-12 00:15
#15

Mina katter kräks också av Porta. Med det priset KAN det inte vara BRA råvaror i - tycker dessutom att det säger sig självt när så många katter kräks av det, trist..

Byt foder.

www.kickemcattery.se

[Wideudde]
2011-12-12 10:32
#16

Haha, jag har tvärtom, Porta är det enda som funkar här hemma. vad lustigt

Ulricah
2011-12-12 11:02
#17

#16 var bor du Wideudde, det verkar som jag har en oöppnad 10 kg Portasäck till salu Obestämd

Finns i Göteborg eller Skara-trakten.

[Wideudde]
2011-12-12 12:01
#18

Dessvärre bort jag ju i Eskiltuna, så det blir lite lång

Maidens
2011-12-12 12:46
#19

Min ena katt kaskadkräktes flera gånger om dagen av porta. Han blev riktigt sjuk. Det vara stora mängder vatten/vätska som han kräktes upp. Så nu är Porta bannlyst här hemma. Återgick till Precept och nu mår han bra igen.

AnnicaB
2011-12-12 20:36
#20

Samma erfarenhet med Porta här…. Numera kör vi Applaws istället, funkar utmärkt.

*** Qui vivrqa verra ***

Annons:
AlexH
2011-12-13 15:48
#21

jag har porta.. och inge kräks av det.. jag har sensibel… men har hört att de som gått över till porta21 helfoder (ej sensibel) har slutat kräkas..

jag kör också porta 21 blötfoder.. och det är kanon..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Mischa
2013-10-02 14:35
#22

Återupplivar den här tråden igen då jag upplever samma fast med applaws.

Har dock en katt som gärna kräks pga hetsätande, men det blir ju en annan typ av spya med osmält mat istället för de andra som bara är som vatten och uppstår helt utan förvarning.

≧◔◡◔≦

Eine
2013-10-02 15:20
#23

Porta 21 är ett av de bästa torrfoder jag ger mina katter. Har inga problem med det.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: