Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 723 ggr
mjau74
2011-11-19 17:27

Bruk av hannkatt i avl

Når bruker dere å la hanner få pare hokatter, venter dere til dei er en bestemt alder eller får dei pare med en gang dei er kjønnsmodne? Hvor mange kull/ kattunger lar dere en hannkatt få?

Annons:
MonicaLagerquist
2011-11-19 17:34
#1

Normalt sett vill jag scanna honom först och det innebär att han är dryga året innan första parningen.

Hur många kattungar beror ju lite på.En hankatt bör inte bli far till fler än 5 % av årets kattungar.

Stolt ägare till fem La permer

Eine
2011-11-19 18:55
#2

Om jag har hanne vars föräldrar är scannade kan jag låta honom para ,för att senare HCMscanna.Så räknar jag inte längre kullar,jag räknar avkommor.Det kan bli 1 eller 2 i en kull….Men 10-15 avkommor kanske

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Xenomorphs
2011-11-22 17:14
#3

Om vi först förutsätter att hanen är frisk så finns det flera faktorer som spelar in. Storleken på kullarna är viktig. Vissa kullar resulterar i en eller två ungar så det kan man ju ta i beaktande.

En annan faktor som är viktig är vilka honor han parar. Har man bara en hona så hade jag tagit MAX 2 kullar med samma hane. Hade första kullen blivit stor, ex 7 ungar eller fler, så hade jag inte tagit en andra kull med samma hona och hane.

Man kan inte alltid stirra sig blind på hur många parningar en hane skall göra utan att samtidigt titta på hur många olika honor det rör sig om. 4 kullar kan i sig vara ok för en hane men inte med samma hona.

-- Eternity is a very long time --

Upp till toppen
Annons: