Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 1088 ggr
Ulricah
11/1/11, 5:19 PM

Rasstandard, på gott eller ont?

Jag läser etologi på SLU i Skara och vi har i klassen haft diskussioner om utställningar och rasstandard på hundar och hur detta har lett till "förstörelse" av raser då man tex ser hundar som måste opereras för att kunna andas och sitta på en kylplatta för att inte överhettas bli champions och avelsledande (ex från en internationell utställning vet ej vilken).

Nu ligger ju hunden tidsmässigt en bra bit före katten vad gäller raser, utställningar och sånt men jag undrar hur ni som har erfarenhet av kattavel, utställningar och rasstandarder upplever hur kattraserna har påverkats av detta.

Finns samma utveckling hos katterna när det gäller att man avlar för hårt på vissa egenskaper och därigenom också får en massa olika genetiska sjukdomar och svagheter?

Hur mycket mode finns det i detta. Sätts en rasstandard som sen alltid följs eller ändras den då och då efter "mode" och hur stor vikt har rasstandard kontra domares egna tycke och smak?

Vad är viktigast, utseende eller hälsa/funktionalitet när man bedömmer katter?

Jag har själv ingen erfarenhet av avel eller utställning på varken hundar eller katter men jag har ju tillgång till en enorm erfarenhetsbank här i forumet Glad

Annons:
Eine
11/1/11, 6:53 PM
#1

Det finns massor av mode i detta!!Alldeles för mycket många gånger.Jag vill inte generalisera,men extremer får ett stort utrymme.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Xenomorphs
11/1/11, 9:54 PM
#2

Alla som sysslar med selektiv avel har naturligtvis ett oerhört ansvar. Individens hälsa får aldrig komma i andra hand och prispokaler i första hand. Det är viktigt att vi följer de rekommendationer som finns kring sjukdomar som t ex HCM. Eftersom vi styr över avelsmaterialet (spelar Gud om man så vill) är det jätteviktigt att vi aldrig tummar på vissa saker, och att vi hela tiden håller oss uppdaterade kring rasspecifika problem.

Jag tycker personligen att man bör ha en mer öppen dialog kring problem som är av genetisk art. Jag vet att det inte alltid är lätt, för visst är det mycket prestige kring avel och inte minst utställning.

Ofta är det ju så att vissa defekter uppkommer och befästs om avelsbasen är liten eftersom avelsdjuren är släkt med varandra på flera håll. Och visst är det modet som styr, därför vilar också ett stort ansvar på våra domare. Det är viktigt att de inte premierar katter som inte håller sig till rasstandarden och att de inte "tummar" på standarden. För visst är det så att en katt som ofta vinner priser är en katt som många vill ha avkomma efter eller vill efterlikna.

Nu pratar jag bara ur eget hjärta men jag tror att det är lätt att bli fartblind. Man kommer bara ihåg de där extrema individerna och mycket vill ha mer och så är spiralen igång.

Vet inte om mitt dravel har hjälpt dig något framåt i dina tankegångar men har väl belyst allvaret i aveln. Man bör vara mycket påläst och inte bara ta en kull för att det är så gulligt…

-- Eternity is a very long time --

Ulricah
11/2/11, 9:51 AM
#3

Tack för era svar, jätteintressant Glad

Upp till toppen
Annons: