Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 690 ggr
samverkan52
2011-12-01 15:01

Bilåkning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrev i ett tidigare inlägg att min katt INTE gillar att åka bil och att jag efter en rysarresa skulle införskaffa åksjuketabletter. DET mina vänner fungerade inte heller något vidare bra! Man började fundera redan när man lästa på burken, tabletten var till för  bla psyksjuka personer, och kunde ge biverkningar som skakningar och trötthet. Ja alltså att katten sov under redan va ju bra men att den stackarn skulle börja få skakningar och ryckningar va ju mindre bra!

Man kunde ge ½ -1 tablett inför resan och fylla på var fjärde timma. Nu har MIN resa i snitt 7 tim så det skulle ju vara EN påfyllning iaf.

Det rekommenderades att man TESTADE ½ tablett först för att se hur katten uppförde sig. TAGE märkte inte av tabletten…han varken blev seg eller "spattig" nåja tänkte vi vi kör i missen EN tablett så blir det säkert kanon!!!!!  Neeeeej det blev det inte….hans uppförande "förbättrades" endast en aning de första 6,5 milen SEDAN var kakafonin i full gång. Som förare har man andra saker att fokusera på så jag klarade av sirenen som satt i transortburen i baksätet MEN mina barn höll på att gå upp i limningen. Det vi kan konstatera är att NEJ dom här tabletterna fungerar inte och kattstackarn gillar ABSOLUT INTE att åka bil.

Det är inte lätt när man har föräldrarna 52 mil bort och oftast åker dit på sommarn. Tage älskar att vara lös där uppe på somrarna, han är en utmärkt jägare på alla sätt och vis, tyvärr är det transporten dit som skrämmer både honom och mig!

Annons:
Eine
2011-12-01 16:00
#1

Skulle aldrig ge åksjuketabletter till en katt,har hört att det dessutom kan ha motsatt verkan och de blir speedade istället för lugna.Dömer inte andra,men för mig är det totalt uteslutet.Tabletterna är anpassade för människor.Så länge det bara är ylande från katten i ett antal mil så finns det öronproppar för oss människor att ta tillFlört.Har haft katter som spytt och skitit slem på bilresa,och de slipper helt enkelt åka.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

nakenkatt
2011-12-01 18:22
#2

ger heller aldrig någonsin mediciner som är för människor.

Anki-Egerbrandt
2011-12-01 18:34
#3

Bra att du delar med dig av denna erfarenhet! Så andra kanske undviker att ge sina katter åksjuketabletter. Verkar ju inte hjälpa i alla fall…

[Lec72]
2011-12-01 23:07
#4

Me det ska finnas speciella åksjuketabletter till djur hos veterinären?

Vi fick iallafall till vår schäfer..och dom funkade.

kvasikatten
2011-12-02 10:52
#5

Jag antar att det var Nozinan du gav katten. Det bör man använda ENDAST i extremfall och då handlar det om att man doserar rätt. Ytterst lite - ofta en kvarts tablett eller nån sånt.
Annars är ett bra tips -träna katten med korta turer och inget ståhej.
De kan vara åksjuka - märks efter ett tag i bilen - eller rädda/nervösa  vilket märks nästan direkt katten kommer in i buren. Min Caitin började salivera i hissen redan och kräktes ganska direkt. En del gör på sig ganska snabbt vilket oxå är rädsla oftast - inte åksjuka.

Åksjukan kan Postafen hjälpa - receptfritt.
Dock kan de bli lite speedade men de kräks inte. Går INTE att använda före utställning - "doping" Obestämd

Ingen drog alls är bäst - särskilt om det gäller flytt till nytt hem.

Lite tips Flört

LykkeLii
2011-12-02 11:45
#6

Tips, testa och ge katten Serene UM.

http://www.supercat.se/halsa/serene-um-tabletter-till-katt-och-hund.html

Testade detta på Elmer som tycker det är jobbigt och tråkigt att åka bil och buss. Han blev mycket lugnare och tog allt med ro. Jag förberedde och gav honom två dagar innan och samma dag vi skulle åka, gav honom enbart ½tablett/dag.

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

Annons:
[Wiveka]
2011-12-03 09:39
#7

Neo blir åksjuk och veterinären pratade om Serene (tror jag att det var…) men jag har inte provat.

Pearfoam
2011-12-03 19:22
#8

Jag har också en katter som HATAR att åka bil. I somras åkte vi ner till min mamma som bor ca 60 mil bort… och vi löste det genom att köpa en STOR kanvasbur som tog upp hela bagageluckan. Däri bäddade jag med en filt som de brukar ligga på, samt en rottingkorg med bädd i som de älskar. Täckte för med handdukar så att det var mörkt åt dem… och där huserade mina tre pälsklingar hela resan ner. Visst skrek de den första timmen, men sedan la de sig till rätta och somnade. I vanliga fall, när de legat i sina vanliga burar, har de skrikit som galningar om vi så bara åkt i två timmar.

Jag är också tveksam till att ge medicin om det inte är så att katten mår väldigt, väldigt dåligt av att åka bil… och då skulle jag endast åka med katten i nödfall (typ till veterinären).

Eine
2011-12-03 19:59
#9

#8 Så du pysslar om dina vänner.Tycker det är så roligt att läsa.Glad

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

kvasikatten
2011-12-04 09:01
#10

SereneUm räknas oxå som "doping" till utställning. Bra att veta…..

Eine
2011-12-04 09:38
#11

#10 ja usch ja

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: