Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1025 ggr
Jess89
11/1/11, 8:43 PM

Lite nyfiken!

Lite nyfiken på hur ni fick reda på att cornish rex rasen fanns? Någon som vet hur länge rasen har funnits?

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
Xenomorphs
11/1/11, 9:58 PM
#2

Jag såg och blev intresserad av rasen i slutet av 80-talet början av 90. På den tiden hade vi perserkatter men man såg ju de där fräcka lockiga katterna på utställning ibland.

-- Eternity is a very long time --

RainesX
11/1/11, 10:07 PM
#3

Frun hade en klasskamrat som hade en Cornish. En fin hankatt vid namn Isidor. ..Även kallad Mr. Scabb av alla hennes vänner (i å med att han såg lite annorlunda ut med sen korta päls och krulliga morrhår) Skrattande

Leffe
11/1/11, 10:19 PM
#4

Jag hade en huskatt i 18 år och under dessa år kunde inte min ena syster komma på besök. Jag läste sedan i en kattidning om rexkatter. En Cornish Rex uppfödare i Stockholm hade en kattunge och så började det hela 1993

AnnicaB
11/1/11, 10:24 PM
#5

Jag träffade dem på utställning i mitten av 1980-talet. Men hade sett dem i kattböcker långt före det. Jag var inte speciellt imponerad först måste jag erkänna. Att jag själv blev intresserad av just cornish beror mer på en praktisk detalj. Efter några år utan katt ville jag gärna ha katt - men inte katthår överallt. Nu är jag helt förälskad i rasen både till utseende och mentalitet Kyss

*** Qui vivrqa verra ***

Jess89
11/1/11, 10:30 PM
#6

#2 tack för tipset kunde hitta bra svar på sidan :) Låter inte som att det är så många som har upptäckt rasen på grund av allergi. Fick ni annorlunda tankar kring Cornish rex rasen effter att ni hade träffat dem, eller var de så som hade tänkt er?

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
Xenomorphs
11/1/11, 10:45 PM
#7

Vi hade som sagt var perserkatter men när jag blev gravid så blev jag också allergisk mot katter. 20 år efter det så läste jag att flera människor med kattallergi tålde cornish. Vi lånade hem en ung hona över en helg och vi köpte henne och nu räknas hon som gamlingen i sällskapet. Nu har vi 4 cornish och en sphynx.

-- Eternity is a very long time --

noir
11/1/11, 10:53 PM
#8

Jag såg en vit i tidningen vlt när jag var ca 12 år dvs omkring -01 var nån amerikansk forskning som visade att de var allergifria (?!?) och jag ville ha en men fick ingen. Blev huskatt istället och -05 blev jag åter igen intresserad genom en internet kompis och -10 skaffade jag min första cornish :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Jess89
11/1/11, 11:18 PM
#9

Härligt när det finnas alternativ för allergiska så att de också kan skaffa husdjur om de vill :) men måste säga att man blir ganska förtjust i rasen, vi har aldrig haft egen cornish men har som sagt en på prov :) Man blir ganska fäst vid katten :)

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

EmyJ
11/1/11, 11:43 PM
#10

Måste dock inflika att cornish absolut inte är någon "allergifri" ras. Det finns allergiker som tål dom men det finns ingen garanti.

www.kickemcattery.se

Dolleminas
11/2/11, 12:05 AM
#11

Såg en Cornish första gången början av -90 och blev fascinerad av rasen, "tyvärr" var ju Devon mer vanligt och visst är de också fina men jag gillar mer Cornishens längre profil, men till slut blev det en här hemma (eller flera om man så säger…) Har ingen allergi själv men brukar ha besök här av "provnosare" och hitttills är det ingen som fått nån reaktion =)

nakenkatt
11/2/11, 9:44 AM
#12

jo jag såg cornishen på örebroutställningen 1997,men hade då fullt upp med hästar och två tjejer som hopptävlade.men så ändrade sig livet helt och jag fick sälja hästar och hela min gård och flytta till en villa i samhället.Då dök tanken upp igen,jag kollade rexringens kattungesida och där fanns monica på blå katten.och på den vägen är det.Jag har också haft många allergi familjer här hemma.jag kan säga att ungefär hälften av alla har tålt katterna,andra hälften har fått en reaktion,några en mycket allvarlig reaktion.Min bror skulle fira jul hos mig ett år och vi trodde då också att de var allergivänliga det här var sex år sedan och vi hade bara en katt,ofelia.men jäklar va dålig han blev fick ta alla barnen och dra hem,kan tillägga att han var dålig hela julen.Nu kommer han bara på sommaren då vi kan vara ute.

Rosenwyns
11/2/11, 9:57 AM
#13

Jag hade en Brittisk korthårs hane i 7 år innan min allergi smällde till å jag var tvungen att omplacera honom till mina dåvarande svärföräldrar…Rynkar på näsan… några år gick å jag saknade att ha katt något enormt… läste någonstans om att allergiker kan tåla Devon Rex så jag besökte en uppfödare å fick låna hem en av hans fertila hanar… 2 timmar tog det å sen blev jag jättedålig…Rynkar på näsan

Så gick det några år till å jag hörde talas om Cornish rex å var då redo att pröva igen… hade turen å fick låna hem ännu en fertil hane å denna gång hade jag honom i 2 veckor utan problem… lycklig blev jag!Skrattande

Sen tog det några år till innan jag till slut fann min älskade Finesse… som fyller 5 år den 11/11… å idag har vi en flicka till!!

Jag har ju oxå haft flertalet provsnosare härhemma å resultatet e olika… tycker att det e jätteviktigt att man inte går ut med att crx e absolut allergifri, utan att man verkligen testar innan.. allt för att man ska slippa alla omplaceringar… jag har själv sagt nej till att sälja en kattunge till en som kände av sin allergi men ville ändå köpa….

Annons:
AnnicaB
11/2/11, 10:53 AM
#14

Har en kattallergisk vän, hon fick extrem reaktion på våra cornishar (detta var före hittekattens ankomst). Bland de starkare reaktioner hon någonsin fått på katt.

*** Qui vivrqa verra ***

noir
11/2/11, 11:46 AM
#15

de jag känner med katt allergi funkar fint med mina katter. men sen jag tog hit nya sanden jag inte tål så reagera vissa av dom här hemma.

Dock så tål min sambos kompis inte våra katter alls och han visste inte ens om att han hade kattallergi då han känner många med katt, men våra gick inte utan allergi tablett innan… det är väll lustigt? :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Jess89
11/2/11, 12:36 PM
#16

Det är ju som sagt inviduellt om man tål cornish rex eller inte. Min kille som har haft kraftig allergi mot andra katter verkar tåla dem utmärkt :)

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

nakenkatt
11/2/11, 12:41 PM
#17

verkligen roligt att höra!!!

Jess89
11/2/11, 1:03 PM
#18

Visst känner han av lånekatten vi har litegrann men mycket bättre än andra kattraser. Jag hade katt när jag bodde hemma och det fungerade inte för honom.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

xantos
11/2/11, 2:21 PM
#19

Såg nog första 1992, har för mig att ngn på ridksolan födde upp så jag såg foton. Flyttade å mötte en granne i hissen som hade en röd cornish rex med sig i famnen å jag blev kär direkt!! Skaffade min första Fairylands Xantos 1994. han blev 16 år gammal. Nu har jag 2 nya hjärtegull.

Jess89
11/2/11, 2:33 PM
#20

Oj, det blir ganska gamla! blir den här rasen lika gamla som andra kattraser?

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
[Wiveka]
11/3/11, 12:49 PM
#21

Träffade en Cornish första gången på husdjursmässan i Sollentuna i mitten på 90-talet och bestämde mig för att en sån skulle jag ha nån gång.

Denna katt satt på mattes axel och kollade på alla som gick förbi. De var där för att visa upp rasenSkrattande

Dottern är pälsdjursallergisk men klarar av CornishFlört

NillaNina1
11/4/11, 10:47 PM
#22

Mina två första Cornish rex skaffade vi 1976. Jag hade alltid velat ha katt men min pappa var väldigt allergisk. Efter hans död 1974 visade det sig att min mamma inte tyckte så mycket om katter men till slut gick hon med på katt om den inte hårade så mycket. Det var därför hon letade fram rasen och hon var också sen ganska nöjd med den korta pälsen.

Mer om rasens historia kan man läsa här på Nordiska Rexringens hemsida.

Idag har jag två huskatter från ett katthem men jag är lite inne på att köpa raskatt igen så småningom. Kanske blir det då Cornish rex eller möjligen Ragdoll eller nåt annat. Flört

/NillaNina

Jess89
11/4/11, 10:54 PM
#23

Jag hittade en massa bra historia om rasen i #3 tack för alla svar! det är verkligen intressant att läsa :)

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

lockar
11/4/11, 11:18 PM
#24

Vi skaffade vår första cornish rex 2002. Jag visste inte så mycket om rasen. Min son, då elva år, och jag var på en kattutställning och han gick och tittade på katter själv. Var borta ganska länge när han kom tillbaka och sa att han hade hittad den katt han ville ha. Katten var inte på utställningen utan det var ett kort av en liten kattunge från Änglarnas. Det blev den första cornishen vi skaffade. Det har jag inte ångrat en dag. Är själv allergisk mot vissa katter. Cornishen har jag aldrig känt av. Vi har nu en en uppfödning. Har sålt till en del som varit allergiskaa. Ibland har det gått bra ibland inte.

Mona22
11/4/11, 11:43 PM
#25

Min syster hade rexar och uppfödning och jag tyckte de var så söta. Var med på några förlossningar med hennes kissar och jag ville verkligen ha en egen kisse och uppfödning. Jag letade intensivt i över 3 år innan jag hittade katten jag ville ha och 2008 flyttade första rexen hit.
Nu kan man inte vara utan dessa krulliga charmtrollKyss

Upp till toppen
Annons: